Belastningar och spänningar i vägar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Optik Läran om ljus.
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
3. Material och sammanfogning
Tryck.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Arctos Koncept Linda.
Belastningar och spänningar i vägar
Värme och väder del 2.
Kort om | Skinn. Skinn är ett levande material och varje hud har sina märken och karaktär. Ytans struktur kan variera. Vanligt är att man trycker ett.
HI-ART ® High Abrasion Resistent Textile Kort om |
Kort om | skötselråd.
Kort om | Skydd. Skyddens uppgift är att minimera effekten den anslags energi som uppstår vid en omkullkörning. Dvs. absorbera så mycket energi som möjligt.
Hygro-thermal stability of composite materials for radio telescopes
Brobygge.
Elektricitet och magnetism 2
KAPITLET ”VI KONSTRUERAR OCH BYGGER” I TEKNIKBOKEN ”TEKNIK DIREKT”
Innehåll Kunskapen om livet Tro & Vetande
Vulkaner Jordens ventiler.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Hållfasthetslära Repetition.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Huden Kroppens största organ
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Tillgång till rent vatten är ett grundläggande mänskligt behov.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
Väder.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
DEN NYA KAMERALAGEN.
Tryck.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Elektricitet Vad är det egentligen?.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Elektricitet och magnetism
Mälarlänsutbildningen 28 sept
NORMALSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
SKJUVSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
SPÄNNING & TÖJNING NORMALSPÄNNING
Rymden – vårt solsystem
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
STYRKETRÄNING Mia Jönsson FTT14/FTP
Musklerna Ca 50 % av kroppsvikten.
Utformning av provtagning för representativ provtagning
Tryck. Tryck=kraft per areaenhet 1 Pa = 1N/m 2.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Jorden och solen Jorden rör sig runt solen. Ett varv runt solen tar ca 365 dygn. Årstid är en av de fyra delar under ett år (vår, sommar, höst, vinter)
Typ av byggnation samt kostnader
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
T4 inom Tc Norrbotten Inriktning skapas utifrån det lokala näringslivets behov. Arbete lokalt och regionalt. Samordning för att undvika konkurrens. En.
Kort om | HI-ART® High Abrasion Resistent Textile.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Initiativtagare till nya handboken och pådrivare
Temaarbete under 4 lektioner
ELLÄRA.
Materiallära, nanoteknik och energiteknik
ELLÄRA.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Presentationens avskrift:

Belastningar och spänningar i vägar Åsa Lyne

Grusvägar - lättare och långsammare trafik

Motorvägar – tyngre och snabbare trafik

Undvika spårbildning och sprickbildning genom att reducera spänningar och töjningar till acceptabla nivåer

Kyrkan Gallileus Nu Jorden är centrum Solen är centrum Universum

Kvalitét är del av designen! Vi måste ha modeller för hur asfalts- q z r σz σr σt τrz Kvalitét är del av designen! Vi måste ha modeller för hur asfalts- materialet tål spänningar och töjningar!

Principer för dimensionering av vägöverbyggnad 1. Introduktion 1.1 Vad är en överbyggnadsstruktur? Väggren Asfaltbetong Överbyggnads- struktur Bärlager Förstärkningslager Undergrund (ursprungligt material) 1.2 Syftet med överbyggnadsstruktur Skydda undergrunden  reducera spänningar och töjningar till acceptabla nivåer Förhindra alltför stora sättningar eller kollaps Bortskaffa vatten  Strukturell integritet och säkerhet På vilket sätt skyddar asfaltsbetongen (asfaltslagret) undergrunden?

Principer för dimensionering av vägöverbyggnad 1.3 Spänningsfördelning under hjullast Undergrund Överbyggnads struktur Vertikal spänningsför-delning längs vertikala axeln; högst nära ytan σz0 σz1 σz1 Vertikal spänningsfördelning längs horisontella axeln; högst nära centrum Två trad. sätt som andvänds för att reducera σz: Öka styvheten Öka tjockleken

Principer för dimensionering av vägöverbyggnad 1.4 Vad behöver vi beräkna? Spänningar (σ) & töjningar (ε) på undergrund Då vi vill skydda undergrunden, är det tillräckligt att dimensionera överbyggnaden så att σ & ε vid undergrunden minimeras? Det är nödvändigt att känna till σ & ε i varje lager för att säkerställa att tillåtna spänningar inte överskrids Undergrund Bärlager Förstärknings- lager Asfaltbetong σz Z Max. σz vid ytan σz minskar med djup När σ minskar kan kvaliteten hos materialet vara lägre

Principer för dimensionering av vägöverbyggnad Typer av överbyggnad 2.1 Två koncept Tjockare sektion med material av lägre styvhet Flexibla överbyggnader  Asfaltbetong Anpassning till undergrundens inhomogeniteter utan att brott uppstår Yta av asfalt-betong Obundet bär-lager Obundet för-stärkningslager

Principer för dimensionering av vägöverbyggnad Tunnare sektion med styvare material Styva överbyggnader  Cementbetong Tillräckligt styv för att överbrygga inhomogeniteter i undergrund Lager av cementbetong Obundet för-stärkningslager