Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRAO v 9 för A och B, v 11 för C.
Advertisements

Höstens vägledning i åk 9
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
VÄLKOMNA TILL SYVINFORMATION
Välkommen! PowerPointen presenterar:
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
SYV Studie- och yrkesvägledning
Nya Elementar!.
Praktisk arbetslivsorientering
en mil öster om Linköping
PRAO Praktisk arbetslivsorientering
Vård- och omsorgs-(college)
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Praktisk arbetslivsorientering
VÄLKOMNA PÅ SYVINFORMATION
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Centrina - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lindåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
PRAO ÅK 8 VECKA nov Din studievägledare och kontaktperson på skolan: Mimmi Linden
Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Studie- och yrkesvägledning
Det här är vi! Jössenavet ekonomisk förening.
PRAO – Praktisk arbetslivsorientering
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
PRAO vecka 48 (27 november- 1 december)
Vad är studie- och yrkesvägledning?
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
Studie- och yrkesvägledare ”SyvMi” Campbell
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka 10-15. PRAO-praktisk arbetslivsorientering Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka 10-15.

Ny Obligatorisk PRAO i grundskolan. Ny lag. Från och med den första juli 2018 kommer det att bli obligatoriskt med PRAO i grundskolan. PRAO står för praktisk arbetslivsorientering och det är huvudmannen för en kommun som ansvarar för att se till att alla eleverna har en PRAO-plats. Det innebär att vi är i stort behov av att hitta både privata företag och offentliga verksamheter som ser möjligheterna i att knyta till sig framtida arbetskraft och bidra till att visa dagens unga hur arbetslivet fungerar. Vi söker därför PRAO-platser till veckorna 10-15 för i huvudsak elever som går i årskurs 8 våren 2019. Vallsta vecka 10-11,S:t Olof 12-13, Ekilla 14-15 Du som väljer att ta emot våra PRAO-elever behöver se till att det finns en handledare som kan introducera eleverna till yrkeslivet och säkerställa arbetsmiljön. För att stödja er i det arbetet kommer vi att skicka ut en enkät på temat arbetsmiljö som varje arbetsplats fyller i. Syftet med enkäten är att säkra elevernas säkerhet när de vistas på sin PRAO-plats.

Prao- bank i kommunen. Finns ett antal platser i nuläget , men det behövs fler. Det behövs ca 350 platser. Eleven kan ordna prao själv, vi har Praoavtal med riskbedömning som skall skrivas på av arbetsgivaren som säkerställer arbetsmiljöreglerna. Eleverna får inte vara på föräldrarnas arbetsplats. Har ni eget företag eller tror sig kunna ta emot elever på sin arbetsplats finns ett blankett för det, skriv på redan ikväll och lägg i lådan. Praktik på yrkesprogram går bra, hör med gymnasieskolans Studie –och yrkesvägledare. Info/blanketter finns på Sigtunas hemsida ,grundskolan, studie-och yrkesvägledning, prao Inget matbidrag, närmsta skola gäller. Mer än 5 km till PRAO, biljetter delas ut innan.

Studie- och yrkesvägledarna på grundskolan Barn och elevhälsoenheten Anette Svensson tel:08-59126145 Skolgatan 7,19585 Märsta , anette.svensson@sigtuna.se Anna Gustafsson, Ekillaskolan och Valstaskolan Vanessa Garroz Novoa, S:t Olofs skola www.sigtuna.se

Skollagen Praktisk arbetslivsorientering 8 a §   Huvudmannen ansvarar för att praktisk arbetslivsorientering (prao) anordnas för alla elever under sammanlagt minst tio dagar från och med årskurs 8. Syftet med prao är att eleverna ska få kunskaper om arbetslivet inför kommande studie- och yrkesval. Prao för en elev ska i första hand anordnas på en arbetsplats och i andra hand genom att eleven deltar i undervisning på ett yrkesprogram i gymnasieskolan. Om det finns synnerliga skäl får andra former av arbetslivsorienterande insatser ersätta prao för en elev. Lag (2018:105).

Projekt Konsthall i Vallsta fd Simhall Konst: nutida, installationer, platsspecifikt, social art, preformance, graffitti, video, konstlabb, nyskapande, experimentellt och tillfälligt. Valsta: lokalt, inkluderande, sätta på kartan, stolthet, föreningar, civilsamhället, besöksmål och medskapande.  Konst c/o Valsta simhall är ett projekt ett nystartat projekt. Vi återanvänder en gammal lokal till något helt annat. En simhall med tomma bassänger blir ett ställe för konst. En plats att träffas på.  Prao 2019 är vecka 10-15 för åk 8. 4 mars – 12 april, måndag – fredag 9-17 3 perioder, 2v/grupp. I varje grupp finns plats för sju olika prao-yrken. Poängen är att ni är här för att ni vill olika saker och ska testa att samarbeta. Att se varandras olika kompetenser som ett värde för helheten.   Ted Hesselbom

Målet med Prao enligt Regeringen Ge eleverna kunskaper om arbetslivet. Bidra med underlag inför elevens framtida val av utbildning och yrkesinriktning. Alla elever bör ges likvärdiga möjligheter att skaffa erfarenheter inför kommande val av utbildning och yrkesinriktning. Intresserad av ett informationstillfälle som detta inför gymnasievalet nästa år? Tack för att ni kom och lyssnade!