Amorteringskraven: Felaktiga grunder och negativa effekter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVENSKA HUSPRISER I ETT INTERNATIONELLT PERSPEKTIV
Advertisements

Pengar har flera funktioner:
Samhällsekonomi 2.
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Behovet av en ny skattereform
Finansiell Stabilitet Juni Ökade kreditförluster största risken Svenska banker klarar ökade kreditförluster och är i en internationell jämförelse.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Föreläsning 12 Sammanfattning
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Samhällsekonomi Del 1.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Inledning om penningpolitiken Riksdagens Finansutskott 26 februari 2009 Riksbankschef Stefan Ingves.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
Hushållens förmögenhet och skuldsättning Konjunkturseminarium 15 mars 2011 Johanna Ekblom Anders Lindström.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Finansiell stabilitet 2004:2 Pressträff
Inflation och deflation
Finansiell Stabilitet December Den finansiella stabiliteten i Sverige är god för närvarande Men bankernas motståndskraft mot störningar har minskat.
Finansiell stabilitet 2004: Lägre kreditrisker hos bankernas låntagare Tydligare tecken på återhämtning av konjunkturen har lett till anpassning.
KONJUNKTURINSTITUTET
Föreläsning 11 Växelkurser, räntor och BNP
Systemrisk 6 definitioner. Makrodefinition 1. Fokus på likviditetsbrist En efterfrågan på centralbankens pengar och andra likvida och säkra placeringar.
Samhällekonomi.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Hur hanterar vi riskerna på bostadsmarknaden? Henrik Braconier 25 september 2015.
Den Svenska bostadsmarknaden – En bubbla som håller på att spricka?! Oslo 14 oktober, 2015 Mats Wilhelmsson.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
K9: sid. 1 Kapitel 9 Phillipskurvan, jämviktsarbetslösheten och inflationen   IDAG:   Arbetslöshet, priser och inflation.   Phillips-kurvan – en.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Y Ränta När man lånar eller sätter in pengar på ett sparkonto kan banken använda pengarna och betalar därför för att låna dem.
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Din privatekonomi 2015 Jörgen Kennemar, Senior Ekonom
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Din pension? Gör en prognos
Konjunkturer och inflation
Finansiell stabilitet 2/2001
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Privatekonomi – vad är det?
Amorteringskraven: Felaktiga grunder, negativa effekter och minskad motståndskraft Lars E.O. Svensson Stockholm School of Economics, CEPR, and NBER Web:
Lars E.O. Svensson Handelshögskolan i Stockholm Web: larseosvensson.se
Presentationens avskrift:

Amorteringskraven: Felaktiga grunder och negativa effekter Lars E.O. Svensson Stockholm School of Economics, CEPR, and NBER Web: larseosvensson.se Email: Leosven@gmail.com Stockholms Handelskammare 27 maj 2019

Felaktiga grunder och negativa effekter De senaste åren har FI genomdrivit en åtstramning på bolånemarknaden (amorteringskrav, ”kommunikativ tillsyn,” högre KALP-räntor, m.m.) Åtstramning på felaktiga grunder: Inga sakliga skäl Stora negativa välfärds- och fördelningseffekter Minskad rörlighet på bostadsmarknaden Minskad nyproduktion, fortsatt strukturellt bostadsunderskott Minskad motståndskraft hos hushållen och snarast ökad risk för djupare lågkonjunkturer

Kreditåtstramningen beror inte på oro för den finansiella stabiliteten ”I dagsläget bedömer Finansinspektionen att de finansiella stabilitetsriskerna kopplade till hushållens skulder är relativt små. … Detta eftersom bolånetagarna generellt har goda möjligheter att fortsätta att betala sina räntor och amorteringar även om räntorna stiger eller inkomsterna faller. … Hushållen har även i genomsnitt goda marginaler för att hantera ett fall i bostadspriserna. … Dessutom bedöms de svenska bolåneföretagen ha tillfredsställande kapitalbuffertar om kreditförluster ändå skulle uppstå.” (FI besluts-PM dec 2017)

