inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Advertisements

Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Nulägesanalys genom frågor
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Att kläcka och vaska idéer
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Ungas frågor om alkohol och droger
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
till en presentation av System och lösningar med RFID
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Folkbibliotek som kulturhus
Bra och dålig design Vad utmärker en lösning med hög användbarhet?
Biblioteket som lokal resurs för nystartade och mindre företag.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Att skapa världar och leda rollspel
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Ett arbetsområde om poesi
Arbetslös.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Workshop inför Projektet
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
1. Uppgiften presenteras
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
H.O.U.S.E 2015 EFFEKTIVISERA DINA PROCESSER MED HJÄLP AV ACTIVE DIRECTORY! Thorir Eggertsson – Inuit AB Johan Lidman – Inuit AB.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Chefkandidatprogram för chef över chef
VAD ÄR POPKOLLO? Musikläger för tjejer som startades i Hultsfred 2003
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Matcha transaktioner automatiskt Adra Match, automatiserad kontoavstämning Scalabruk April 2010 Niklas Ferm.
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
Att vara professionell
MOTIVATION.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
A NVÄNDARCENTRERAD DESIGN Omexamination på Interaktionsdesign, uppgift 5.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Elev loggbok.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Måndag den 22 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Gör rätt från början Så säkerställer du kostnadseffektivt kvaliteten i dina IT-lösningar

inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet Aktiebolag bildat 2002 Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö 22 konsulter med lång erfarenhet Några kunder: Stockholm Stad Försäkringkassan Verva

Något av vad vi gör just nu Försäkringskassan – Effektkartläggning Stockholm.se – Målgruppsanalys/Personas Scania – Interaktionsdesign Skatteverket - Målgruppsanalys I november och december var vi fullt upptagna med dessa projekt. Nu arbetar vi med: Stockholms skolwebb, där vi utbildar en grupp i hur man skriver för webben så att de sedan ska kunna utbilda alla lärare i detta SOS alarm, där vi under sommaren och hösten åkte ut till dem och observerade hur det ser ut när de arbetar. Då stötte vi dock aldrig på någon riktigt stressad situation. Det har vi däremot chans att göra nu när stormen löpt över syd-Sverige. Vi följer därför upp vår studie med nya observationer på deras arbetsplatser. Verva, där deras arbete med Vägledningen 24timmars-webben snart ska övergå i förvaltning och där vi hjälper dem att ta fram en effektkarta för detta ändamål. Vad en effektkarta är ska ni få lära er idag.

Vi gör Effektkartläggning Effektstyrning® Användbarhetstjänster Målgruppsanalyser Interaktionsdesign Användningstester Expertutvärderingar

Del1: En sedlärande historia

Stressade Stina Tycker att poängen med att gå till biblioteket är att få botanisera Älskar att läsa men hinner (numera) sällan Köper oftast böcker på Åhléns, Akademibokhandeln eller Amazon Inspireras av kulturdelen i morgontidningarna ”Jag minns biblioteket i Munksund…”

Stressade Stina Vill bli inspirerad Vill förmedla biblioteksvana till sina barn Har ont om tid, blir lätt otålig ”Jag minns biblioteket i Munksund…”

Läste om Winton i SvD… Varför fick jag denna träff? Oklart vad som skiljer böckerna åt… Inte den bok jag vill ha, testar nästa…

Går inte att hitta fler böcker?!

…går tillbaka…

I jakt på alternativ inspiration…

…går till en bekant sajt Just den jag var ute efter!

…som visar förslag

…och vad andra tycker

…och låter mig bläddra i boken!

Bibliotekens uppdrag är… ”…alla medborgare [ska] ha tillgång till ett folkbibliotek till främjande av intresse för läsning och litteratur, upplysning och utbildning samt kulturell verksamhet i övrigt. ...folkbiblioteken ska verka för att databaserad information görs tillgänglig för alla medborgare. …Biblioteket ska vara en plats för rekreation och möten, inspiration och fördjupning.”

Lärdomar Syftet bör styra designen Användarnas drivkrafter spelar stor roll Syftet med investeringen – de effekter beställaren vill ha ut – styr designen Utformning som fokuserar på att hitta till varuhusen lika bra som en reklambroschyr full av färglada inspirationsbilder trots att de stödjer helt olika mål

Del2: Ett lärorikt exempel

Exemplet ”Mina Arbetsordrar” Förberedelser för underhållsarbete medförde onödigt merarbete Återrapportering som kunde tydliggöra erfarenheter och därmed spara tid i framtiden, gjordes inte. Komplicerad användning resulterade ofta i att expertanvändare plockade fram underlag och avrapporterade åt andra

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Bilden visar hur det ser ut i SAP R/3 idag när man ska avrapportera ett arbete. Avrapportering i SAP R/3 kräver att användaren går in på 4 olika bilder . Största problemet är att HITTA till dessa 4 bilder och att sedan HITTA vilka fält som ska fyllas i. Detta sammantaget skapar tveksamheter för sällananvändaren och kräver ofta hjälp av kollegor som får ta sin tid i anspråk.

