Data Wise på ISSR Julia Tsygan Helen Quested Mikael Hansén Goobar International School of the Stockholm Region
Vilka är ni? Hur ser det ut hos er? Vänd dig till någon från en annan arbetsplats än din egen. Hur ser det ut med evidensbaserad och/eller kollegial kompetensutveckling på din skola? Vad hoppas du få ut av det här seminariet?
Resan hit Matematiklyftet CYCLE OF INQUIRY (Helen Timperley) Vad behöver eleverna? Vad behöver vi lärare lära oss? Lärare tar del av ny kunskap Elever tar del av ändrad undervisning Vad blev bättre? CYCLE OF INQUIRY (Helen Timperley) Matematiklyftet
Vilka data är intressanta? Hur vet du att det du gör funkar? Varför ska man bry sig om resultat? Hur vet vi vad eleverna kan? Hur pratar vi om resultat med varandra?
Data Wise (HGSE)
Bok, Mooc, hemsida med protokoll etc
På hemmaplan Skolledning och förstelärare tar fram dataöversikt 01 Vilka data är intressanta? Hur visar vi data? Förstelärare utvecklar instruktioner 02 Om Data Wise Om att hantera data Ca 100 timmar / läsår Facilitatorer leder grupper 03 Ledarskapsutbildning Stöd från förstelärare Ca 30 timmar / läsår
Dataanalys: Översikt
Data Wise på ISSR 2017-2018 Del Möten Förberedelser och fokusområde 1 Hur lär man sig av data? 2 Elevdata - hitta specifikt problem 3, 4, 5 Undersök nuvarande undervisning 6 Utveckla strategier 7, 8, 9 Planera bedömningen 10 Pröva och utvärdera olika strategier 11-14 Reflektera och presentera 15-16
Dataanalys: ytliga mönster
English A Swedish A Candidate 0046 Strengths: Every paragraph has a clear focus Clear language, well chosen Clear read thread throughout the essay Well incorporated quotations Reflection focuses on what the discussion focused on Problems: Missing indents for paragraphs Unnecessary blank space Some very long paragraphs (3rd) Repetitive Developed analysis Essay is a little descriptive Characters described as real people What is the student thinking?: I need to include the fact that we had a discussion I need examples I am analysing! Candidate 0026 Lyckats: Functional structure for the type of essay where paragraph followed on each other Understood the question - focuses on the correct aspects Focus on key words Decent knowledge of the works shown Giving examples from the work How to compare Use terminology correctly Misslyckats: Spelling Syntax Terminology issues Missing clear conclusion, two conclusions which do not work together Differentiating between author and narrator in text Making examples specific Explaining why rather than explaining that the author has done something.
Grupperna 2017-2019 Språk Humaniora Naturvetenskap Matematik Problem Elever skriver inte effektiva uppsatser. Elever förstår inte vad de ska göra för att besvara frågan. Elever lyckas inte överföra begrepp till nya situationer. Elever misslyckas med enkla men ovanliga problem. Strategier Skriva tillsammans Feedback Exempel Strategier för att “packa-upp” frågor Exempelsvar Data-nära Fokus på begrepp Strategiskt valda problem Checklistor på strategier I see - I wonder…, Strategiska uppgifter
Reflektioner: “As far as meetings go, this is the best.” Hitta strategier Dataanalys ineffektiv Svårt att utvärdera Svårt med gemensam relevans Facilitators roll otydligt Gemensamt språk Trygg plats för gemensam reflektion Bättre förståelse för problem och lärande Förändrad undervisning
NV (igår)
Ändringar 2018-2019 2-års cykel Kursutvärderingar: ny data Närma sig data utifrån hypoteser Skapa och utvärdera strategier om vartannat
Andra effekter: utvecklade kursutvärderingar Feedback Kognitiv aktivering Stödjande klimat Struktur och fokus Kursutvärderingar: Gymnasiet
Andra effekter: Skolans resultatanalys
Material och kontakt julia.tsygan@stockholm.se tinyurl.com/LLDW2018
Frågor på det?