Åtstramningen motiveras istället av en ”förhöjd makroekonomisk risk” ”Riskerna kopplade till hushållens skulder handlar för närvarande primärt om att högt skuldsatta hushåll kan komma att dra ner sin konsumtion kraftigt vid en makroekonomisk störning. … Bedömningen stöds av utländska erfarenheter från finanskrisen 2008–2009. … Om många hushåll samtidigt drar ner sin konsumtion kan det förstärka en ekonomisk nedgång. … Utvecklingen med höga och stigande skuldkvoter, dvs. lån i förhållande till inkomst, bland många låntagare innebär därför en förhöjd makroekonomisk risk.” (FI besluts-PM dec 2017)

Men forskningen har visat att konsumtionsfallen inte berodde på skuldsättningen 1 FI tror alltså att hög skuldsättning orsakar en risk för konsumtionsfall och ökar risken för djupare lågkonjunkturer Men forskningen har visat att stora konsumtionsfall i andra länder under krisen 2008-2009 inte berodde på hög skuldsättning utan på bolånefinansierad överkonsumtion I Danmark, Storbritannien och USA höjde hushållen bolånen när bostadspriserna steg före krisen, för att finansiera överkonsumtion i förhållande till disponibel inkomst En aktiv ”bolånekanal” gjorde konsumtionen känslig för bostadspriserna Överkonsumtionen visade sig i låg och fallande sparkvot När krisen kom slutade bostadspriserna stiga och började falla Överkonsumtionen kunde inte fortsätta Konsumtionen föll tillbaka till normal nivå och sparkvoten steg

Men forskningen har visat att konsumtionsfallen inte berodde på skuldsättningen 2 Det helt avgörande forskningsresultatet: De högt skuldsatta hushåll som inte ägnat sig åt bolånefinansierad överkonsumtion sänkte inte sin konsumtion mer än lågt skuldsatta hushåll Det större konsumtionsfallet orsakades alltså helt och hållet av bolånefinansierad överkonsumtion, inte av skuldsättningen

Inga tecken på bolånefinansierad överkonsumtion av makroekonomisk betydelse i Sverige Risken för konsumtionsfall i Sverige beror således på om det finns en aktiv bolånekanal med bolånefinansierad överkonsumtion av makroekonomisk omfattning Inga tecken på skuldfinansierad överkonsumtion i Sverige: Stigande och nu historiskt högt sparande, måttlig konsumtion av varaktiga konsumtionsvaror, ”tilläggslån” används till annat än konsumtion (renovering, hjälpa familjemedlemmar köpa bostad, köpa sommarbostad, …) Därför inga tecken på en förhöjd makroekonomisk risk i Sverige Amorteringskraven har införts på felaktiga grunder: Sakliga skäl saknas

Negativa välfärds- och fördelningseffekter 1 Stockholms kommun 2017: Genomsnittlig etta, pris 2,8 mnkr. 25-29-åringar, inkomster Kreditåt- stramn. Lån Amort- ering Boende- betalning Brukar- kostnad Ofrivilligt sparande KALP- ränta Minsta bruttoink. Andel får lån Utan 85 % 0 % 6 700 2 800 3 900 6 % 25 000 50% Låneränta 3,3% (10-årsränta), inflation 2% Boendebetalning: Driftkostnad + ränta efter skatt + amortering Brukarkostnad: Driftkostn. + real ränta efter skatt + kostnad eget kapital (- real reavinst efter skatt) Ofrivilligt sparande: Boendebetalning - Brukarkostnad = Minskning realt bolån + amortering - kostnad eget kapital (+ real reavinst e sk)

Negativa välfärds- och fördelningseffekter 1 Stockholms kommun 2017: Genomsnittlig etta 2,8 mnkr. 25-29-åringar Kreditåt- stramn. Lån Amort- ering Boende- betalning Brukar- kostnad Ofrivilligt sparande KALP- ränta Minsta bruttoink. Andel får lån Utan 85 % 0 % 6 700 2 800 3 900 6 % 25 000 50% 2handshyra   10 000 Låneränta 3,3% (10-årsränta), inflation 2% Boendebetalning: Driftkostnad + ränta efter skatt + amortering Brukarkostnad: Driftkostn. + real ränta efter skatt + kostnad eget kapital (- real reavinst efter skatt) Ofrivilligt sparande: Boendebetalning - Brukarkostnad = Minskning realt bolån + amortering - kostnad eget kapital (+ real reavinst e sk)

