Folkhögskolornas serviceorganisation Presentation Folkhögskolornas ekonomi Quiz - Kahoot! Insamlingen 2018 Folkhögskolans pedagogisk personal Folkhögskolans deltagare och verksamhet Övriga frågor
Folkhögskolestatistik Folkhögskolestatistik är officiell statistik - Finnas för allmän information, utredningsverksamhet och forskning - Objektiv och allmänt tillgänglig SCB statistikansvarig myndighet för folkhögskolestatistik - SCB ansvarar för statistikens innehåll och omfattning
Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Publicering och insamling av folkhögskolornas ekonomi Publicering av folkhögskolornas ekonomi Folkbildningens verksamhetskostnader Undervisning Administration och marknadsföring Kök och hushåll Fastigheter och lokaler - Personal och övrigt Geografisk nivå - Riksnivå Publiceringsdatum - Preliminärt datum: 4:e juni
Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Nytt i SCB:s insamlingsverktyg (SIV) ”Föregående års värden” och ”Totalt förra året” tillkommer i SIV
Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Nytt i blanketten ”Bidrag för korttidsutbildade deltagare” och ”Tillfälliga statsanslag (Svenska från dag ett)” tillkommer i insamlingen ”Fortbildningskostnader” och ”Kostnader för nedsättning i tjänst pga. fortbildning” tillkommer i insamlingen ”Nationella AF uppdrag/Bristyrkesutbildningar” döps om till ”Nationella AF uppdrag” ”Språkschablon” döps om till ”Bidrag för språkligt stöd”
Folkhögskolornas ekonomi 2018 - Nyheter för årets insamling Vad gör SCB med uppgifterna efter insamling - Mikrogranskning Insamlingsperiod 2019 - Insamlingsstart: 1 april - Insamlingsstopp: 16 maj Viktigt att skicka in korrekta uppgifter! Frågor och kommentarer? Kontaktuppgifter Gabriel.kasto@scb.se 010 – 479 56 02
Kahoot! - Quiz www.kahoot.it Game PIN: 504946 10 olika frågor - Folkhögskolans pedagogisk personal - Folkhögskolans insamling - Folkhögskolestatistik
Insamling 2018 Johannes Avenbrand
Insamling Är statistik kul? Uppgiftslämnarsida Skicka filer till SCB Kontroller Inflöden Vad händer med uppgifterna sen? Granskning Kontaktuppgifter
Kan statistik vara kul? ”Det finns färska siffror som visar att statistiken talar sitt tydliga språk” ”Med statistik kan man bevisa allt – även motsatsen” ”En statistikrapport visar att 9 av 10 doktorer anser att 10 % av alla doktorer är idioter” ”Statistik är den vetenskap som säger oss att om en människa står med ena foten på en värmeplatta och den andra i en frysbox så har personen i genomsnitt ganska bra”
Uppgiftslämnarsidan www.scb.se/folkhogskola Instruktioner Tidsplan Inloggning Dokument Juridisk information Resultat av undersökningen www.scb.se/folkhogskola
Skicka filer till SCB
Hjälp! Vad händer? Felmeddelande:
Kontroller Hårda kontroller – Måste ändras Filen kan inte skickas in förrän uppgiften är ändrad Mjuka kontroller – Ändras om uppgiften är fel Upplysning – går att skicka in filerna Kommentarskontroller – Måste kommenteras eller ändras Uppgifterna går att skicka in efter kommentar om orsak
Kumulativt inflöde (%)
Antal inkomna per dag
Kumulativt inflöde (%)
Antal inkomna per dag
Vad händer sen? Uppgifterna hamnar i vår databas i olika tabeller. Lägesrapport hämtas från uppgiftslämnarsidan – behöver inte skickas in. Vad händer när lägesrapporten skickas in? Insamlingsenheten INS/OBT (ny!) görs granskning på mikronivå. Efter insamlingsenhetens granskning levereras uppgifterna till ämnesenheten BV/UA som gör ytterligare granskning på makronivå.
Granskning Alla skolor erbjuder allmän kurs Dubbletter (även mot tidigare årgång) Matchar material mellan deltagarstatistiken och statistikrapporten Personnummer är korrekt Kurstyper Kursinriktningar Ålder på allmän och särskild kurs Uppnådda behörigheter samt differenser mot tidigare år Verksamhetsbidrag Frekvenstabeller Variabelkontroll
Vad frågas om? Mest förekommande frågorna under 2018: Lägesrapporten summeras inte korrekt? När skickas sammanställningar av skol- och statistikrapport? När ska uppgifterna skickas in så att statsbidrag blir korrekt?
