Cross Media Design i besöksnäringen Bakgrund • Projektet Cross Media Design Norr som genomfördes i Akademi Norr/Hemavan – Södra Helgeland. • Behovet av att utveckla besöksnäringen, ”breddade” säsonger, flera turister, mm • Fjällkusten – området mellan Skogslandet och Atlanten. En enorm potential som borde kunna ge flera besökare. • Ett skalbart system som skall kunna utvecklas till ett större område. • ”Fyrtornsprojekt” tillsammans med UMU och NTNU
Cross Media Design i besöksnäringen Projektmål • Inventera resurser inom medieområdet med ambitionen att bygga det virtuella Helgeland och Lappland på nätet. • Undersöka vilka insatser som pågår eller som har genomförts inom området och ta vara på dessa. • Arrangera seminarier och kortare utbildningar för aktörer, brukare och producenter för att identifiera partnerskap i ett kommande etableringsprojekt. • Konceptutveckling och prototyptestning av ett antal cross- media lösningar för turism • Arbeta fram ett etableringsprojekt utifrån identifierade behov och önskemål.
Komponenter i projektet: •Bygga grundplattformen med de första komponenterna inkl. kvalitetsnormering - Teknisk plattform - CM – system - Drift och förvaltning (kort och lång sikt) •Process tillsammans med näringen för att utforma struktur och de första komponenterna Produktutveckling för näringen •Kompetensutveckling för näringen och producenter i CM, kvalitetstänkande •Affärsutveckling för producenter - Rättighetsfrågor •Skalbart System för att hantera CM applikationer Teknisk plattform Påbyggnad Interface Påbyggnad Interface KunderNäringen Producenter Cross Media i besöksnäringen
Jan-Olof Karlsson Verksamhetschef Akademi Norr