Spelarutbildningsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 7 – Spelsystem Försvarsspel – 11.00Fika – 12.30Praktik 7.
Advertisements

Spelsystem för distriktslagen i Medelpad från år Flickor och Pojkar.
Uppgifter FCD P03:2 (Med plats för förändringar).
Agenda: Inledning Fokus 7-8 år Rutiner Förberedelser Träningar Att tänka på Mål Övningar Teknik bollkontroll teknikbana Vändningar/ driva och finta Passa.
Principer i spelet för Ekerö IK Juniorer Spelsystem: Tålamod/fart Olika tempo i spelet Anfalla med hela laget – försvarar med.
4-4-2 SPELSYSTEM UPPLÄGG ANTONIO EGAÑA TORREJÓN. INLEDNING Passningsspel – VAD & VARFÖR? Utgångspositioner anfall och försvar Arbetssätt Spelartyper Balans.
FC TROLLHÄTTAN LEDARSTAB A-LAG TRÄNARE A-LAG ASS.TRÄNARE A-LAG FYS.TRÄNARE A-LAG/J-LAG MV.TRÄNARE J-LAG TRÄNARE J-LAG ASS.TRÄNARE X 2 MATERIALANSVARIG.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Snabbguide av spelet am.football Spelets idé är att samla poäng för att vinna matchen. Flest poäng vinner såklart. Poäng görs på flera sätt. Antingen passar.
Spelarutbildning Holmars IF. Inledning Välkomna Presentation instruktörer Cirkulera namnlista ( och SISU cirkelanmälan (flera!) Presentera.
1 FOOTBALL ACADEMY LAHOLM. 2 FOOTBALL ACADEMY – LAHOLM Vad? ◦Ett talangutvecklingsprojekt för ungdomar Varför? ◦För att ge varje fotbollsungdom chansen.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Arrangör:HÄSSELBY HAWKS SK IBK. ARRANGÖR: HÄSSELBY SK INNEBANDY Varmt välkomna till Hawks knatteliga! Den 18 oktober hälsar vi killar födda 2006 och 2007.
Spelarmöte för P02 Enebybergs IF 7 april, Idag ska vi prata om… Vårt anfallsspel Vårt försvarsspel Några uppställningar – avspark och hörna.
ÖVNINGAR P03. Uppvärmning 1.Uppvärmningsjogg med eller utan boll 2.Värma upp fötter, ben och rygg.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Nya regler och tolkningar SÄSONGEN ”No charge”-halvcirkeln förändras Tidigare räknades en spelare som berörde linjen som utanför området. Nu.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Uppstartsmöte med Föräldrar, 11 apr
Skiljebo sk flickor 07 Uppstart säsongen 2017.
Lag P06:5 Föräldramöte 6/
ÖVNINGSBANK – Träningspass 3: minuter, konstgräset
Vad är en fotbollsspelare?
Målvaktsspel.
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Ackers P06AB Spelarmöte 16/17
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Tränarutbildning 3 för P03:
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
FC Norra Spelide 2013.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
Spelarmöte F-11 Välkomna!
START utan boll, Alla spelare som väntar kör stopsladd åt båda hållen i väntan på sin tur Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 1: Skridskoteknik/klubbteknik.
AIK P03 U2 Träningsläger 18-19/8
ANALYS av målvakter För att bli en framgångsrik målvakt/målvaktstränare måste man vara bra på att identifiera de problem som målvakten har. Det mest intressanta.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
P99/00 Säsongen 2014.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Så spelar IF Västers ungdomar fotboll - ”Den orangea tråden”
VÄLKOMNA Ope P 07.
Ha kul ihop (man måste få något gott på avslutningen)
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – ÖVERLAPP 1
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM KURSMODUL 2:2
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Spelide ANFALLSSPEL 4-4-2
 Kap 6 1NT - överföring 2
Spelarutbildningsplan
Spelarutbildningsplan
SOLLENTUNA FK Från knatte till veteran
Spelarutbildningsplan
Spelarutbildningsplan
Spelarutbildningsplan
Målformulering att sätta upp mål
HUR SKALL VI UPPTRÄDA DENNA SÄSONG
Varmt välkomna till upptaktsmöte för P08 säsongen 2019
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
SoL övningskompendie Tema: Passning
MED VÄRLDENS BÄSTA DANMARKS TJEJER!
Teori Kuben P07.
Föräldramöte P10 Röd
Presentationens avskrift:

Spelarutbildningsplan Principer bakom vår träningsverksamhet

Spelet – kontexten för utbildningsplanen Spelet består av anfallsspel och försvarsspel. I vårt anfallsspel bygger vi in var vi riskerar att tappa bollen och därefter hur vi återerövrar bollen. I vårt försvarsspel bygger vi in vart vi vill vinna bollen och därefter hur vi kontrar.