Negativa välfärds- och fördelningseffekter 2 Stockholms kommun 2017: Genomsnittlig etta 2,8 mnkr. 25-29-åringar Kreditåt- stramn. Lån Amort- ering Boende- betalning Brukar- kostnad Ofrivilligt sparande KALP- ränta Minsta bruttoink. Andel får lån Utan 85 % 0 % 6 700 2 800 3 900 6 % 25 000 50% Med 3 % 12 600 9 800 7 % 35 000 20% 2handshyra   10 000 Låneränta 3,3% (10-årsränta), inflation 2% Boendebetalning: Driftkostnad + ränta efter skatt + amortering Brukarkostnad: Driftkostn. + real ränta efter skatt + kostnad eget kapital (- real reavinst efter skatt) Ofrivilligt sparande: Boendebetalning - Brukarkostnad = Minskning realt bolån + amortering - kostnad eget kapital (+ real reavinst e sk)

Negativa välfärds- och fördelningseffekter 4 Stockholms kommun 2017: Genomsnittlig etta 2,8 mnkr. 25-29-åringar Kreditåt- stramn. Lån Amort- ering Boende- betalning Brukar- kostnad Ofrivilligt sparande KALP- ränta Minsta bruttoink. Andel får lån Utan 85 % 0 % 6 900 2 800 3 900 6 % 25 000 50% Med 3 % 12 600 2 000 9 800 7 % 35 000 20% 50 % 1 % 5 900 3 100 23 000 2handshyra   10 000 Låneränta 3,3% (10-årsränta), inflation 2% Boendebetalning: Driftkostnad + ränta efter skatt + amortering Brukarkostnad: Driftkostn. + real ränta efter skatt + kostnad eget kapital (- real reavinst efter skatt) Ofrivilligt sparande: Boendebetalning - Brukarkostnad = Minskning realt bolån + amortering - kostnad eget kapital (+ real reavinst e sk)

Negativa välfärds- och fördelningseffekter 5 Kreditåtstramningen drabbar unga förstagångsköpare som inte har hög inkomst eller förmögenhet 30 av 50 = 60% av unga förstagångsköpare utestängs från Stockholmsettan 3% amortering motsvarar 4,3% högre ränta före skatt: Motsvarar KALP-ränta 7+4,3 = 11,3% KALP-ränta 11,3% med åtstramningen jämfört med 6% utan Nästan dubbelt så hög KALP-ränta För given inkomst minskar bolånet med 47% För att förstagångsköparen med bruttoinkomst 25 000 kr (och insats 420 000) ska kunna köpa Stockholmsettan måste priset falla med 37% Höga boendebetalningar och högt ofrivilligt sparande: Unga bolånetagare måste överspara och underkonsumera

Amorteringskraven minskar hushållens motståndskraft 1 FI: “Syftet med amorteringskraven är att öka hushållens motståndskraft mot störningar” Forskningsresultat: Konsumtionens inkomstkänslighet beror på kassaflödesmarginalen, inte på skuldkvoten Amorteringskraven ökar hushållens skuldbetalningar, minskar kassaflödesmarginalerna, gör konsumtionen mer inkomstkänslig och ökar risken för djupare lågkonjunkturer Bolåneföretagen får ge undantag från amorteringar under en “begränsad period” av “särskilda skäl”, men reglerna för undantagen löser inte problemet Kassaflödesmarginal = Nettoinkomst – driftkostnad – skuldbetalning – standardiserade levnadskostnader

