Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet? Kort genomgång och repetitionsövningar
Du ska kunna Säga något om musiken på 1600, 1700 och 1800talet. Känna till vilka instrument som brukar vara i en symfoniorkester. Fundera kring hur musiken använts i olika sammanhang. Lyssna på fyra eller fem stycken och beskriva vad du hör samtidigt som du relaterar det till vad du lärt dig om musik i historien.
Så här beskriver man C målen i boken "Heja" Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur man kan använda musik i olika situationer. Du diskuterar på ett utvecklat sätt vad musiken betyder och har betytt för människor och samhällen. Du kan på ett bra sätt känna igen och jämföra vad som är typiskt för olika musikstilar och musik från olika tidsperioder och kulturer. Du känner igen olika instrument och instrumentgrupper på ett bra sätt och beskriver hur de används i olika situationer.
Hur ska du veta att du kan allt? Idag repeterar vi med hjälp av stolpar Arbetar tillsammas med instrumentkännedomen. Lyssnar och diskuterar Tittar på vilka resurser som finns till hands.
Vad har du att läsa på? Papper från dagens lektion. Utlagd information på mattiasmusiksidor http://mattiasmusiksidor.wikispaces.com/4.+Information+till+elever+i+%C3%A5r+nio Lyssningstips på musikhistorien wix http://mattiasjagell.wix.com/musikhistoria#! Och på (Spotify länk kommer strax med lyssningstips här och på ”spacen”)
Lycka till. Har ni övriga frågor får ni gärna maila mig på mattias Lycka till! Har ni övriga frågor får ni gärna maila mig på mattias.jagell@uppsalaskolor.net