CUL: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Advertisements

Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Valet görs Jan-Feb Vilka meritvärde-betygspoäng hade de detta året? Info om alla programmen.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
DE ADMINISTRATIVA STÖDFUNKTIONERNA I DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING 18 MAJ STINA SUNDLING, OMRÅDESCHEF, OMRÅDET FÖR VERKSAMHETSSTÖD, GEMENSAMMA FÖRVALTNINGEN.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Programmet för personal och arbetsliv
Universitetets organisation
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Universitetets organisation
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Informationsmöte Välkomna!.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
GYMNASIEVALET 2018.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Strategisk satsning biträdande universitetslektorat NJ-fak
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ny lärarutbildning start ht-11
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN
Öppna universitetens nationella seminarium,
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA
Malmö högskola - försöksverksamhet med
April 2016.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkomna till gymnasieinformation
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Universitetets organisation
Timplan för grundskolorna i Angered
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Evidensbaserade miljöanalyser
Grundlärarutbildningarna
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Antagningsprocessen ”Inrättande av Doktorandplats” KI DS
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut?
Presentationens avskrift:

CUL: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning Föreståndare Jonas Emanuelsson (UF, Didaktik och Pedagogisk Profession) Studierektor Henrik Friberg Fernros (Sam, Statsvetenskap) Klas Eriksson Handläggare (UF, Fakultetskansliet)

Vad är utbildningsvetenskap? Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) ”Inom utbildningsvetenskap studeras lärande, didaktik och ämnesdidaktik, undervisning, sociala och kulturella aspekter på utbildning, utbildningspolitik, utbildnings-system och organisation samt profession, och speciellt med relevans för skolans och förskolans utveckling. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner och bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.”

Vad är utbildningsvetenskap? Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid GU ”Utbildningarna vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten omfattar ledarskap, pedagogik samt lärande och undervisning bland barn, ungdomar och vuxna. Fakulteten erbjuder kompletta akademiska miljöer där utbildning, forskning och samverkan genomsyrar respektive utbildning.” ”Vår forskning tar upp frågor om undervisningens innehåll och lärandet i skolan, men också vad den digitala tekniken innebär för vårt lärande och hur bra betygen egentligen förutsäger framtida studieframgångar. Vi arbetar även med frågor som hållbar utveckling, hälsa, skolors organisation och utbildningsplanering.”

Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) Cul inrättades som ett svar på lärarutbildningsreformen 2001. Syftet var och är alltjämt att främja utvecklingen av lärarprofessionens forskningsbas. CUL inrättades 2004 och de första doktoranderna togs in 2005. Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning ska verka för att forskning med relevans för läraryrket bedrivs och utvecklas vid flertalet fakulteter vid Göteborgs universitet samt verka för lärarutbildningens forskningsanknytning och för en skola på vetenskaplig grund. Den organisatoriska hemvisten är utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Vad innebär det att studera på forskarnivå inom CUL? Studier som leder till den högsta examen som existerar Studier på halvtid eller på heltid Studierna omfattar två delar, en kursdel och en avhandlingsdel De forskningsliknande studierna innebär nära samarbete med handledare och andra forskare som ingår i en grupp. Inom CUL innebär det också att man deltar i tvärande sammanhang. För samverkansdoktorander är studierna särskilt krävande då de kombineras med arbete, ofta som lärare i skolan Skapa mening i gränssnittet mellan två olika kulturer? Tid?

Utmärkande för forskarskolan CUL Lärarexamen ett krav Tvärfakultativ och mångvetenskaplig inom utbildningsvetenskap Gemensamt kurspaket om 30HP Temaverksamhet - Fem teman Tio forskarutbildningsämnen Samarbete med omgivande högskolor och skolhuvudmän Intern och extern finansiering Ledningsråd Årlig utlysning Alla fakulteter förutom Sahlgrenska och Handels ingår i CUL.