Principer i träningsdesign – spelet i fokus När temat på träningen är Anfallsspel tränar vi per automatik också Försvarsspel. T ex, om vi tränar Spelupp- byggnad med motstånd så tränar motståndarna på att Förhindra speluppbyggnad. Spegelprincipen

Principer i träningsdesign – spelet i fokus När vi tränar Anfallsspel finns det risk att vi tappar bollen – vi tränar Återerövring. Motståndarna som tränar Försvarsspel har chans att vinna bollen – de tränar kontring. Ett träningsmoment omfattar två skeden i spelet

Principer i träningsdesign – spelet i fokus Vi vill att spelarna ska få så många repetitioner / bolltouch som möjligt. Vi vill att träningen ska vara så matchlik som möjligt. Träna i matchlika situationer

Principer i träningsdesign – spelet i fokus På träning ska man i regel spela i en form som är mindre än under matcherna, dvs om du har ett 5v5 lag ska spelet under träningspasset helst vara 2v2, 3v3 eller 4v4. Träna i matchlika situationer

Principer i träningsdesign – spelet i fokus Ingen matchsituation är sig helt likt. Därför, även om träningen kan fortfarande fokusera på en specifik teknik eller taktisk koncept, måste den innehålla tillräckligt variation för att inte bli mindre matchlik. Träna i matchlika situationer

Principer i träningsdesign – spelet i fokus Det finns ingen forskningsbevis för att man måste lära sig teknik isolerat innan man kan börja använda det i spel. Tvärtom visar det sig att teknik inlärd utan perceptionskrav inte ofta går att överföra till spel. I stället är spelaren tvungen att lära om sin teknik under spelets gång. Träna i matchlika situationer

Spelaren – målet för utbildningsplanen En fotbollsspelare tar ca 10.000 beslut i en 90 minuters match. Träningsverksamhetens helhet bygger på att träna spelare på att utföra beslut i matchlika situationer.

Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer Exempel: En ytter (X7) tar emot en crosspassning på offensiv planhalva. X7 hinner uppfatta motståndarens ytterback (O3) framför sig, avståndet till O4, samt att sin ytterback (X2) går på överlap = 2v1.

Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer Efter att ha uppfattat 2v1 situationen måste X7 värdera vilka alternativ som uppstår för att sedan besluta om hen ska dribbla (2a) eller passa X2 (2b) och sedan agera / utföra beslutet = fotbollsaktion.

Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer Kvalitén i denna fotbollsaktion är beroende av alla fyra färdigheter: Spelförståelse – att känna igen en 2v1 situation och veta hur man utnyttjar detta numerära övertag. Teknik – att kunna ta emot crossbollen, passa eller dribbla. Fysiologi – t ex att kunna tempoväxla om man beslutar att dribbla. Psykologi – t ex att våga utmana motståndaren.

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Lagets metoder - Anfallsspel

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Lagets metoder - Försvarsspel

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Lagets metoder - Målvakt

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Utespelarens färdigheter

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Målvaktens färdigheter

Spelaren – målet för utbildningsplanen Kunskapskrav – Fysiska färdigheter

Utbildningsplanens 10 temablock – utgår från att utföra beslut i matchlika situationer Spelsystemsträning Underliggande principer träning Lagets metoder – Speluppbyggnad 1 Lagets metoder – Speluppbyggnad 2 Lagets metoder – Anfallsspel Lagets metoder – Försvarsspel Rondos och spelformer Trezoners och spelformer 2v1 Försvarsspel – defensiva principer Perception och orientering Huvudspel / spel i luften* * Det enda temablocket som inte utgår från att utföra beslut i spelet. Temablocket är med för att motarbeta de inlärningsbrister som uppstår pga att vi tränar/spelar på konstgräs som överpremierar spel längs marken.

Träningsårets struktur 16-19 år – Tema-baserat Våren 2019

Träningsårets struktur 16-19 år – Tema-baserat Hösten 2019

Träningsårets struktur 13-15 år – Tema-baserat Våren 2019

Träningsårets struktur 13-15 år – Tema-baserat Hösten 2019

Träningsårets struktur 10-12 år – Tema-baserat Våren 2019

Träningsårets struktur 10-12 år – Tema-baserat Hösten 2019

Träningsårets struktur 8-9 år – Tema-baserat Helåret 2019

Träningsveckans struktur – Tema-baserat

Träningspassets struktur – Tema-baserat Fas 0 – Aktivering / förberedelse träning 15min Fas 1 – Teknik övning, tema-baserat 25min Fas 2 – Spelförståelse / spelsystem övning 25min Fas 3 – Spel, tema-baserat 25min