VÄLKOMMEN ALLIANSKYRKAN VETLANDA 2016-09-26
BAKGRUND SAU har sedan länge valt att söka Statsbidrag för vår verksamhet. Styrelsen fattar årligen beslut om att söka bidrag.
BAKGRUND SAU har sedan länge valt att söka Statsbidrag för vår verksamhet. Styrelsen fattar årligen beslut om att söka bidrag. SAU söker bidrag på underlag från lokalföreningar. Föreningen redovisar till SAU som gör statsbidragsansökan till MUCF baserat på föreningarnas redovisade uppgifter.
BAKGRUND SAU har sedan länge valt att söka Statsbidrag för vår verksamhet. Styrelsen fattar årligen beslut om att söka bidrag. SAU söker bidrag på underlag från lokalföreningar. Föreningen redovisar till SAU som gör statsbidragsansökan till MUCF baserat på föreningarnas redovisade uppgifter. Statsbidraget genererar 1 560 000 kronor till SAU (betalas ut 2016 på 2015 års statistik). År 2015: 3 250 medlemmar i 51 föreningar. År 2016: 3 581 medlemmar i 52 föreningar.
BAKGRUND SAU har sedan länge valt att söka Statsbidrag för vår verksamhet. Styrelsen fattar årligen beslut om att söka bidrag. SAU söker bidrag på underlag från lokalföreningar. Föreningen redovisar till SAU som gör statsbidragsansökan till MUCF baserat på föreningarnas redovisade uppgifter. Statsbidraget genererar 1 560 000 kronor till SAU (betalas ut 2016 på 2015 års statistik). År 2015: 3 250 medlemmar i 51 föreningar. År 2016: 3 581 medlemmar i 52 föreningar. Statsbidraget består av tre delar: Grundbidrag: 1 050 000:- (samma till alla föreningar) Per medlem: 69:- Per lokalavdelning: 4 660:- Grundbidragets storlek är konstant, övriga fördelas utifrån antal sökande.
BAKGRUND SAU har sedan länge valt att söka Statsbidrag för vår verksamhet. Styrelsen fattar årligen beslut om att söka bidrag. SAU söker bidrag på underlag från lokalföreningar. Föreningen redovisar till SAU som gör statsbidragsansökan till MUCF baserat på föreningarnas redovisade uppgifter. Statsbidraget genererar 1 560 000 kronor till SAU (betalas ut 2016 på 2015 års statistik. År 2015: 3 250 medlemmar i 51 föreningar. År 2016: 3 581 medlemmar i 52 föreningar. Statsbidraget består av tre delar: Grundbidrag: 1 050 000:- (samma till alla föreningar) Per medlem: 69:- Per lokalavdelning: 4 660:- Grundbidragets storlek är konstant, övriga fördelas utifrån antal sökande. Utmaningen: Våra kostnader ökar, vårt medlemsantal ökar, men bidragsintäkterna sjunker.
BAKGRUND Möjligt antal bidragsgrundande i SAU: Föreningar som redovisar, men inte är bidragsgrundande: 856 medlemmar i 25 föreningar. Föreningar som endast redovisar barn- och ungdomsverksamhet till SAM: 1 028 medlemmar i 33 församlingar (75% av redovisat antal). I ovanstående har vi räknat bort föreningar/församlingar som är dubbel-/ trippelanslutna och som vi tror oss veta inte skulle vara bidragsgrundande för SAU.
BAKGRUND Möjligt antal bidragsgrundande i SAU: Föreningar som redovisar, men inte är bidragsgrundande: 856 medlemmar i 25 föreningar. 175 000:-/år Föreningar som endast redovisar barn- och ungdomsverksamhet till SAM: 1 028 medlemmar i 33 församlingar (75% av redovisat antal). 225 000:-/år Totalt: ca. 400 000:-/år I ovanstående har vi räknat bort föreningar/församlingar som är dubbel-/ trippelanslutna och som vi tror oss veta inte skulle vara bidragsgrundande för SAU.
