Här finns fem geometriska figurer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Advertisements

ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Geometri Storheter och enheter Storheter är ex. längd, massa, tid. Enheter är det vi mäter storheter i. Ex. meter, sekund. Dimension Är något som ger något.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 1 - Algebra och funktioner
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Tal, mönster och räkning
ARITMETIK – OM TAL.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
A C B D Vems påstående stämmer?
A C D B Vems påstående stämmer?
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kurvor, derivator och integraler
INFÖR NATIONELLA PROVET
MTFD Presentationsmall: tips & tricks
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Att rita tvåpunktsperspektiv
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ekonomi och samhälle Introduktion
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
X Omkrets Olika fyrhörningar.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
Konvertera OL karta till ISOM 2017
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Geometri Kapitel 5.
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
Problemlösning Några enkla metoder.
Y 3.5 Prisma och pyramid Prisma
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resutat-tabellen...
A C B D Vems påstående stämmer?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Algebra och icke-linjära modeller
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Det handlar om multiplikation
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
Presentationens avskrift:

Här finns fem geometriska figurer. Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer. Några av dem har flera namn. Är det något av påståendena som stämmer? Jag tror att alla är prismor utom E.  B Jag tror att alla har olika namn.  D A och B är rätblock. A Men D är väl inget prisma?  C

Vems metod är korrekt? (cm) 6 Hur stor volym har den här figuren? 5 – Vem har löst uppgiften korrekt? – Vilka fel har de andra gjort?

Fyrfältsproblem – HAGEN På en gård ska man sätta upp en hönshage med ett 20 m långt stängsel. En av hagens sidor ligger mot hönshuset så där behövs inget stängsel. Vilken är den största area som hagen kan få om den är rektangelformad? 

Lösningsförslag 1 m och 18 m -> O = 20 m och A = 18 m2. Eftersom ena sidan av hagen är hönshuset så är längden av de övriga sidorna 20 m. 1 ruta motsvara 1 m x 1 m.  A = 42 m2 2 m och 16 m -> O = 20 m och A = 32 m2. (A ökar) A = 48 m2 3 m och 14 m -> O = 20 m och A = 42 m2. (A ökar) 4 m och 12 m -> O = 20 m och A = 48 m2. (A ökar) A = 50 m2 5 m och 10 m -> O = 20 m och A = 50 m2. (A ökar) 6 m och 8 m -> O = 20 m och A = 48 m2. (A minskar) A = 48 m2 Största hagen är 5 m x 10 m. Största hagen är 5 m x 10 m. På ett geobräde kan man med ett 20 cm långt snöre undersöka när arean blir störst genom att räkna hur många rutor som finns innanför vid olika varianter. 

Räkna och häpna – TERTA PAK Tänk dig att alla dessa förpackningar vore enlitersförpackningar med mjölk. Hur mycket mjölk motsvarar det? Företaget Tetra Pak tillverkar ungefär 180 miljarder förpackningar per år. Kan man fylla hela Globen? 

Lösningsförslag Globens volym är ungefär 600 000 m3. Eftersom 1 m3 = 1 000 liter så rymmer Globen 600 000 000 liter  600 000 000 liter = 600 miljoner liter = 0,6 miljarder liter.   Tetra Pak tillverkar 180 miljarder förpackningar per år  = 180 miljarder liter. 180 miljarder 0,6 miljarder = 300 Man kan fylla 300 byggnader av Globens storlek. 

Resonerna och utveckla – en lådas volym Tänk dig att du har ett papper som är 15 cm långt och 10 cm brett. En kvadrat är bortklippt i varje hörn.  10 15 (cm) 1 a) Hur stor area hade papperet från början?  b) Hur stor area har det papper som finns kvar om de bortklippta kvadraterna har sidan 1 cm?  Tänk dig nu att papperet viks så att det bildas en låda.  2 a) Hur lång är lådan?  b) Hur bred är lådan?  c) Hur hög är lådan?   3 Vilken volym har lådan? 

4 Om man klipper bort kvadrater med en annan storlek får lådan en annan volym.  a) Rita av tabellen och fyll i de tal som saknas.  b) Vilket av värdena på kvadratens sida ger största volymen? Jämför ditt resultat med en kompis.   5 a) Teckna ett uttryck för lådans volym om kvadratens sida är x cm.  b) Vilket är det största värde som x kan ha? 

Lösningar 150 cm2 146 cm2 13 cm 8 cm 1 cm 104 cm3 a) b) 2 cm a) x(15 – 2x)(10 – 2x)  För att det ska bli en låda överhuvudtaget måste 10 – 2x > 0. Det innebär att x < 5. 

Värdera och redovisa – Egypten Den största och mest kända av Egyptens pyramider är Cheopspyramiden. Den är 137 m hög och har en kvadratisk basyta med sidan 230 m. Hur stor volym har Cheopspyramiden? Avrunda till hundratusental kubikmeter. 

– Vilken lösning är bäst? – Vilka brister ser du i de andra lösningarna?