Svenska Brukshundklubben

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Advertisements

Info om vår verksamhet - (lokalklubbens namn här) & Svenska Brukshundklubben Fokus skall vara att knyta samman nya medlemmar med aktiva medlemmar för.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Marknadsplan för HälsoFreak
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Att gå från orange till svart eller att göra svår orientering enkel!
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Intressenter OL108A.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kommunikatören.
Medlemsvård. Verksamheten i fokus  Våga ifrågasätta nuläget  Lyft på ostkupan!  Högt i tak i diskussionerna  Tänk nytt och agera  Idrottskultur.
Svenska Brukshundklubben Stockholmsdistrikt Välkomna ! © CGH
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Struktur och Samverkan
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
1 Valutskott. 2 Syfte Syftet med utbildningen är att få lokala valutskott som arbetar året runt på ett sätt som leder mot Visions mål. Mål Efter utbildningen.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Motiverade it-guider med god språkutveckling, tillhör en grupp unga ledare som ökar den digitala delaktigheten. Gunilla Lundberg
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Svenska Brukshundklubben Peder Nimrodsson & Johan Lindahl.
BOSS uppstartskonferens
Svenska Brukshundklubben
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Coaching.
Svenska Brukshundklubben
Svenska Brukshundklubben
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Svenska Brukshundklubben
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Svenska Brukshundklubben
Svenska Brukshundklubben joran.
Arenabolaget i Linköping AB
Målstyrning Kungälvs Brukshundklubb
Certifierad samverkan
Förutom yrkeskunskaper…
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Svenska Brukshundklubben
Förbättra klubbkvalitet
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Underlaget framtaget av på uppdrag av styrelseordförande.
Presentationens avskrift:

Svenska Brukshundklubben Varumärkeskonferens, Kydingeholm 25-26 okt 2008

PR/Info-kommittén (PRI) VÄLKOMMEN!!! PR/Info-kommittén (PRI) Anna Persson & Buffy Jeanette Forssman & Disney Titti Godén & Nasty Sanna Ameln & Tessie

PR/I Vision SBK ska vara förstahandsvalet för hundintresserade. Varumärket SBK ska vara välkänt och respekterat. Alla medlemmar ska känna stolthet över att tillhöra SBK.

PR/I Mål SBK ska verka med hunden i fokus. Ledordet inom SBK ska vara kompetens. Varumärket SBK ska etableras och utvecklas. Verksamheten inom SBK ska vara attraktiv för medlemmarna. Medlemmarnas engagemang och lojalitet gentemot SBK ska öka. Medlemsantalet ska öka. SBKs synbarhet i media ska öka. SBK ska vara en givande och attraktiv samarbetspartner. Kunskapen om och förståelsen för hunden i samhället ska öka.

Skapa förutsätt- ningar PR/I ska ”verka för” och ”i samarbete med”. PR/I är inte lösningen på kommunikationsfrågan, utan en katalysator inom organisationen. ALLA aktiva inom SBK bör vara inblandade i arbetet med att förbättra SBKs kommunikation samt känna ansvar för frågan. ALLA = förbundsstyrelsen, sektorer/kommittéer, rasklubbar, distrikt, lokalklubbar, kansli, aktiva medlemmar. Verka för Skapa förutsätt- ningar Utveckla PR/I Sam- arbeta

Syfte med konferensen Att lära oss av er Skapa engagemang och förståelse kring SBKs varumärkesarbete och dess förutsättningar, samt en grund för fortsatt arbete/beslut Skapa goda ambassadörer som går tillbaka ut i organisationen och för ut budskapet

SBKs uppgift Vi ska sprida kunskap om hund Vi ska ha friska och funktionsdugliga hundar Vi ska ha hundar i människans tjänst Vi ska öka vår kunskap om hund Vi ska vara en aktiv organisation

? ? ? ? ?

SBKs varumärke – inte bara en logga Hur vill vi att SBKs varumärke ska uppfattas? Hur gör vi för att internt skapa engagemang för att stärka vårt varumärke? Hur skapar vi positiva och starka relationer till våra medlemmar och övriga intressenter?

