- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan jag vara viss om min tro?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Ingen äldrevård för mig !!
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Amerikanska revolutionen
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Svenska som andraspråk
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
AVSKEDSANSÖKAN Anhåller härmed om att få sluta som vuxen. Jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år, med de skyldigheter som ingår i detta.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Städningens filosofi!. Jag tvättar inte mina fönster därför att… Jag älskar fåglar och vill inte att någon av dom ska flyga rakt in i ett blankt fönster.
Ungas frågor om alkohol och droger
BARNS RÖSTER OM INTERNET
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
ERGONOMI Vad är det?.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Klok filosofi … ?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Flickors psykiska ohälsa
”Lär dig säga jag och nej”
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att inleda och avsluta en berättelse
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Elev loggbok.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Presentationens avskrift:

- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares Den levda kroppen - erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares Karin Sandström Sjukgymnast karin.sandstrom@liu.se

Att leva med CP De flesta med CP har normal livslängd Funktionsförsämringar är dokumenterade och börjar ofta i tidig ålder Det finns dokumenterade hälsoproblem bland vuxna personer med CP Sparsam dokumentation angående erfarenheter av att leva med CP i vuxen ålder

Intervjuer 22 personer GMFCS 2-4 Medelålder: 47 år (35-68) Spridning 35-68 år Eget boende Fyra län i mellan- och sydsverige

Den levda kroppen Strategier Upplevelser av Kropp Autonomi Självbild Att kämpa Att planera Att vänja sig Att gömma Att bjuda på sig själv Kropp Autonomi Självbild

En ”dys-framträdande” kropp En icke framträdande kropp Smärta, stelhet, trötthet ”Du bara sitter där och har inte initiativet att göra nånting… du har inte ens orken att gå och lägga dig”

Överdrivna kroppsreaktioner påverkar självbilden ”Vet du att CP är så mycket mer av allting? Vi är så överdrivna. Är vi glada så är vi glada…det blir överdrivet…och är vi ledsna så är vi överdrivet ledsna”

Tydliggörs när problemen påverkar dagliga aktiviteter Kropp Smygande problematik Tydliggörs när problemen påverkar dagliga aktiviteter ”Jaha, man upptäcker det efter ett tag att jaha, nu är det lite sämre än det var för några år sen”

Kropp Ibland är kroppen i bakgrunden och orsakerna till detta varierar ”Sen finns det dagar då man känner att man kan göra hur mycket som helst”

Att vara annorlunda Att vara mittemellan Att vara ”normal” Självbild Annorlundaskapet finns i andras ögon ”…och nån extra komplimang så där ’vad snyggt klädd du är’ som om jag inte skulle vara det då. Jaa, dom tror att jag har arbetet som nån sorts hobby” ”…och så blir dom så fantastiskt överrumplade att jag har en tjej också…det är ju fantastiskt. Antigen säger folk inte nåt eller också säger dom hur fantastiskt allt är att jag har lyckats, men det blir så överdimensionerat på nåt sätt”

Annorlundaskapet finns i relation till aktivitetsinskränkningar Självbild Annorlundaskapet finns i relation till aktivitetsinskränkningar ”Jag hatar den här kroppen som inte fungerar som jag vill, det vill säga så fort som jag vill”

Olika sammanhang gör att självbilden varierar ”…nånstans mittemellan har jag alltid varit” ”I den vanliga världen alltså, där gör jag allt för att likna…...flyta med och inte sticka ut liksom. I handikappvärlden, där är de en annan rang, man får mycket fortare status där än vad man får i den vanliga världen.”

Att alltid ha levt med ett funktionshinder ger en känsla av normalitet Självbild Att alltid ha levt med ett funktionshinder ger en känsla av normalitet ”Jag har ju haft det hela livet och jag vet ju inget annat” Känslan av annorlundaskap uppstår ofta vid förändringar ”När jag började gå långsamt….det var då jag kände mig handikappad för första gången”

Begränsad autonomi autonomi Att själv kunna styra sin tillvara är inte direkt relaterad till ”fysisk” självständighet Försämring belyser vikten av autonomi

”Jag fixar nästan allting, bara jag har tid” Autonomi ”Nu är det så att mina assistenter ska ju egentligen inte vara från mig på sin arbetstid, vilket jag tycker är väldigt jobbigt ibland” ”Jag kunde väl få tid av dom så kunde jag själv bestämma vad dom ska göra med tiden. Så skulle jag vilja få ett antal timmar och så skulle jag vilja bestämma själv att idag vill jag inte att ni dammsuger. Jag vill att ni gör det här istället” ”Jag fixar nästan allting, bara jag har tid”

Den levda kroppen Strategier Upplevelser av Kropp Autonomi Självbild Att kämpa Att planera Att vänja sig Att gömma Att bjuda på sig själv Kropp Autonomi Självbild

Att kämpa ”När folk har sagt åt mig ’det kan du inte göra’…det ska man inte säga till mig för då ger jag mig bara faen på att det ska gå” ”Det går om man är envis…..men det går åt helvete om man är envis”

Att planera ”Jag har blivit nån sorts planeringstok. Jag blir väldigt så här planerande…..nu ska jag göra det och nu ska det vara färdigt och så”

Att vänja sig ”Jag har accepterat det liksom. Jag tänker väl mest så här att jag har inget att vinna på att bli irriterad och sur för det” ”Jaa, tårna har man ju jämt ont i, men det får man ju leva med. Jaa, det får man…man vänjer ju sig också”

Att gömma ”Kroppens signaler, neej, jag struntar väl mest i dom. Alltså det där….då jag har bestämt mig då struntar jag i dom” ”Jag har ju inte släppt vanliga friska människor inpå mig heller. Har liksom varit livrädd att dom ska tycka att jag hänger mig på eller att dom ska hjälpa till. Jag har dragit mig undan lite grand. Det är inget kul att bli bortbjuden och aldrig ge tillbaka.”

Att bjuda på sig själv ”Jag tror det har att göra med hur man är, alltså en människa som bjuder på sig själv får ju en del tillbaka. Så jag tror nog ofta…eller har alltid försökt att köra med så raka puckar som möjligt”

Strategier – Behov Olika strategier används beroende av både person och sammanhang och resulterar i olika konsekvenser För att kunna möta dessa krävs organisatorisk struktur och professionell kompetens

”Ett ställe dit jag kan vända mig, där man kan mitt handikapp, så jag slipper förklara för nån okänd person varje gång”

Transition Som ung ”habiliteringstrött”… Som vuxen blir förändringarna uppenbara och det finns en oro för åldrandet ” På nåt vis så känns det som alla tar för givet att det är CPn som spökar, men liksom….ja, det är lätt att skylla på den på ett sätt, vilket är vilket? Det är ingen som kan svara på det heller. …….var finns den, var är den liksom i huvudet?

Professionell kompetens Organisatorisk struktur Barn Ungdom Vuxen Åldrande Behov