Folkhögskolornas serviceorganisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensinventering
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Rapportering om Allvarliga Oönskade Effekter (SUE) art 23 april 2013 Monica Tammela.
Identifiering av utbildningsbehov När ett behov av kompetensutveckling identifierats är det viktigt att beskriva vad som efterfrågas.Använd utbildningsformuläret.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Så arbetar du på Mina sidor - välkommen
Folkhögskolornas behörighetsmodell
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 3
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Sveriges officiella statistik Kvalitetsarbetet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Supercross och statistik på Borlänges landsbygd
FSO dagarna, Västerås 21 och 23 mars 2018
Administrativ kursdag 2017 Verksamhetsrapportering
Folkhögskolornas ekonomi
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Särskilda statsbidrag Ekonomi och administration
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Wifi: ACC_Wireless. Lösenord:
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Presentation fristående förskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Nätverksmöte rektorer IM Skaraborg 6 september 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Folkhögskolans rapportering av verksamhet 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
FSO dagar 2019.
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Skolverkets insamlingar av uppgifter om komvux
Presentationens avskrift:

Folkhögskolornas serviceorganisation Presentation Folkhögskolornas ekonomi Quiz - Kahoot! Insamlingen 2018 Folkhögskolans pedagogisk personal Folkhögskolans deltagare och verksamhet Övriga frågor

Folkhögskolestatistik Folkhögskolestatistik är officiell statistik - Finnas för allmän information, utredningsverksamhet och forskning - Objektiv och allmänt tillgänglig SCB statistikansvarig myndighet för folkhögskolestatistik - SCB ansvarar för statistikens innehåll och omfattning

Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Publicering och insamling av folkhögskolornas ekonomi Publicering av folkhögskolornas ekonomi Folkbildningens verksamhetskostnader Undervisning Administration och marknadsföring Kök och hushåll Fastigheter och lokaler - Personal och övrigt Geografisk nivå - Riksnivå Publiceringsdatum - Preliminärt datum: 4:e juni

Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Nytt i SCB:s insamlingsverktyg (SIV) ”Föregående års värden” och ”Totalt förra året” tillkommer i SIV

Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Nytt i blanketten ”Bidrag för korttidsutbildade deltagare” och ”Tillfälliga statsanslag (Svenska från dag ett)” tillkommer i insamlingen ”Fortbildningskostnader” och ”Kostnader för nedsättning i tjänst pga. fortbildning” tillkommer i insamlingen ”Nationella AF uppdrag/Bristyrkesutbildningar” döps om till ”Nationella AF uppdrag” ”Språkschablon” döps om till ”Bidrag för språkligt stöd”

Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Vad gör SCB med uppgifterna efter insamling - Mikrogranskning Insamlingsperiod 2019 - Insamlingsstart: 1 april - Insamlingsstopp: 16 maj Viktigt att skicka in korrekta uppgifter! Frågor och kommentarer? Kontaktuppgifter Gabriel.kasto@scb.se 010 – 479 56 02

Kahoot! - Quiz www.kahoot.it Game PIN: 504946 10 olika frågor - Folkhögskolans pedagogisk personal - Folkhögskolans insamling - Folkhögskolestatistik

Insamling 2018 Johannes Avenbrand

Insamling Är statistik kul? Uppgiftslämnarsida Skicka filer till SCB Kontroller Inflöden Vad händer med uppgifterna sen? Granskning Kontaktuppgifter

Kan statistik vara kul? ”Det finns färska siffror som visar att statistiken talar sitt tydliga språk” ”Med statistik kan man bevisa allt – även motsatsen” ”En statistikrapport visar att 9 av 10 doktorer anser att 10 % av alla doktorer är idioter” ”Statistik är den vetenskap som säger oss att om en människa står med ena foten på en värmeplatta och den andra i en frysbox så har personen i genomsnitt ganska bra”

Uppgiftslämnarsidan www.scb.se/folkhogskola Instruktioner Tidsplan Inloggning Dokument Juridisk information Resultat av undersökningen www.scb.se/folkhogskola

Skicka filer till SCB

Hjälp! Vad händer? Felmeddelande:

Kontroller Hårda kontroller – Måste ändras Filen kan inte skickas in förrän uppgiften är ändrad Mjuka kontroller – Ändras om uppgiften är fel Upplysning – går att skicka in filerna Kommentarskontroller – Måste kommenteras eller ändras Uppgifterna går att skicka in efter kommentar om orsak

Kumulativt inflöde (%)

Antal inkomna per dag

Kumulativt inflöde (%)

Antal inkomna per dag

Vad händer sen? Uppgifterna hamnar i vår databas i olika tabeller. Lägesrapport hämtas från uppgiftslämnarsidan – behöver inte skickas in. Vad händer när lägesrapporten skickas in? Insamlingsenheten INS/OBT (ny!) görs granskning på mikronivå. Efter insamlingsenhetens granskning levereras uppgifterna till ämnesenheten BV/UA som gör ytterligare granskning på makronivå.

