IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
¿Qué estás haciendo ahora mismo?
Advertisements

Dåtid med haber När man HAR gjort något Ex: jag har pratat
Framtid med ir Ir är ett oregelbundet verb Ir = att gå, åka
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
Un trabajo para la clase de español
LOS VERBOS Regulares.
Futurum Framtid alltså
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Perfekt Particip är ett av flera tempus för att beskriva en händelse som ligger bakåt i tiden motsvarar svenskans ”har gjort – ätit – sovit –
Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?.
El futuro (framtid).
E L PRESENTE Nutid Gabriela Beltrán. - AR VERB Hablar – att prata Nadar – att simma Cenar – att äta middag Trabajar – att jobba Estudiar – att studera.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
&feature=related.
DO and did (do omskrivning i presens. På svenska kan vi lätt göra om ett påstående till en fråga genom att kasta om i ordningen på orden De tycker om.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Satsschema - Hur använder man det?.
Pretérito perfecto En dåtidsform. I SVENSKAN = P ERFEKT, H AR GJORT … T.ex. Jag har ätit Du har gått Han har sovit Vi har sett Ni har pratat De har simmat.
Genitiv och “ Of” konstruktion Genitiv talar om vem som äger eller har något. I svenska används en särskild genitivform som slutar på - s för att markera.
Futurum Framtid alltså
Huvudsats och huvudsats
Hållfasthet Teknik. Materialval.
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Skriva meningar i huvudsats
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lösningsförslag för ABB
Välkomna till klass SI16D!
Perfekt En dåtidform Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Vecka 37 Tisdag den 12:e september 2017 Dagens namnsdag Åsa Åslög.
Perfekt Particip är ett av flera tempus för att beskriva en händelse som ligger bakåt i tiden motsvarar svenskans ”har gjort – ätit – sovit –
Ekonomi och samhälle Introduktion
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
HABlar, comer, vivir (att tala, äta, bo/leva)
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kreativa diagram Presentationsteknik.com
Los verbos reflexivos en español…
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Typiska kännetecken för instruktioner
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Nominativ Ackusativ Dativ
Artiklar Bestämd artikel.
Min läsportfolie.
VERB I PRESENS.
Smartare möten – effektivare uppföljning
RESULTATTAVLAN SKJULSTAHALLEN
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Catha Glaas Herrängens skola
Manual Använd OSA-enkäten.
Berättar om något som har hänt
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV

Ir a + infinitiv Det finns två sätt att uttrycka framtid på spanska. Vi ska gå igenom det ena. Först böjer man verbet IR efter person Yo voy Tú vas Él/ella/usted va Nosotros vamos Vosotros vais Ellos/ustedes van Verbet IR betyder i detta fall att åka/gå och behöver lägga till en preposition för att det ska bli en futurumform.

IR A + infinitiv Prepositionen vi använder är A som i själva verket betyder ”till”. IR A motsvarar svenskans ”ska” ”komma att” För att formen ska bli fulländad lägger vi till ett verb som står i sin grundform, d.v.s. infinitiv. T.ex. hablar, escribir, tener …

IR A + INFINITIV Hur säger man då på spanska: Jag ska plugga ikväll Voy a estudiar esta noche Vi kommer att läsa en bok Vamos a leer un libro De ska gå ut Van a salir

Uppgift: ir a + infinitiv Använd verben från kapitel 17 och skriv meningar för alla personer. Använd futurumformen! Tänk på att många verb i texten är böjda. För att få rätt tempus måste ni ändra verbet till sin grundform.

TENER QUE + infinitiv För att uttrycka ”måste” säger man på spanska TENER QUE Vi måste först böja verbet TENER efter person Yo tengo Tú tienes Él/ella/usted tiene Nosotros tenemos Vosotros tenéis Ellos/ustedes tienen Tener betyder ”att ha” och för att det ska betyda ”måste” lägger vi till ett relativord

TENER QUE + infinitiv Relativordet vi använder är QUE som egentligen betyder ”vad”, ”som”. Tener que betyder alltså ”måste” Men till denna konstruktion behöver vi ett verb i infinitiv för att ta reda på vad som måste ske, göras etc. T.ex. cantar, ver, ir …

TENER QUE + infinitiv Hur säger du på spanska: Jag måste gå hem Tengo que ir a casa Han måste göra läxorna Tiene que hacer los deberes Ni måste inte sjunga - No tenéis que cantar

Uppgift: Tener que + infintiv Använd nya verb från kapitel 17 och skriv meningar för varje person. Meningarna måste innehålla ”måste”. Tänk på att många verb i texten är böjda. För att få rätt tempus måste ni ändra verbet till sin grundform.

Repetitiion Hur säger du att du ”ska/kommer att dansa ikväll”? Voy a bailar esta noche. (IR A + INFINITIV) Hur säger du att du ”måste göra läxorna imorgon”? Tengo que hacer los deberes mañana (TENER QUE + INFINITIV)