Om biblioteken inte redan fanns… skulle vi uppfinna dem idag?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

IKT i engelskundervisningen
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Centrum för lättläst
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
VI SKA FÖLJA OLLE EN HELT VANLIG DAG I SKOLAN FÖR ATT SE VAD HAN GÖR MED SKOLANS DATORER.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Nya Elementar!.
Informationssökning & Källkritik
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Informationssökning.
Internet Den som söker han finner. Internetkunskap (Ingela Ek) Fem vägar till en hemsida 1. Given adress 2. Hämta en adress från dina favoriter 3. Använda.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister
Källkritik På internet.
VART SKA VI…?.
Folkbibliotek som kulturhus
Arbetsplan för skolbiblioteket
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Källkritik på Internet
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Linköpings Universitetsbibliotek
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kompetensutveckling Med PIM
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
1. Uppgiften presenteras
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Guö Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
©Else-Britt Hellström
Reseproduktion och försäljning
Skolutveckling via digitala medier
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Elevdemokrati i praktiken
Stora Sökguiden Eva Norling Anne-Marie Pettersson
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Presentationens avskrift:

Om biblioteken inte redan fanns… skulle vi uppfinna dem idag? sagt av Sven Nilsson http:www.polyvalent.se 12 maj 2006 i Kalmar © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Uppfinningsrikedom krävs… Min chef sa i april 2006: ”Biblioteket har inget egenvärde i sig. Det är en stödfunktion.” Men så är han inte rektor heller. Han är gymnasiechef. © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

UNESCO:s skolbiblioteksmanifest Skolbiblioteket förmedlar kunskap och tankar som är grundläggande i ett informations- och kunskapssamhälle. ger eleverna de färdigheter som behövs för ett livslångt lärande. bör täcka ett brett utbud av aktiviteter. bör vara en huvudrollsinnehavare i hur skolan når sina uppdrag och visioner. bör sträva efter att serva alla potentiella användare inom skolan möta de särskilda behoven hos olika målgrupper. © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Om bibliotek i Computer Sweden: ”It och digitalisering skapar tyvärr också nya klyftor i samhället. Där har vi [biblioteken] en viktig demokratisk roll att fylla genom att bekämpa dessa klyftor med användarundervisning och utveckling av mjukvaror och gränssnitt.” Johannes Rudberg, DIK i Computer Sweden 2006-04-28 © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Sökguiders att vara Ett pedagogiskt verktyg att utgå från du måste tänka igenom hur du gör och varför det kan aktivera flera lärstilar En sökguide är ”återvinningsbar” Både eleven, och läraren, kan göra sökguiden på egen hand efteråt, i lugn och ro, flera gånger © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Lilla sökguiden - varför? Ett bild- och textbaserat verktyg för såväl vana som ovana sökare Anpassat efter mediet – kort och snabb information Anpassat till olika lärstilar Ge en överblick och lyfta fram guldkornen Bygger på en lång samlad erfarenhet av referensfrågor och är testad på studenter En första del i ett större projekt – Stora sökguiden © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

The Quick Searchguide Engelsk version: http://lilla-sok.bth.se/en/ © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Lilla Sökguiden för Region Kalmar län http://www.sokguiden.bibliotekkalmarlan.se/ Lilla Sökguiden i Region Kalmar län är en vidareutveckling av folkbibliotekets roll som stöd för vuxnas flexibla lärande. Genom sökguiden tar man en funktion som 24-timmarsbibliotek. Den kan också användas som pedagogiskt upplägg och stöd vid arbete med såväl enskilda studenter som vid bokade studiebesök. Målgrupp är studieovana vuxna och gymnasieelever. © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Egna och andras sökguider Oscarsgymnasiets bibliotek http://www.oskarshamn.se/oscargym/bibliotek/bibliotek.htm Studerandeguide Regionbiblioteket i Kalmar län http://www.kalmar.regionforbund.se/kultur/klb/biblguide/grundk/grundkurs.htm Växjö universitetsbibliotek http://www.vxu.se/bib/sokguide/ Kolla källan http://www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/infosok_material.html Kort sökguide för otåliga – Malmö högskola http://www.mah.se/templates/Page____2437.aspx Plus många, många andra kanske din egen? Googla dig fram! © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

PIM http://www.pim.skolutveckling.se/ PIM står för ”praktisk IT- och mediekompetens” och är en kombination av handledningar på Internet, studiecirkel och hjälp i vardagen.  Webbplatsen är en del av ett regeringsuppdrag som myndigheten har att främja utveckling och användning av informationsteknik i skolan. Det webbaserade studiematerialet består av tio handledningar som visar hur olika programvaror kan användas praktiskt i skolans verksamhet. Materialet kan användas både enskilt och i ett arbetslag som studerar tillsammans. PIM-handledningarna kan även användas i det dagliga arbetet, när lärare och elever behöver få direkt hjälp med att till exempel bearbeta sina bilder från digitalkameran Det är en helt kostnadsfri resurs riktad till Sveriges alla pedagoger. © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Behoven är desamma! Webbaserade eller ej… Vi behövs! Personalstyrka media studiemiljö handledning information verktyg. Webbaserade eller ej… Vi behövs! © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Är vi en tulipanaros? Arenorna är flera och mer flexibla Är vi /detta också det?: Bibliotekarierna Rummet bibliotek Biblioteket via webben ”både Nationalencyklopedin och Wikipedia” ”både Webb 2.0 och Bibliotek 2.0” Samverkan elever, personal, skolledning… © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Våga vara ämnesexpert! Våga vara pedagogisk expert på Internet!  dialog under hela arbetet  förmedla baskunskaper först  träna informationssökning (där faktaredovisning inte är det viktigaste…)  träna att formulera frågor (efter baskunskapen)  träna synonymer, sökmetoder utifrån givna sökord och jämför Ex skillnad om du söker terrorism + bin ladin eller terrorism +”bin ladin” © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Att söka information = Internet! När eleverna själva bestämmer informationssökning på webben i ”någon” sökmaskin om böcker används – läraren har sagt till om det största delen av tiden används till själva sökandet knappt med tid över till reflektion och koppling till eget kunnande (kritisk) granskning förekommer knappt © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Stöd för säkert surfande: Medierådet http://www.saftonline.se/ Roligt och konkret om säkert surfande: http://www.medieradet.se/static/saft-quiz_sve.htm Ung Plattform är ett projekt, med ekonomiskt stöd från Konsumentverket http://www.ungplattform.nu/ © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Tid och pengar går åt – slöseri eller ungdomskultur? © 2006 Pia Malmberg-Kronvall, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn