Statistiska undersökningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Carina Begquist Palm, 12 april
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Inferens om en population Sid
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Intervju inför ViV-projektet.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
FL5 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Inferens om en ändlig population Sid
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Grundläggande statstik, ht 09, AN1 F9 Analys av frekvenstabeller Hittills har vi analyserat eller jämfört 2 grupper avseende variabler på intervall- eller.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
K3 Att samla information
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Vad ingår kursen? i korta drag
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Skattningens medelfel
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
FL1 732G70 Statistik A Linköpings universitet.
Samhällsvetenskapliga metoder
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Marknadsundersökning Kap 7
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Leda och planera sokratiska samtal
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
732G22 Grunder i statistisk metodik
Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
Föreläsning 1, Introduktion Varför statistik? Population – Urval - Mätnivå Deskription Cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, spridningsdiagram, boxplot…
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
1 Experimentella studier Litteratur: Dahmström: Kap 2 Research Metod: Kap 9.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Introduktion Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Problemformulering (syfte.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Olika sätt att göra ett.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Idag: Repetition av Chi2-test Kap 6*, Kodning av svaren Kap 10*, Olika feltyper Kap 12*, Rapportskrivning *Dahmström.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A VT 2015 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
Introduktion. Kost och fotboll (Balsom et al. 1997) Sex manliga fotbollsspelare. Medelålder 24 år. Smålagsspel 4 mot 4 inomhus i 90 minuter. Två tillfällen.
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Olika sätt att göra.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Kvantitativ metod. 2 Några ”definitioner” Metodlära ägnad åt insamling, bearbetning, beskrivning och analys av data En vetenskap som har kunskapsbildning.
Statistisk metod (Intro) Vad är statistik (kvantitativ metod)? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Definition.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Marknadsundersökning Kap 12
Undersök och analysera
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Grundläggande begrepp
Presentationens avskrift:

Statistiska undersökningar Kapitel 1

Varför? Exempel. Väljarundersökningar. Politiker vill veta vad väljare tycker. Arbetsmiljöundersökning. Hur trivs personalen. Hur kan miljön förbättras? Försäkringsbolag. Hur ska premier sättas för att rätt ersättning ska kunna betalas ut? Läkemedel. Provas innan första användning. Är det nya läkemedlet bättre än ett gammalt?

Varför? Exempel forts. Marknadsundersökningar. Vad vill konsumenterna ha? Produktion. Andelen av produkterna som är defekta och inte går att sälja.

Klassificering av undersökningar Efter mål: Beskrivande. Ta reda på hur läget ser ut. Inslag i alla statistiska undersökningar. Ex. Partisympatiundersökning. Hur stor andel av väljarna sympatiserar med ett visst parti. Analytisk. Sytftet är att få svar på en fråga. Förklara samband. Orsak-verkan. Ex. Partisympatiundersökning. Har stödet för ett visst parti ökat sedan förra mätningen?

Klassificering av undersökningar Efter metoder som används: Experimentell. Vi utför experiment, d.v.s. påverkar själva det som studeras. Vi kan Upprepa försöket Kontrollera försöksbetingelser. Ex. Hur beror vattnets kokpunkt av omgivande tryck? Koka vatten vid olika tryck och mät temperaturen. Icke-experimentell. Konstatera vad som inträffat och dra slutsatser. Ex. Vilken betydelse har kosten för depressioner.

Ex. Läkemedel - ett experimentellt försök. Antal personer: 60. Slumpmässig uppdelning i två lika stora grupper Experimentgrupp Läkemedel Kontrollgrupp Placebo Blindförsök: Deltagarna vet ej vilken grupp de tillhör Dubbelblindförsök: Varken deltagare eller den som registrerar resultat vet vilken grupp patienterna tillhör.

Ex. Ett kvasiexperimentellt försök Sju ungdomsbrottslingar fick erbjudande om föreningsarbete under villkorlig frigivning. Åtta ungdomsbrottslingar med liknande bakgrund studerades samtidigt. Jämförelsegruppen har ej tagits fram med slumpen som i den experimentella läkemedelsundersökningen. Föreningsarbete. Experimentgrupp Ej föreningsarbete. Jämförelsegrupp Summa Återfall 2 7 9 Ej återfall 5 1 6 8 15

Population En statistisk undersökningar ger kunskaper om en viss population. Ex. Alla vuxna i Sverige Alla småföretag i Göteborg Alla flyttfåglar som passerar Sverige Vid vattenkoksexperimentet: alla möjliga vattenkokningar Ändliga Oändlig

Kan man hitta alla individer i populationen? Man definierar en ram av individer som populationen består av, t.ex. via register. Idealt innehåller ramen precis alla individer i populationen Övertäckning. Individer som inte tillhör målpopulationen finns i ramen. Avliden, företag som gått i konkurs Undertäckning. Individer i målpopulationen saknas i ramen. Nyinflyttad, nystartat företag, person som saknar fast telefon.

