IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Advertisements

Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Test Center – en högre nivå
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Processkartläggning.
Löneprocessen & PA Systems information
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Affärsintegration och Asset Management
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Processorienterat förbättringsarbete
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
MTC Årsseminarium 2007 OUTSOURCING – ett överexploaterat affärsrecept ? Lars-Erik Gadde Chalmers Tekniska Högskola.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
HNS-SERVIS. HNS-SERVIS STÖDJER HNS ATT UPPNÅ MÅLEN Hyvinkään sairaanhoitoalue Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalue Tammiharjun sairaala Kellokosken sairaala.
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Organisation / företag:
Välkommen till fördjupning IT
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Ledningssystem på 60 minuter
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
HOLGERS STUGMATERIAL. Holger Larsson grundade Holgers Stugmaterial AB den 24 februari Detta var samma dag som yngste sonen Torbjörn föddes.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Introduktion till The Rational IT Model
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
När systemen aldrig någonsin får stanna
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Lanpro Internetwork AB
Presentationens avskrift:

IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO

Sveriges största privata apotekskedja Omregleringen 8 februari 2010: Apotek Hjärtat startar med 206 förvärvade apotek Idag: ca 275 apotek över hela Sverige (förvärv och nyetableringar) Omsättning ca 7 mdr Totalt ca 2 000 medarbetare i apotek och centralt Långsiktig och stark ägare i Altor Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster

Apoteks Hjärtats ramverk för IT-sourcing Principer skapar förutsättningar för effektivitet och flexibilitet En central IT-funktion Hög grad av outsouring Fåtal partners Tydlig tjänstepaketering Standardfunktioner

Slimmad intern IT-organisation med fokus på verksamhetsförståelse och leverantörsstyrning Sortiment Drift Ekonomi Etablering HR Kvalitet Marknad Verk.-utveckling Verksamhetskrav Innovation och utveckling Kravställning verksamhet Leverantörsstyrning Benchmark och utvärdering Avtalsfrågor och prisförhandling Lösningsförslag Uppföljning av leveranser och projekt Prissättning och paketering Arkitektur och IT-säkerhet IT-processer IT Service Delivery

Vad har varit viktigt för att lyckas? Tydlig och enkel strategi för IT-sourcing Definierat centrala IT-processer Ingen övertro på tjänster och SLA. För god kontroll krävs insikt i processer och säkerhet Skapa incitament hos leverantör och verksamhet Löpande arbete med utvärdering och benchmark. Tjänster kan alltid förbättras / effektiviseras. Fastställ hantering av administrativa processer (fakturering, uppföljning) Rätt kompetens krävs för att styra outsourcing-leveranser Skapa nödvändiga forum för att underhålla relation med leverantör Apotek Hjärtat startade från ett blankt papper

Tack! petter.sundberg@apotekhjartat.se