Fältstudier, målgruppsanalys

Effektkarta® Finns det ingen effektkarta så måste du ta fram en IT-investeringen görs enbart för detta syfte... Effektkartan kopplar samman verksamhetsmål med målgrupper, deras behov och mål, Finns det ingen effektkarta så måste en tas fram Endast när sambanden mellan effekt och design blir synliga Kan designdiskussioner baseras i vilken effekt de bidrar till Kan vi minimera designbeslut som enbart baserar sig på ”tyck” Endast med hjälp av denna typ av sambandsresonemang kan interaktionsdesign bli något annat än något som alla kan ”tycka” något om Varför skall vi göra detta? Den förbättring eller förändring av verksamheten man vill skapa. De effekter på investeringen man vill nå. Vilka är det som ska/kan skapa effekterna? De grupper av människor som berörs och som har liknande behov och förväntningar. Vad behöver målgrupperna? Behov, förväntningar och värderingar hos målgrupperna. Hur skall då produkten/verksamheten utformas? Utformning som gör att målgrupperna lyckas. Finns det ingen effektkarta så måste du ta fram en

Lösningsförslag

Användningstest

Gör rätt från början! Beskriv syfte som en förändring Kartlägg målgruppernas behov Skapa lösningsförslag Testa i användning Styr mot effekt

Om du vill veta mer… ”Effektstyrning av IT” av Ingrid Ottersten & Mijo Balic Liber Ekonomi 2004 ”Användbarhet i praktiken” av Ingrid Ottersten & Johan Berndtsson Studentlitteratur 2002 www.inuse.se Riktlinjer för gränssnitts-design, artiklar, smakprov ur böckerna mm. ”Användbarhet i praktiken” film av inUse och Microsoft www.microsoft.com/ sverige/msdn/msdntv/

Nästa seminarium 19 april God och dålig design – vad utmärker en lösning med hög användbarhet? Anmäl er på www.inuse.se/seminarier Välkomna! Det största arbetet med en IT-lösning inleds i samband med lanseringen av lösningen. Efter en lång utvecklingstid ska nu IT-lösningen föras in i verksamheten och förhoppningsvis bidra till en positiv förändring hos såväl organisationen som hos användarna. Under seminariet tittar vi på vilka aspekter och beteenden som styr användningen av webbplatsen, intranätet eller verksamhetssystemet. Vi går igenom de verktyg och metoder som finns för kvalitetssäkring. När de kan användas och vilka tester du själv kan utföra för att kontrollera att ni tar fram lösningar som användarna vill och kan använda.

Skandinaviens största användbarhetsevent 2007 350 deltagare, framstående talare från USA och Europa Seminarier och workshops Strategic Experience Design: Beyond Customer Satisfaction Playful Interaction Designs Designing for the segment of one Creating and using effect maps Konferensen äger rum i Malmö och ger ett unikt tillfälle att träffa och lyssna till världsledande personer inom användbarhet, design och systemutvecklingsområdet. Målet med konferensen är att skapa en givande mötesplats för ledande företag inom IT-branschen. Vi vill stärka vår yrkesstolthet och relationerna inom branschen och mellan kontinenterna. Konferensen ger möjlighet att ta del av de metoder, erfarenheter och praktiska arbetssätt som är nyckeln till ett lyckat IT-projekt. Konferensdeltagare kommer att erbjudas: -Intressanta förebilder, företag och utbildningar -Nya spännande och inspirerande projekt som förmedlar både framgång och misslyckanden -Seminarier och workshops i effektstyrning, design och kravanalyser. Deltagarantalet beräknas till 350 personer. Målgruppen för konferensen är IT-chefer, marknadschefer, interaktionsdesigners, grafiska formgivare, användbarhetsspecialister och produktchefer. Framstående talare: Dan Saffer, Brandon Schauer från Adaptive Path, Cooper ej spikat Seminarier och workshops: endast ett urval ovan, totalt 9 seminarier och 6 workshops. Anmälan: möjlighet att anmäla sig till en eller två dagar! www.businesstobuttons.com