Systematiska täckningsfel kan uppstå om ramen inte täcker målpopulationen. Ibland går det inte att få fram en ram. Ex. Barnmisshandel. Kan endast undersöka de som är registrerade. Det finns ett mörkertal av de som aldrig registreras.

Datainsamling Var noga med att formulera syftet med undersökningen. Randomisering. Vid frågeundersökningar Enkelt språk Förklara facktermer Undvik prestigeladdade och känsliga frågor Inga ledande frågor Fråga om en sak i taget För många frågor kan ge svarsbortfall, slarvigare svar.

Validitet, giltighet. Överensstämmer det vi har som syfte att mäta med det vi mäter? Reliabilitet, tillförlitlighet. Upprepade mätningar på samma individ bör ge ungefär samma resultat. D.v.s. litet slumpmässigt fel. Klassifikationsfel. Individerna i en undersökning kanske ska klassificeras t.ex. efter kön. Andra klassificeringar kan vara svårare och då kan fel uppstå. Operationalisering. Abstrakta begrepp översätts till konkreta frågor. Ex. stress.

Teleskopeffekt. En händelse placeras felaktigt i tiden Teleskopeffekt. En händelse placeras felaktigt i tiden. Intervjuareffekt. Den som intervjuas ger det svar som den tror att intervjuaren förvänatar sig. Prestigebias. Om det är prestige i någon fråga tenderar den som svarar att överdriva sin egen roll. Slutna svarsalternativ. Svarsalternativen är givna. Öppna svarsalternativ. Svaret formuleras helt av den som svarar.

Insamlingsmetoder Postenkät/internetformulär Intervjuer Billigt Viktigt att frågorna är lätta att förstå Vem har svarat? Stor risk för svarsbortfall Frågor kan förtydligas Intervjuareffekt

Kategorisk (kvalitativ) Variabler Kategorisk (kvalitativ) Kön Hårfärg Bilmärke Kvantitativ (numerisk) Diskret Antal barn Kontinuerlig Ålder Vikt

Skalor Nominalskala. Vid mätning av kategorivariabel. Resultatet kan ej rangordnas. Ex. Meningslöst att prata om den största färgen. Ordinalskala (ordningsskala). Rangordning av individer. Intervallskala. Skillnader, t.ex. mellan olika individer. Kan adderas och subtraheras. Kvotskala. Värdena har en absolut nollpunkt. Alla fyra räknesätten kan användas.-

Vilka ska ingå i undersökningen? Totalundersökning. Om populationen är liten kan alla undersökas. Stickprov. Vid experimentella undersökningar eller om populationen är stor måste antalet individer begränsas genom ett urval. Urvalen bör vara sannolikhetsurval. Varje individ har en känd sannolikhet att komma med i urvalet.

Några urvalssätt Enkelt slumpmässigt urval. Alla individer har lika stor sannolikhet att väljas. Systematiska urval. Kan användas om individerna är numrerade. Slumpmässig numrering → enkelt slumpmässigt urval. Obs. register kan ibland vara ordnande periodiskt, kan ge fel.

Några urvalssätt Stratifierat urval. Populationen delas in i delpopulationer som det sedan görs enkelt slumpmässigt urval på. Ex. Undersökning av företag i en bransch med många små, några medelstora och ett fåtal stora företag. Liten sannolikhet att ett sort kommer med även om dessa kanske är mest betydelsefulla. Undersök t.ex. 5% av de små, 20% av de medelstora och alla stora företag. Flerstegsurval Ex. Population: alla elever i grundskolan. Förteckning saknas. Välj skolor slumpmässigt Välj några klasser slumpmässigt. Välj elever i klassen slumpmässigt.

Varför sannolikhetsurval? Det går att få en uppfattning om slumpfelet, eller urvalsfelet. Om det inte finns några systematiska fel (bias) kommer det ändå finnas ett fel, slumpfel. Detta är skillnaden mellan det som mätts upp och det som skulle beräknats för hela populationen. Slumpfelet uppskattas via den statistiska felmarginalen (kap. 6). I 95 fall av 100 är slumpfelet mindre än den statistiska felmarginalen.