Amorteringskraven minskar hushållens motståndskraft 2 Skuldbetalningskvot = Skuldbetalning/nettoinkomst Initiell bruttoinkomst 35 000 kr, 4% tillväxt Utan amortering: Automatisk amortering på 4%: Halvering inom 18 år av belåningsgrad, skuldkvot och skuldbetalningskvot Jämn skuldbetalning över tid Bättre motståndskraft Amorteringskrav: Mkt framtung skuldbetalningsprofil Höga skuldbetalningar och låga kassaflödesmarginaler under flera år Lägre skuldbetalningar först från år 10 Sammantaget sämre motståndskraft med amorteringskrav

Reformer för en bättre bolånemarknad Amorteringskraven bör avskaffas och övrig kreditåtstramning mildras Bolåneföretagen bör diskutera individuella amorteringsplaner, inte utesluta amorteringsfria lån (FI 2013) Bolåneföretagen bör avskaffa interna skuldkvotstak: Fyller ingen funktion för att bedöma betalningsförmågan Lägre och rimligare KALP-räntor (5-årig boränta + 3%?) Se över bolånetaket (85% godtyckligt, högre i andra länder) FI bör bevaka indikatorer på eventuell bolånefinansierad överkonsumtion och vidta väl avvägda åtgärder om behov skulle uppstå FI bör uppfylla mandatet ”att arbeta för att det finansiella systemet… tillgodoser hushållens… behov av finansiella tjänster och ger ett högt skydd för konsumenter”

Amorteringskraven: Felaktiga grunder och negativa effekter De senaste åren har FI genomdrivit en åtstramning på bolånemarknaden (amorteringskrav, ”kommunikativ tillsyn,” högre KALP-räntor, m.m.) Åtstramning på felaktiga grunder: Inga sakliga skäl Stora negativa välfärds- och fördelningseffekter Minskad rörlighet på bostadsmarknaden Minskad nyproduktion, fortsatt strukturellt bostadsunderskott Minskad motståndskraft hos hushållen och snarast ökad risk för djupare lågkonjunkturer

Utan åtstramning: 6% KALP-ränta och ingen amortering Nya bolån, belåningsgrad 76 – 85%: 21% amorteringsfria 2011 Bottenlån utan amortering, topplån med amortering Vissa banker bottenlån upp till 85% Åtminstone en bank inga amorteringar i KALP-beräkningarna Förenligt med 6% KALP-ränta och amorteringsfritt

FI har genomdrivit inte bara amorteringskraven utan en övrig kreditåtstramning ”Att kraven och kreditprövningen skärpts under senare år är sunt. Det finns här anledning att påminna om att den omsvängningen har drivits på genom Finansinspektionens agerande. De faktiska åtgärderna har varit viktiga, men även den öppna diskussion som Finansinspektionen har fört om vad som behöver göras har spelat roll för hur banker och låntagare agerar och tänker. Det nuvarande amorteringskravet var ifrågasatt innan det infördes. I dag är amorteringar ett självklart element i bankernas och kundernas kalkyler och överväganden. Detsamma kan sägas om bolånetaket.” (FI Dnr 17-9236 nov 2017, s. 2–3)

Möjligheter till undantag löser inte problemet Undantag kan göras för en ”begränsad period” om det finns ”särskilda skäl” (FI besluts-PM 2017, sid. 23–24) ”Särskilda skäl”: Situationer när de ekonomiska förutsättningarna väsentligt har försämrats efter att bolånet har lämnats, t.ex. på grund av ”arbetslöshet, längre sjukskrivningsperioder och dödsfall bland närstående” Ingen närmare precisering, bolåneföretagen avgör Individuella betalningsproblem Inte situationer när många bolånetagare fullföljer sina skuldbetalningar men har svårt att upprätthålla sin normala konsumtion Bolånetagarna utlämnade till bolåneföretagens godtycke: Ingen rätt att få undantag Osäkerhet, försiktighetssparande, oavsett undantag

Unga utestängs av amorteringskraven – inte högre bostadspriser Grund- antagande FI Högre (reala) bostadspriser 4 500 6 300 [6 700] Amorteringskrav 8 300 120 [190] Ökad KALP-ränta från 6 % till 7 % 1 600 – Summa 14 400 6 400 [7 400]