Sjötransporter och skyddade marina områden Kjell Larsson Sjöfartshögskolan Linnéuniversitetet Kalmar kjell.larsson@lnu.se
Upplägg Vad beslutas globalt just nu inom International Maritime Organization IMO? MEPC-möte nästa vecka. Vad händer i Östersjön? Utökat marint Natura 2000-område syd om Gotland. Blir det några konsekvenser?
Nya globala och regionala regelverk Svaveloxider, SOx SECA 0,1 %, Global sänkning till 0,5 % 2020, ökad användning av skrubbrar Kväveoxider, NOx NECA (gäller för fartyg som byggs efter 2021), ökad användning av LNG och SCR-teknik Barlastvatten September 2017, långa övergångstider, IOPP-certifikat, typgodkännanden Koldioxid, CO2 Sjöfart ej med i Parisavtalet, IMO-strategi från 2023, olika principer för hantering av utvecklingsländers utsläpp, bindande eller ej bindande mål, absoluta eller relativa mål, nya allianser mellan länder, fuel consumption database vs MRV, energieffektivisering, EEDI, biobränslen inom sjöfart?
Östersjön - Havsplanering och sjöfart
Natura 2000-områden Natura 2000-områden EU-Direktiv Utökat Natura 2000-område
Natura 2000 och AtbA Natura 2000-områden EU-Direktiv Areas to be Avoided (AtbA) IMO-beslut Dvs. områden som sjöfarten rekommenderas att undvika IMO=International Maritime Organization
Alla last- och passagerarfartyg Fartygspassager per år (2014) 1-10 11-100 101-1000 Mer än 1000 Ca 14 600 fartygspassager över linjen per år Ca 33 500 fartygspassager över linjen per år
Mer att läsa
Fortsatt diskussion Vad behövs för att det utökade Natura 2000-området syd om Gotland ska bidra till ökat skydd av naturvärden?
Tack för uppmärksamheten Kjell Larsson Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitetet kjell.larsson@lnu.se