BEAst Supply Rental En standard för arbetssätt och informationsflöde vid hyra av byggprodukter
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se Togs fram i ett utvecklingsprojekt 2018 Delar i standarden: En gemensam beskrivning av hyresprocessen En informationsmodell över flödet En termkatalog som definierar de begrepp som ingår i informationsflödena. Finns i svensk och engelsk version En meddelandestandard, beskrivningar av affärsdokument, XML-scheman och testfiler Målgrupp är entreprenörer, installatörer, hyresföretag och systemleverantörer Standarden förvaltas av BEAst Hyresutskott 2
Huvudprocesskarta för BEAst Supply Rental med de olika delprocesserna (DP) Inköps-planering Under Transport Från leverantör Ankomst På bygge Fakturering Hyresprocessen DP Inköp DP Leverans DP Avstämning Leverans-planering Avrop DP Avrop Projekt-upphandling Avrops-ändring Manuellt avrop Plock, pack, märk Retur Avstämning Block-order
Bild 1 © 2018 BEAst
Bild 1 © 2018 BEAst
Informationsflödet i BEAst Supply Rental består av dessa standardmeddelanden Leveransplan Ut-hyrare Hyres-tagare Svar på leveransplan Order Orderbekräftelse Orderändring Leveransavisering Mottagningsbevis Avstämningsrapport Faktura 6 6
Sammanfattning av fördelar för leverantörer av hyrestjänster Kommentar Standardiserat arbetssätt Kunna hantera de flesta kunder på samma sätt Spara tid Order automatiskt in i system Bättre kapacitets-utnyttjande Leveransplaner leder till bättre planering och översikt Jämnare beläggning Möjlighet att styra sina leveranser och sprida dem jämnare över dagen Spara ledtid Snabbare kommunikation när systemen sys ihop Ökad kvalitet Färre fel pga digital kommunikation och systemstöd Mindre papper Inga papper att hantera Kostnadskontroll Avstämning och fakturering digitalt med färre fel Bättre miljö Mindre papper, effektivare och samordnade transporter 7 7
Sammanfattning av fördelar för beställare Kommentar Spara tid Mindre administration, papper och manuell hantering Förenklad fakturahantering e-faktura kan matchas mot avrop och hela eller delar av hanteringen automatiseras Ökad kvalitet Färre fel pga digital kommunikation och systemstöd Bättre planering Projekten blir uppdaterade om ankomst och förseningar Effektivitet Hela processen blir effektivare för alla inblandade vilket driver kostnader ur systemet Bättre uppföljning Med information digitalt går det att få uppföljning och statistik på t.ex. kostnader, leveransprecision och miljö Bättre miljö Mindre papper, effektivare och mer samordnade transporter Högre servicegrad Bättre tillgänglighet med uppdaterade leveransplaner 8 8
Kontakt med BEAst Webbplats www.beast.se. Se under Projekt för Slutrapport och under Standarder samt BEAst Supply Rental där bl.a. standarden kan laddas ned Kontakt BEAst: info@beast.se