Utveckling av eftervårdsbesök Katarina Johansson barnmorska Samariterhemmets BMM Presentation och säg exempelvis att du tar eventuella frågor efter din presentation. (om det är det du vill. :- )
Samtliga barnmorskor på Samariterhemmets barnmorskemottagning deltog.
Bakgrund Förbättra vårdkedjan efter förlossning Januari till maj 2018 inkluderades kvinnor Inskrivna på Samariterhemmets barnmorskemottagning Förlossning på Akademiska Rådgivande telefonsamtal till kvinnor när de fött barn och erbjudande om ett extra besök
S Vi använde oss av Huldra för att se när kvinnorna var beräknade att föda. En barnmorska hade avsatt 30 min x 2/vecka för att uppdatera vilka som var förlösta. Ansvarig barnmorska ringde upp ”sina kvinnor” runt en eller två veckor efter förlossningen Telefonsamtal med 119 kvinnor och 33 tidiga besök bokades in.
enk Efter projekttiden slut fick kvinnorna svara på en enkät via mejl Svarsfrekvens 83%
Ålder
480 inskrivna under 2018 Cirka 7 kvinnor i veckan Låt deras senaste tid vara kvar i tidboken Informera kvinnan att om hon fött barn då så kommer ni att ringa upp 25% kommer troligen att vilja ha ett tidigt besök, 1-2 kvinnor i veckan
Rådgivande telefonsamtal Boka in ett eller två besök Troligen finns snart en lösning för att se vilka kvinnor som fött barn
Sammanfattning Ungefär en fjärdedel av kvinnorna ville ha ett extra besök Alla kvinnor tyckte det var positivt att bli uppringda av en ”känd barnmorska” Barnmorskorna tyckte det var tillfredsställande att jobba med projektet