Varför fokus på nyanlända just nu

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
för sjuksköterskeexamen ©

ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärande för hållbar utveckling
Rektor Malmö Borgarskola
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Disposition och utgångspunkter
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ansvar gentemot vem/vilka?
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Skolutveckling tillsammans, Topp
Avdelningen i Linköping
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Tidigare granskningar
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Varför fokus på nyanlända just nu Varför fokus på nyanlända just nu? Ökning Fler kommuner Kommuners erfarenheter och kompetens Skollag – elevs rätt Skolresultat Vi vet mer Valår

Nyanlända i fokus Vad vet vi? Skolinspektionen Forskningen Skolverket

Nyanlända i fokus Skolinspektionen Granskningsrapport 2009:3 Rätt till utbildning åsidosätts Avskildhet motverkar inkludering Eldsjälar Kartläggning, studiehandledning, attityder

Nyanlända i fokus Kvalitetsgranskning Rapport 2010:16 Okunskap Svagt flerspråkigt perspektiv Svenska som andraspråk Trygghet i förskolan tar över Modersmålsundervisningen eget liv

Nyanlända i fokus Forskningen Bunar, Axelsson Förberedelseklasser? Utslussning kan vara inledning till segregation Yttre faktorer, ekonomiska resurser, lärares utbildning mindre viktiga Tillåtande arbetsklimat, kollegialt lärande, formativ bedömning, pedagogiskt ledarskap, inkludering avgörande

Nyanlända i fokus Skolverket – effektiv kompetensutveckling och framgångsfaktorer Inkludering contra isolering – alla elever Höga förväntningar Insatser kopplas till resultat Långsiktighet Få, tydliga, mål Organisatoriska förutsättningar Systematiskt kvalitetsarbete och kollegialt lärande

Nyanlända i fokus Vad gör staten? Ds 2013:6 Utbildning för nyanlända elever Ds 2? Svenska som andraspråk? Regeringsuppdrag

Nyanlända i fokus Ds 2013:6 Utbildning för nyanlända elever Mottagande och skolgång Nyanländ i fyra år Kartläggning inom två månader Förberedelseklass Prioriterad timplan ett år Framgångsfaktorer – kompetens, flexibilitet, höga förväntningar

Nyanlända i fokus Ds 2 ????? Svenska som andraspråk – svenska för nyanlända?? Utformning av skolförfattningar Kompetenskrav för lärare – lärarutbildningen Stöd på modersmålet i ämnesundervisningen Förändringar i lärarutbildningen?

Nyanlända i fokus Regeringsuppdrag Kartläggnings- och bedömningsmaterial Kompetensutvecklingsinsatser Information om det fria skolvalet

Nyanlända i fokus Kompetensutvecklingsinsatser – högt tryck Rektorsutbildningarna 11 lärosäten med svenska som andraspråk – ramplan 1 Nationella konferenser Göteborg, Malmö, Stockholm Ramplan 2

Nyanländas lärande HT -13 VT -14 VT -15 Rektorer + team Team + rektorer Lärare i alla ämnen

Nyanlända i fokus Innehåll ramplan 1 Aktuella juridiska aspekter Aktuell forskning och beprövad erfarenhet Systematiskt kvalitetsarbete Organisatoriska förutsättningar Attityder och förhållningssätt Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Formativ bedömning

Nyanlända i fokus Mål för team Kunskap och verktyg kartläggning Förutsättningar för alla elever att nå målen Utveckling av mottagande och undervisning Hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt utvecklar elevers lärande Teamarbete leder till bättre undervisning

Nyanlända i fokus Examensrätt i svenska som andraspråk Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna Linköpings universitet, Lunds universitet, Malmö högskola, Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet. Kvantitet! Borås på vänt. Plus fler??