Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Totalt.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Markör Marknad och Kommunikation AB
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Förskole undersökning 2013 Presentation Om undersökningen Svarsfrekvens Nöjd Förskole Index (NFI) Resultat –Förskola/Dagbarnvårdare –Flicka/Pojke.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Dagverksamhet.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Hemtjänst Servicehus.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Stockholm stad Förskoleundersökning Sockenstugan Förskola.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Socialförvaltningen.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 HTFAB.
Fakta om undersökningen
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Stockholms Stad Brukarundersökning inom verksamheter för personer med funktionsnedsättning Grupp- och service bostad 2011.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Varumärket Luleå kommun
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Vård- och omsorgsboende.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Förskole undersökning Frejgårdens förskola 2013.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013 Vård- och omsorgsboende Sabbatsbergsbyns äldreboende.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning, 2011 Stadsmiljö
Medarbetarundersökning 2016
Stadsledningskontoret Brukarundersökning 2010 Vård och omsorgsboende Östermalms stadsdel Kampementets äldreboende.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning 2012
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Markör Stadsledningskontoret Kungsholmen stadsdel Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö © Markör © Markör.
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012

Presentation Om undersökningen Resultat Sammanfattning

Om undersökningen Metoden som använts är postala utskick Urval erhölls från Haparanda kommun på samtliga mantalsskriva i kommunen. Ett slumpmässigt bruttourval gjordes på 1000 personer. Nettourval efter bortfall pga. felaktig adress, avliden etc. var 991 personer Totalt besvarades enkäten av 449 invånare. Svarsfrekvens 46 % Tidsperiod: Vecka 14-22, 2012. En påminnelse skickades vecka 17 till invånare som inte besvarat enkäten efter det genomfördes en telefonpåminnelse vecka 18-20. Öppna kommentarer redovisas i sin helhet i Word Leverantör: Markör Marknad och Kommunikation AB Sofia Boborg 070-646 62 60 Peter Linser 070-697 85 05

Resultat Del A Nöjd-Region-Index (NRI)

Resultat Frågor

Resultat Prioriteringsmatris

Resultat Del B Nöjd-Medborgar-Index

Resultat Frågor

Resultat Prioriteringsmatris

Resultat Del C Nöjd Inflytande Index

Resultat Frågor

Resultat Prioriteringsmatris

Sammanfattning En svarsfrekvens på 46 procent är godkänt i en invånarenkät. Antalet svar (449) bidrar också till resultatets tillförlitlighet. Haparanda kommun når följande index på de olika områdena: Nöjd-Region-Index (NRI) på 54, ett godkänt resultat. Nöjd-Medborgar-Index (NMI) är 51, ett godkänt resultat. Nöjd-Inflytande-Index (NII) når 39, visar på att det finns god potential till förbättring. Totalt sett är invånarna nöjda med att bo och leva i Haparanda kommun och flertalet uppger att de kan rekommendera vänner att flytta till kommunen. Invånarna upplever ökad trygghet och ser mer positivt på arbetsmöjligheter i kommunen och flera av kommunens verksamheter får högre betyg 2012 jämfört med tidigare år, exempelvis förskolan, kultur och räddningstjänsten. De flesta invånare tycker också att kommunens information till medborgarna är bra.

Sammanfattning Områden där invånarna är mindre nöjda och som har störst påverkan på NRI är: Kommunikationer Bostäder Fritidsmöjligheter Trygghet Områden där invånarna är mindre nöjda och som har störst påverkan på NMI är: Stöd för utsatta personer Äldreomsorgen Gator och vägar, Kultur Renhållning och sophämtning Vatten och avlopp Räddningstjänsten

Sammanfattning Områden där invånarna är mindre nöjda och som har störst påverkan på NII är: Påverka Förtroende Glöm inte att prioritera! Det är bättre att göra en sak bra än många dåligt!