Fakulteter Naturvetenskapliga fakulteten Humanistiska fakulteten Konstnärliga fakulteten Samhällsvetenskapliga fakulteten Utbildningsvetenskapliga fakulteten IT-fakulteten

Forskarskolans kurser Forskarskolan i utbildningsvetenskap svarar för 30 obligatoriska hp och en seminarieserie i den samlade forskarutbildningen om 240 hp. I forskarskolans kurser studeras skilda teorier och metoder med relevans för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Kurserna skall genomsyras av ett professionsperspektiv genom att relatera kursernas innehåll till pedagogisk yrkesverksamhet. I den kursdel om 30 hp som CUL ansvarar för ingår följande sex kurser:

Forskarskolans kurser Historiska perspektiv på bildning och utbildning, CUL 1. 5 hp Utbildningsvetenskap, kunskapsbildning och lärande, CUL 2. 5 hp Kunskapssociologiska perspektiv på forskningstraditioner och vetenskapsteori i utbildningsvetenskapligt sammanhang, CUL 3. 5 hp

Forskarskolans kurser (forts.) CUL 4- Kvalitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning. 5 hp CUL 5- Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning. 5 hp CUL 6- Metodologiska utmaningar i utbildningsvetenskaplig forskning. 5 hp

Forskningsteman syftar till att dels stödja doktoranderna i sin vetenskapliga utveckling dels fungera som samverkansforum för forskare inom ett gemensamt kunskapsområde men med olika fakultetshemvister

Forskningsteman Utbildning, undervisning och lärande med inriktning mot: Kultur och estetik Text och språk Matematik och naturvetenskap Informationsteknologi Lärarprofession, skolutveckling och demokrati

Forskarutbildningsämnen Barn- och ungdomsvetenskap Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap Humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap Kostvetenskap Idrottsvetenskap

Forskarutbildningsämnen (forts) Matematik/naturvetenskap, inriktning utbildningsvetenskap Pedagogiskt arbete Samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap Ämnesdidaktik med inriktningar

Vad ska ansökan innehålla? -CV/meritsammanställning -Vetenskapligt arbete (examensarbete från lärarutbildningen, annan utbildning på avanceradnivå eller artikel). Högst två arbeten får skickas in. -Forskningsskiss -Examensbevis/Studieintyg från lärarutbildningen. -Intyg från arbetsgivare eller motsvarande att forskarutbildningen är finansierad (gäller     sökanden med kommunal eller annan finansiering). -Övriga intyg som styrker annan högskoleutbildning.

Allmän information om ansökan 2019 6 tjänster 6 samverkansplatser Öppet för full externfinansiering Deadline för ansökan11 mars Sakkunnigbedömning sker vid fakulteterna Besked senast i början av juni Forskarskolan startar aug-sep

Barn- och ungdomsvetenskap* Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, utlysningen riktas mot bild och slöjdområdet (för övriga inriktningar krävs finansiering av huvudman) Humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap Kostvetenskap Idrottsvetenskap *Dessa ämnen kan bara sökas om din arbetsgivare (t ex kommun eller annan högskola) garanterar finansiering.  Kan ej väljas om du söker en doktorandtjänst, där CUL står för såväl utbildnings- som lönekostnader.

Matematik/naturvetenskap, inriktning utbildningsvetenskap Pedagogiskt arbete* Samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap Ämnesdidaktik med inriktningar* *Dessa ämnen kan bara sökas om din arbetsgivare (t ex kommun eller annan högskola) garanterar finansiering.  Kan ej väljas om du söker en doktorandtjänst, där CUL står för såväl utbildnings- som lönekostnaderlönekostnader.

Ämne Namn Lokal Barn- och ungdomsvetenskap, Annika Lantz-Andersson, Karin Rönnerman Gunni Kärrby (BE 014) Pedagogiskt arbete och Ämnesdidaktik Idrottsvetenskap Andreas Lundberg BE 029 Kostvetenskap Samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning Henrik Friberg-Fernros BE 036 Humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap Göran Larsson, Mikael Strömberg BE 015 Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap Johan Lundin BE 026 Matematik/naturvetenskap, inriktning utbildningsvetenskap Ingela Bursjöö, Ingela Dahllöf, Gabriella Olshammar BE 027C Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap Marléne Johansson BE 016

Tack för mig ... http://www.cul.gu.se/ Henrik.friberg-fernros@pol.gu.se