IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Sveriges största privata apotekskedja Omregleringen 8 februari 2010: Apotek Hjärtat startar med 206 förvärvade apotek Idag: ca 275 apotek över hela Sverige (förvärv och nyetableringar) Omsättning ca 7 mdr Totalt ca 2 000 medarbetare i apotek och centralt Långsiktig och stark ägare i Altor Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster
Apoteks Hjärtats ramverk för IT-sourcing Principer skapar förutsättningar för effektivitet och flexibilitet En central IT-funktion Hög grad av outsouring Fåtal partners Tydlig tjänstepaketering Standardfunktioner
Slimmad intern IT-organisation med fokus på verksamhetsförståelse och leverantörsstyrning Sortiment Drift Ekonomi Etablering HR Kvalitet Marknad Verk.-utveckling Verksamhetskrav Innovation och utveckling Kravställning verksamhet Leverantörsstyrning Benchmark och utvärdering Avtalsfrågor och prisförhandling Lösningsförslag Uppföljning av leveranser och projekt Prissättning och paketering Arkitektur och IT-säkerhet IT-processer IT Service Delivery
Vad har varit viktigt för att lyckas? Tydlig och enkel strategi för IT-sourcing Definierat centrala IT-processer Ingen övertro på tjänster och SLA. För god kontroll krävs insikt i processer och säkerhet Skapa incitament hos leverantör och verksamhet Löpande arbete med utvärdering och benchmark. Tjänster kan alltid förbättras / effektiviseras. Fastställ hantering av administrativa processer (fakturering, uppföljning) Rätt kompetens krävs för att styra outsourcing-leveranser Skapa nödvändiga forum för att underhålla relation med leverantör Apotek Hjärtat startade från ett blankt papper
Tack! petter.sundberg@apotekhjartat.se