En stark identitet leder till stärkt självkänsla och en vilja att tillhöra. Jfr. PR/Is vision: Alla medlemmar ska känna stolthet över att tillhöra SBK

Alice i underlandet Om du inte vet vart du är på väg så kommer du att hamna någon annanstans. Lewis Carroll - "Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?" - "Det beror på vart du vill komma" svarade katten. - "Det spelar inte så stor roll...", sa Alice. - "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar", sa katten. - "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Alice. - "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du går tillräckligt långt".

Program LÖRDAG Inledning 9.30 Hur kommunicerar vi? SBKs uppgift Workshop 1 Redovisning/disk. SBKs varumärke Sammanfattning Middag 18.00 SÖNDAG Inledning 9.30 Martin & Jan Varumärkesintro Varumärket SBK Workshop 2 Redovisning/disk. Summering & Blickar framåt Avslutningsfika 15.00

Presentation Vad heter du? Vilken del av organisationen representerar du? Förväntningar Farhågor

Svenska Brukshundklubben Varumärkeskonferens, Kydingeholm 25-26 okt 2008

SWOT-analys Styrka Svaghet Möjligheter Hot

Styrka Kunskap och kompetens Rikstäckande Samhällsansvar Rasansvar Gemenskap Hundar enar Bred organisation För alla Ideellt arbete Många trogna medlemmar Brukshundklubben är känd Bred verksamhet Dressyrpolicy

Svaghet Tröghet inom organisationen Bristande organisationskunskap Dåliga på att få nya medlemmar att känna sig välkomna Genomströmning Svårt att få folk att ställa upp på ideellt arbete Namnet Osynliga Medlemsvård Otydliga mål Bristande kvalitetssäkring Brister i avelsarbetet

Möjlighet Stort hundintresse i samhället Kompetensutveckling (Personlig, Hund, Ledarutv, Föreningsteknik) Nya tävlingsformer Ungdomar Medlemstidning Kompetens Bättre Marknadsföring (Intern, extern) Modernisera oss Ideellt arbete Många ben/verksamheter Organisationen Rasansvar Varumärket Ny logga Nytt namn

Hot Konkurrens Tillgång till mark Jantelagen, avundsjuka Oacceptabla träningsmetoder Stelbenthet Lovar mer än vad vi håller Svårt att få funktionärer Besserwisser-attityd Många ben, splittrad verksamhet Nya medlemmar tas ej omhand Debatten om farliga hundar, dålig publicitet Omgivningens uppmärksamhet på brister i aveln

SWOT – Steg 2 Hur ska vi ta till vara våra möjligheter? Utgå från Möjligheter samt Styrkor och Svagheter. Diskutera möjliga åtgärder och handlingsalternativ, gärna så konkret som möjligt.

Konfrontationsmatris Möjligheter Hot Styrkor Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt!) (Justera) Svagheter Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt!) (Överleva)

Grupp 1 Gunilla Bergendal (Stockholm) Elisabeth Bergström (Närke) Lars Eriksson (B. des Flandres) Jeanette Forssman (PR/I) Annika Hamilton (C-HUS) Margareta Lundmark (Mellannorrland) Grupp 2 Piroska Forkman (Aus. shepherd) Titti Godén (PR/I) Per-Arne Jadepalm (Västra) Anna Jansson (Uppland) Malin Liljesson (C-Tjänstehund) Johanna Rosdal (Halland) Grupp 3 Viktoria Ahl (Hovawart) Roland Augustsson (Västra) Monica Eriksson (Övre Norrland) Claes von Gegerfelt (Skåne) Charlotte Olebro (Ries.schnautzer) Anna Persson (PR/I) Grupp 4 Sanna Ameln (PR/I, kansliet) Mona Brantelind (C-Tjänstehund) Sune Harlén (Schäfer) Maria Jagerwall (Östergötland) Christer Lundberg (Skaraborg) Maria Romelin (Beauceron)

Svenska Brukshundklubben Varumärkeskonferens, Kydingeholm 25-26 okt 2008

Möjligheter Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt Hot Styrkor (Justera) Svagheter (Överleva)