Frågor på ytan, under ytan och på djupet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
De fem fingrarna åker på utflykt.
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Sagan om den hungriga vargen
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Sagan om Piffy.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Daniel i lejongropen.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
En dag på Skogsgrinden…
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Svenska som andraspråk
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Pronomen.
Åk 9 - året då det händer -.
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Blinka lilla stjärna Blinka lilla stjärna där,
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
= att visa istället för att berätta
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Projekt pinnar.
Sångpåsar.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
”Att läsa mellan raderna”
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
De försvunna monstret Det var en gång en monster mamma som födde en monster bebis. Monster bebisen heter Brolle. Bebisen var jätte snäll och omtyckt. Dom.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Barnvisor.
Marcus berättar lite om sig själv
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar.
De/dem eller dom?.
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Det va en gång en katt och hund del 1
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Allsång på Liljebacken 19/5 2016
Allsång på Liljebacken 18/5 2017
Konsten att läsa skönlitteratur
Vilken sång ska vi sjunga?
Vilken sång ska vi sjunga?
Presentationens avskrift:

Frågor på ytan, under ytan och på djupet Reportern Frågor på ytan, under ytan och på djupet Maria Helle Essingeskolan

Lasse, 6 år åker tåg till mormor och morfar alldeles själv Lasse, 6 år åker tåg till mormor och morfar alldeles själv. Mamma har följt honom till tåget i Kristianstad och mormor skall hämta honom vid tåget i Lund. Lasse har en bok att titta i och godis att mumsa på. Han njuter av tågresan och kryper ihop i sin stol och gör det bekvämt för sig. Ingen Lasse stiger av tåget i Lund. Vem ska Lasse hälsa på? Vart ska Lasse resa? (på ytan) Varför stiger inte Lasse av tåget i Lund? (under ytan) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta. Vad skulle du ha gjort om du var i Lasses situation? (på djupet)

Pappa gav mig ett halvt kilo. Jag samlade inte frimärken mer. Jag samlade frimärken. Pappa gav mig ett halvt kilo. Jag samlade inte frimärken mer. (Siv Widerberg 1971 i Wolfs ”Till dig en blå tussilago”) Vad samlar barnet på? (på ytan) Varför slutade barnet att samla på frimärken? (under ytan) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta. Varför tror du att pappan gav ett halvt kilo frimärken till sitt barn? (på djupet)

En man körde sin bil på motorvägen utanför Kristianstad. Plötsligt sprang en älg ut på vägen. Mannen vaknade upp på sjukhuset. Var körde mannen sin bil? (på ytan) Varför var han på sjukhuset (under ytan) Har du krockat någon gång? Vad hände? (på djupet) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

Lars fick syn på en stor knotig tall Lars fick syn på en stor knotig tall. Han kunde inte låta bli att klättra upp i den, högre och högre upp. På kvällen var han tvungen att åka till doktorn. Vad fick Lars syn på? (på ytan) Varför fick han åka till doktorn på kvällen? (under ytan) Hur allvarligt skadad tror du att Lars var? Har du ramlat ner från någon hög plats? Hur gick det för dig då? (på djupet) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

Använd dig av både text och bild Var kommer frukterna ifrån? (på ytan) Varför vill frukthandlaren lura gubben? (under ytan) Kan ett äpple ligga i solen och mogna? (på djupet) Läs texten tillsammans och titta på bilden. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

Bo satt i en gammal gungstol av trä. Han gungade kraftigare och kraftigare. Plötsligt satt han på golvet. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Eleverna hittar på egna frågor parvis. Sedan helklassdiskussion. Förslag på frågor: Var satt Bo? Hur hamnade Bo på golvet? Varför gungade Bo så kraftigt?

Månen lyste över marken. Marken var alldeles vit Månen lyste över marken. Marken var alldeles vit. På himlen kunde man se tusentals stjärnor. Hero frös om nosen. Han saknade sin flock och ylade högt. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Eleverna hittar på egna frågor parvis. Sedan helklassdiskussion. Förslag på frågor: Vad lyste på himlen? Vilken årstid är det? Vad är Hero för djur? Varför ylar Hero? Hur mår Hero?

Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Imse vimse spindel klättra' upp för trå'n. Ner faller regnet spolar spindeln bort. Upp stiger solen, torkar bort allt regn. imse vimse spindel klättra' upp igen! - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? - Överensstämmer din uppfattning med författarens?

Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Bä, bä, vita lamm, har du någon ull? Ja, ja, lilla barn, jag har säcken full. Helgdagsrock åt far och söndagskjol åt mor och två par strumpor åt lille, lille bror. - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? - Överensstämmer din uppfattning med författarens?

Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kind och solsken i blick. Läpparna små utav bär äro blå. - Bara jag slapp att så ensam här gå. Brummelibrum, vem lufsar där? Buskarna knaka', en hund visst det är. Lurvig är pälsen, men Olle blir glad. - Å, en kamrat, det var bra, se god dag! Klappar så björnen med händer små, räcker fram korgen, - Se där, smaka på! Nalle han slukar mest allt vad där är. - Hör du, jag tror att du tycker om bär. Mor nu fick se dem, gav till ett skri. Björnen sprang bort, nu är leken förbi. - Å, varför skrämde du undan min vän? Mor lilla, be honom komma igen. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? Överensstämmer din uppfattning med författarens? Förslag på frågor: Varför var Olle ensam i skogen? Varför är läpparna blå? Varför blev inte Olle rädd när björnen kom? Varför skrek mamman? Varför blev Olle ledsen? Varför blev Olle arg på sin mamma? Vad är det för rosor på kinden som Olle har? Varför knakade buskarna? Varför tror Olle att det är en hund?