Antal ärenden per månad i telefoni
Annan kul statistik Män tvättar i 29% av fallen i ett hushåll. Endast 7% av kvinnorna tror att deras män har gjort ett bra jobb. 46,5% av männen säger att de ALLTID fäller ner toalettlocket efter de har använt toaletten… …och 100% av kvinnorna till dessa män säger att de ALLTID hittar det uppfällt.
Kontakta oss gärna – men ibland kan det bli lite tokigt... Det finns styrkor och svagheter med bokstaveringsalfabetet: uls@sigurdceasarbertil.se urbanludvigsigurd@sigurdceasarbertil.se
Uppgiftslämnarkontakter Antal ärenden 2018 per telefon: 257, Epost: 450 Antal ärenden 2017 per telefon: 192, Epost: 617 Uppgiftslämnarservice (ULS) finns till hands för att svara på frågor via telefon och e-post. Telefonnummer: 010-479 60 65 (bemannas kl. 08:00-16:30, mån-fre) E-post: uls@scb.se FEEDBACK är alltid uppskattat!
Pedagogisk personal i Folkhögskolan - Robert Hansson
Pedagogisk personal i Folkhögskolan Har samlats in sedan 2009. Insamlingsvariabler Personaltyp: Undervisning, Skolledning, SYV eller kurator. Typ av Kurs i undervisningen(Allmän-, Särskild-, Kort-, Uppdrag) och tjänsteomfattning. Personalens utbildning och tid i tjänst. Huvudsakligt undervisningsämne. Registeruppgifter som lagts på i efterhand Högsta utbildningsnivå. Utländsk bakgrund. Folkbokföringskommun.
Pedagogisk personal 2018 Vi fick in uppgift om totalt 4 352 personer från alla 155 Folkhögskolor som var aktiva i oktober 2018.
Pedagogisk personal i Folkhögskolan – Planerade förändringar Ev. återgå till att samla in via Excellblankett. Vi utreder om vi ska börja samla in ny personaltyp: ”Annan pedagogisk personal”. Personal som arbetar med elever och har pedagogiska arbetsuppgifter, men inte är lärare och inte har egen undervisning. T.ex. pedagogiska assistenter, lärarassistenter, stöd- och resurspersonal och liknande typer av tjänster. Arbete pågår med definition och beskrivning, synpunkter mottages gärna!
Pedagogisk personal i Folkhögskolan – Planerade förändringar Varför samla in ”annan pedagogisk personal”? I Grundskolan har pedagogisk personal som inte är lärare ökat mycket senaste åren. Vi ser ett ökat intresse för annan pedagogisk personal från Utbildningsdepartementet, forskare och i allmän debatt. Därför intressant att få in information även om Folkhögskolan.
Frågor, kommentarer? Pedagogisk personal: Robert.Hansson@scb.se 010-479 6523
Folkhögskolans deltagarstatistik - Gabriel Kasto
Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Statistik över tid Hur ser deltagandet ut från 2015 till 2018 Allmän kurs Särskild kurs Kort kurs Medelålder Könsfördelning
Allmän kurs, uppdelat på kön
Särskild kurs, uppdelat på kön
Kort kurs, uppdelat på kön
Medelålder allmän kurs
Medelålder särskild kurs
Medelålder kort kurs
Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Kort genomgång av 2018 SCB statistikansvarig myndighet för folkhögskolestatistik Inför sista insamlingen 2018 - Pilotundersökning, 7 folkhögskolor intervjuades - Uppdaterade instruktioner Vad gör SCB med uppgifterna efter insamlingen och innan leverans/publicering? - Makro- och mikrogranskning av material - Personnummer och Skolkod döps om till löpnummer
Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Nytt under 2019 Nytt för insamlingen 2019 Kurstyper - Introduktionsprogram i gymnasieskolan (kurstyp 24) - SFI i egen regi (kurstyp 28) Variabler - Gymnasiebehörighet
Folkhögskolans deltagare och verksamhet - Publicering i SSD - Antal deltagare och antal nybörjare - Kurstyp, kursinriktning, studieomfattning, region, åldersgrupp - Födelseland, deltagarens utbildningsnivå, föräldrars utbildningsnivå - Geografisk nivå? - Stokastisk avrundning appliceras på tabeller
Folkhögskolans ekonomi och statistik - Frågor och kommentarer? Kontaktuppgifter Gabriel.kasto@scb.se 010 – 479 56 02
Vuxenutbildningens betydelse i det svenska samhället Deltagare på allmänna kurser och SMF, år 2013 – 2015 Folkhögskolan har en positiv effekt på utbildningsnivån och situationen på arbetsmarknaden 46 procent av deltagare med ej fullföljda betyg på gymnasieskolan år 2012 har höjt sin utbildningsnivå 16 procent av deltagarna registrerade på högskolan några år efter allmänna kurser på folkhögskolan https://www.scb.se/UF0549