Inkluderande rehabilitering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Informationstjänsten
Varför finansiell samordning?
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Arbetslivsintroduktion
Träning ger färdighet!.
en intervjuundersökning
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
TRIS En struktur/organisation för rehabiliteringssamverkan i Sörmland. Utvecklad sedan Fullt implementerad i ordinarie verksamhet från Landstinget,
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Dagens möte Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som arbetsgivare Nya effektiva samverkansformer mellan Försäkringskassan och dig.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
Regionala samrådet Direktiv Hälsa.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Samordningsförbundet
Samordnad individuell plan (SIP)
TUNA-projektet.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Försäkringsmedicin 2016 Socialförsäkringen Gunnel Amonsson Specialist sjukförsäkring Rehabkoordinatorer.
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Signe – ett projekt för sjukskrivna kvinnor i Haninge, Nynäshamn och Tyresö.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Välkomna till Metoddag TRIS önskar Arbetsförmedlingen och TRIS Länsstyrgrupp!
Region Östergötland Rehabsamordnare Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Projekt Rehabkoordinator. Sjukskrivnings miljarden Pågår – Riktar sig till sjukskrivna eller personer med risk för sjukskrivning.
Välkomna till Metoddag TRIS Önskar Försäkringskassan Sörmland och TRIS Länsstyrgrupp!
Rehabkoordinator i Göteborg och Södra Bohuslän Sofia Wedham, processledare
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
VÄLKOMMEN! Upplägg idag
Operativ personal från:
Samordningsförbund En egen juridisk person
Välkommen till pressträff torsdagen den 27 maj 2010 Medverkande: Arbetsförmedlingen Henrietta Stein, chef för Avdelningen Rehabilitering till arbete.
Beställning vid brådskande ärende - process
GESAM Projektet ska utprova en samarbetsmodell mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
Jämlik psykiatrisk vård
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Samordningsförbundet
Avvikelser i samverkan
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Arbete, sysselsättning och studier
Information från Försäkringskassan
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

Inkluderande rehabilitering Lex Heller 2018-09-26

Sammanfattning Systematiskt sätt att samla in information om de tillfällen då samverkan inte fungerar, i stort o i smått. Synliggöra hur dessa frågor kan lyftas till medlemmarna. Syfte att förbättra samverkan

Arbetsgrupp som letar strukturövergripande frågeställningar Lokala frågor där handläggare kan synliggöra samverkansproblem Lokal kontaktperson som följer upp frågeställningen. Lyfter frågeställningar i lokala forum och ingår i förbundsgemensam arbetsgrupp. Sammanställa inkomna svar och besluta om eventuell hantering Återkoppla till lokal kontaktperson Utbyter processerfarenheter Sammanställning av strukturella problem som är gemensamma över förbundsområden Lokalisera i vilket ägarforum frågan lyfts. Arbetsgrupp som letar strukturövergripande frågeställningar Frågeställningar som hanterar frågeställningar från arbetsgruppen Blanketter i teamen Lokal mottagare som sammanställer

Hur funkar det lokalt Lokalt Gemensam sammanställning Info Hantering Beslut om gemensam hantering Gemensam kunskap Gemensam hantering Bitr. F Chef Registrering

Totalt: 85 stycken

Sammanställning Generellt 95 % hanteras lokalt. Struktur Org Övrigt Lagar o regler 5% Ansvar: Policy/rutiner 2% 70% 9% Kultur: Bemötande/ kunskap/förh. till SoF 14% Generellt 95 % hanteras lokalt. Struktur: Arbetsgruppen har lyft två ärenden till styrgr. 2-5% Org: Policys, tolkningar av regler, lokala rutiner o resurser. 70-85% Övrigt: Bemötande, vill ej samverka, bristande kunskap om samverkan, synsätt. 20-25%

Exempel En person med aktivitetsstöd sjukskrivs. Sjukskrivningen godkänns inte av Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen anser att personen är sjuk och aktivitetsstödet dras in. Personen har därmed ingen ersättning och hälsan försämras. En person med möjlighet till OSA-anställning behöver intyg (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) . Varken vårdcentralen eller specialistpsykiatrin anser att patienten är deras. Arbetsförmedlingen fattar inte beslut om OSA. Personen är utan arbete På grund av hög arbetsbelastning nås ej handläggare kring ett samverkansärende, övriga parter står och stampar. En person får avslag på sin ansökan om sjukersättning och bedöms ha arbetsförmåga. Insatser genomförs med resurser från AF, Hälso- och sjukvård samt jobbcoach. Efter arbetsprövning bedöms personen ej ha arbetsförmåga och ej stå till arbetsmarknadens förfogande. Försäkringskassan avslår ansökan om sjukersättning igen.

Vad har hänt Lokalt har styrelse/beredningsgrupper o styrgrupper uppe Lex Heller på dagordningen. Parter (Försäkringskassa och Rehabkoordinatorer PV/Psykiatri) får kontinuerligt sammanställning på aktuella Lex Hellrar Samverkan med VG Region träffar förbunden för att få återkoppling på sammanställning av Lex Heller som kompletterande bild till sitt eget avvikelserapporteringssystem. Informationsaktiviteter har skapats för lokal öka kunskapen om samverkan NNS uppmärksammat i skrift.

Fördelar med Lex Heller Lokala avvikelser kan synliggöras Kontinuitet i att synliggöra förbättrings/utvecklingsbehov av samverkan ger möjligheter till snabbare hantering. Enskilda medarbetare får ett konkret sätt att kunna påverka, man blir inte ensam med problemet. Frågorna får en tydlig mottagare (vem är mottagare av en utvärderingsrapport)?