Nya regler på fjärrvärmemarknaden Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Distans- och hemförsäljningslagen
Advertisements

Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Om Prisdialogen Vad är Prisdialogen? Syftet med Prisdialogen Hur fungerar Prisdialogen? Kriterier för att beviljas inträde •Samrådsprocessen år 1 •Prisändringsmodellen.
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Referensgruppsmöte Fjärrvärme
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
Framsteg. Neokolonialism. Nationalism.
5000 meter tvärs Öresund Jag ska berätta om 5000 meter.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Miljöförbättringar Picasso Måleri Fjärrvärme installerat för att värma avfettningsbad, tidigare gasol minskning av CO2-utsläppen med ca ton/år.
Alternativ för utveckling av Stockholms Stadion Stockholm 25 mars 2009.
Universitetsbaserade uppfinningar
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Energieffektiviserings direktivet
Vårt uppdrag Inriktning – bidra till ökad samverkan mellan berörda aktörer och till ökade kunskaper om möjligheterna med smarta elnät i samhället – lämna.
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Lantmäteriets informationsförsäljning
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Nils Holgersson Fjärrvärme Nils Holgersson Rapport Nationell
PRISÄNDRINGS- PRÖVNING AV FJÄRRVÄRME REINHOLD LENNEBO STOCKHOLM
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Nyföretagar- Centrum 18 maj Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
© Swedsec AB 3. Rådgivningslagen. © Swedsec AB Ny lag 1 juli 2004 Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter Näringsrättsliga regler och civilrättsliga.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Unionen på företaget XXX. Vad är kollektivavtal? Dina rättigheter på jobbet Vad är kollektivavtalat och vad finns i lagen? Grunden i den svenska.
REKO-fjärrvärme. INFORMATIONSMÖTE FJÄRRVÄRME DAGORDNING:  REKO  Presentation bolaget  Ekonomi, taxeförslag 2016  Aktuella frågor Informationsmötet.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
Nätverksträff energieffektivisering Per Holm
Lönsamma energilösningar inom industrin STF 25 oktober 2006 Karin Byman Fällor och framgångsfaktorer i spillvärmeprojekt.
Prisreglering av fjärrvärme. Energimarknadsinspektionen (Ei) Ei är tillsynsmyndighet över energimarknaderna el, naturgas och fjärrvärme. Ei kontrollerar.
Nytt o smart i Pulsen combine
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Nätverksträff om energieffektivisering
Alternativ för utveckling av Stockholms Stadion
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Överenskommelsen i korthet
Överenskommelsen i korthet
Presentationens avskrift:

Nya regler på fjärrvärmemarknaden Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme

Fjärrvärmens kunder, i levererad fjärrvärme 2 Konsumenter, ca Lekmän

Kundinflytande på olika sätt idag Näringsidkare ● Allmänna avtalsvillkor överenskomna mellan parterna ● Fjärrvärmenämnden ● Dialog mellan parterna om prisförändring (partsgemensamt system) Konsumenter ● Allmänna avtalsvillkor förhandlas med konsumentverket ● Fjärrvärmenämnden ● Rådgivning om avtalsvillkor m m via Konsumenternas energimarknadsbyrå 3

Förutsättningar för nya regler på värmemarknaden ● Fjärrvärmeföretag möter olika kunder ● Företagskunder vill förhandla och välja prismodell som passar deras behov ● Konsumenter/småhusägare har lätt att välja andra uppvärmningsalternativ ● Fjärrvärmemarknaden i kraftig förändring vilket kräver stora investeringar för kostnadseffektivisering ● Förändrad syn från regeringen om användning av spillvärme, dock ännu inte miljögodkänt av kunderna 4

Tuff konkurrens på värmemarknaden 5

Stora investeringar - främst kraftvärme 6 Mdr kr

Svensk Fjärrvärmes syn på nya regelverk ● Företagskunder: information, transparens och flexibilitet – fjärrvärmelagen och partgemensamt system för prisdialog ● Konsumenter kan behöva förstärkt skydd mot oseriösa aktörer - obligatorisk prisändringsprövning för uppvärmningskostnad av Energimarknadsinspektionen ● Regler för användning av överskottsenergi från industri och stora kunder - förhandlas mellan parterna – t ex via allmänna avtalsvillkor ● Prisreglering måste undvikas för att hålla nere fjärrvärmepriserna och möjliggöra fortsatta investeringar 7

Tack för uppmärksamheten!