Katarinaparken från ovan Ovanpå Stadsgårdsleden byggs två nya kvarter med kontorshus och en ny park, som sluttar ner mot kajpromenaden. De avfasade husen gör att utsikten från torget bevaras och parken är vinklad för att få så mycket sol som möjligt. Uppe på Katarinavägen planeras för framtida spårväg, utöver stadsbussarna.
Katarinaparken och kajen Härifrån kan man strosa österut längs med vattnet bort till Fotografiska eller västerut under den nya huvudbron mot det nya vattentorget och Söder Mälarstrand. Från kajen kommer det att gå båtar. I bakgrunden syns ett av de två glashus som ska ligga på Södermalmstorg.
Huvudbron från vattnet Under den nya huvudbron kommer det att finnas restauranger och caféer, förutom kontor för slusspersonalen. Med inspiration från Galatabron i Istanbul skapas här en levande miljö året runt. Sommartid bidrar slussningen av båtar mellan Mälaren och Saltsjön till känslan på platsen. Under de kallare delarna av året ger barerna och caféerna folkliv och puls.
Huvudbron från ovan På den nya huvudbron kommer det att finnas generösa gångbanor på båda sidorna och cyklisterna får egna fält. För fordonstrafik blir det fyra filer i varje riktning, en för kollektivtrafik, en så kallad slits, som leder trafiken till och från den överdäckade Stadsgårdsleden, en fil för fordon som ska rakt fram och en för vänstersvängande trafik.
Vattentorget från Gamla stan De två nya avtappningskanalerna på varsin sida om slussrännan femdubblar kapaciteten att tappa vatten vid Slussen, vilket räddar Mälaren från översvämningar. De ger också en mycket vidare vattenspegel än idag och möjligheten att vistas nära vattnet förbättras. Under bron syns en ingång till tunnelbanan och i bakgrunden syns de två nya glashusen på Södermalmstorg, som är vikta för kultur och för publika verksamheter.
Vattentorget och lågbroarna Med de nya lågbroarna skapas en ny möjlighet att ta sig mellan Gamla stan och Södermalm, alldeles vid vattnet. Under sommarhalvåret kommer broarna att öppnas vid slussning, det tar runt fyra minuter. En bro är alltid tillgänglig för gående och cyklister. Via lågbroarna kan man gå in mot tunnelbanan och den nya bussterminalen inne i Katarinaberget, gå längs med kajen mot Fotografiska eller ta trapporna upp till Södermalmstorg. Självklart finns det även hissar och rulltrappor upp till torget.
Gång- och cykelbron mot Södermalmstorg En helt ny bro för enbart gående och cyklister byggs parallellt med t-banebron. Från Gamla stan sidan kan man välja att cykla ner till kajen och vidare mot Nacka eller Söder Mälarstrand eller upp till Södermalms- torg och fortsätta på cykelstråken på Hornsgatan eller Götgatan.