Granskning Alla skolor erbjuder allmän kurs Dubbletter (även mot tidigare årgång) Matchar material mellan deltagarstatistiken och statistikrapporten Personnummer är korrekt Kurstyper Kursinriktningar Ålder på allmän och särskild kurs Uppnådda behörigheter samt differenser mot tidigare år Verksamhetsbidrag Frekvenstabeller Variabelkontroll

Vad frågas om? Mest förekommande frågorna under 2018: Lägesrapporten summeras inte korrekt? När skickas sammanställningar av skol- och statistikrapport? När ska uppgifterna skickas in så att statsbidrag blir korrekt?

Antal ärenden per månad i telefoni

Annan kul statistik Män tvättar i 29% av fallen i ett hushåll. Endast 7% av kvinnorna tror att deras män har gjort ett bra jobb. 46,5% av männen säger att de ALLTID fäller ner toalettlocket efter de har använt toaletten… …och 100% av kvinnorna till dessa män säger att de ALLTID hittar det uppfällt.

Kontakta oss gärna – men ibland kan det bli lite tokigt... Det finns styrkor och svagheter med bokstaveringsalfabetet: uls@sigurdceasarbertil.se urbanludvigsigurd@sigurdceasarbertil.se

Uppgiftslämnarkontakter Antal ärenden 2018 per telefon: 257, Epost: 450 Antal ärenden 2017 per telefon: 192, Epost: 617 Uppgiftslämnarservice (ULS) finns till hands för att svara på frågor via telefon och e-post. Telefonnummer: 010-479 60 65 (bemannas kl. 08:00-16:30, mån-fre) E-post: uls@scb.se FEEDBACK är alltid uppskattat!

Pedagogisk personal i Folkhögskolan - Robert Hansson

Pedagogisk personal i Folkhögskolan Har samlats in sedan 2009. Insamlingsvariabler Personaltyp: Undervisning, Skolledning, SYV eller kurator. Typ av Kurs i undervisningen(Allmän-, Särskild-, Kort-, Uppdrag) och tjänsteomfattning. Personalens utbildning och tid i tjänst. Huvudsakligt undervisningsämne. Registeruppgifter som lagts på i efterhand Högsta utbildningsnivå. Utländsk bakgrund. Folkbokföringskommun.

Pedagogisk personal 2018 Vi fick in uppgift om totalt 4 352 personer från alla 155 Folkhögskolor som var aktiva i oktober 2018.

Pedagogisk personal i Folkhögskolan – Planerade förändringar Ev. återgå till att samla in via Excellblankett. Vi utreder om vi ska börja samla in ny personaltyp: ”Annan pedagogisk personal”. Personal som arbetar med elever och har pedagogiska arbetsuppgifter, men inte är lärare och inte har egen undervisning. T.ex. pedagogiska assistenter, lärarassistenter, stöd- och resurspersonal och liknande typer av tjänster. Arbete pågår med definition och beskrivning, synpunkter mottages gärna!

Pedagogisk personal i Folkhögskolan – Planerade förändringar Varför samla in ”annan pedagogisk personal”? I Grundskolan har pedagogisk personal som inte är lärare ökat mycket senaste åren. Vi ser ett ökat intresse för annan pedagogisk personal från Utbildningsdepartementet, forskare och i allmän debatt. Därför intressant att få in information även om Folkhögskolan.

Frågor, kommentarer? Pedagogisk personal: Robert.Hansson@scb.se 010-479 6523

Folkhögskolans deltagarstatistik - Gabriel Kasto

Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Statistik över tid Hur ser deltagandet ut från 2015 till 2018 Allmän kurs Särskild kurs Kort kurs Medelålder Könsfördelning

Allmän kurs, uppdelat på kön

Särskild kurs, uppdelat på kön

Kort kurs, uppdelat på kön

Medelålder allmän kurs

Medelålder särskild kurs

Medelålder kort kurs

Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Kort genomgång av 2018 SCB statistikansvarig myndighet för folkhögskolestatistik Inför sista insamlingen 2018 - Pilotundersökning, 7 folkhögskolor intervjuades - Uppdaterade instruktioner Vad gör SCB med uppgifterna efter insamlingen och innan leverans/publicering? - Makro- och mikrogranskning av material - Personnummer och Skolkod döps om till löpnummer

Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Nytt under 2019 Nytt för insamlingen 2019 Kurstyper - Introduktionsprogram i gymnasieskolan (kurstyp 24) - SFI i egen regi (kurstyp 28) Variabler - Gymnasiebehörighet

Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Publicering i SSD - Antal deltagare och antal nybörjare - Kurstyp, kursinriktning, studieomfattning, region, åldersgrupp - Födelseland, deltagarens utbildningsnivå, föräldrars utbildningsnivå - Geografisk nivå? - Stokastisk avrundning appliceras på tabeller

Folkhögskolans ekonomi och statistik - Frågor och kommentarer? Kontaktuppgifter Gabriel.kasto@scb.se 010 – 479 56 02

Vuxenutbildningens betydelse i det svenska samhället Deltagare på allmänna kurser och SMF, år 2013 – 2015 Folkhögskolan har en positiv effekt på utbildningsnivån och situationen på arbetsmarknaden 46 procent av deltagare med ej fullföljda betyg på gymnasieskolan år 2012 har höjt sin utbildningsnivå 16 procent av deltagarna registrerade på högskolan några år efter allmänna kurser på folkhögskolan https://www.scb.se/UF0549