BAKGRUND För att bilda en bidragsgrundande förening finns ett antal krav som måste uppfyllas: Egen förening Eget årsmöte (kan vara samma dag, men inte sammanslaget med församling) Egen styrelse (församlingens styrelsemedlemmar kan vara med) Egen valberedning (församlingens kan vara med) Egna revisorer (församlingens kan vara med) Egen verksamhetsberättelse Medlemsregister (födelseår, namn, kön, datum för medlemskap, bevis för medlem namnunderskrift/betalning, adress 60% av medlemmarna ska vara mellan 6 och 25 år.
BAKGRUND För att bilda en bidragsgrundande förening finns ett antal krav som måste uppfyllas: Egen förening med stadgar (förslag finns på www.sau.nu) Eget årsmöte (kan vara samma dag, men inte sammanslaget med församling) Egen styrelse (församlingens styrelsemedlemmar kan vara med) Egen valberedning (församlingens kan vara med) Egna revisorer (församlingens kan vara med) Egen verksamhetsberättelse Medlemsregister (födelseår, namn, kön, datum för medlemskap, bevis för medlem namnunderskrift/betalning, adress 60% av medlemmarna ska vara mellan 6 och 25 år. Mycket av ovanstående finns redan. Ofta ett relativt litet jobb som genererar stora pengar. Möjligt i både stora och små föreningar/församlingar.
BAKGRUND Idag är föreningens vinst (förutom att skapa möjligheter för SAU:s verksamhet) 30 kr/medlem. 50:-/medlemsavgift. 10:- betalas tillbaka till icke bidragsgrundande, 40:- till bidragsgrundande. Tidigare fick medlemmar mellan 15-25 år tidningen IKON. Idag har vi inga fler ”morötter”, men behovet är minst lika stort för att behålla/utveckla befintlig verksamhet utan större avgiftshöjningar. Alla medlemmar är försäkrade, i princip till en kostnad om 10:-/deltagare/år.
BAKGRUND Idag är föreningens vinst (förutom att skapa möjligheter för SAU:s verksamhet) 30 kr/medlem. 50:-/medlemsavgift. 10:- betalas tillbaka till icke bidragsgrundande, 40:- till bidragsgrundande. Tidigare fick medlemmar mellan 15-25 år tidningen IKON. Idag har vi inga fler ”morötter”, men behovet är minst lika stort för att behålla/utveckla befintlig verksamhet utan större avgiftshöjningar. Alla medlemmar är försäkrade, i princip till en kostnad om 10:-/deltagare/år. Därför denna träff: Informera om förutsättningar Lyssna in era tankar Arbeta fram ett förslag till årsmötet Ni har (förhoppningsvis) fått 4 olika förslag utskickade. Idag fördjupar vi vad de innebär, belyser för-/ nackdelar vi ser och framför allt; lyssnar till era frågor och tankar och tar med det vidare.
GRUNDFÖRUTSÄTTNINGAR Vi räknar på en schablonmässig höjning om ca. 2,5%/år. Den ligger utanför redovisad modell. Allmän ökning på alla arrangemang, förutom konfirmand- och familjeläger.
GRUNDFÖRUTSÄTTNINGAR Vi räknar på en schablonmässig höjning om ca. 2,5%/år. Den ligger utanför redovisad modell. Allmän ökning på alla arrangemang, förutom konfirmand- och familjeläger. Mål för utredningsarbetet: Hitta en långsiktigt rättvis modell, accepterad av alla parter. Ge en långsiktig insatsstärkning till SAU på minst 100 000:-/år. Har resulterat i 4 huvudmodeller. Först genomgång av huvuddragen. Därefter redogörelse för för- och nackdelar. Fika och samtal
Alt. 1: Finansiering via Statsbidrag Alla föreningar förutsätts vara bidragsgrundande för SAU gentemot MUCF. (Undantag: dubbelanslutna föreningar som är bidragsgrundande för annan organisation). De föreningar som inte är bidragsgrundande faktureras motsvarande summa som man hade genererat. Utan att vara bidragsgrundande eller betala avgiften kan föreningen inte delta i SAU:s arrangemang. Sett till tidigare redovisad statistik skulle detta alternativ generera SAU ca. 400 000:-/år.
Alt. 2: Differentierade avgifter En modell där deltagare från icke bidragsgrundande föreningar betalar en högre deltagaravgift. En fast summa för arrangemang med deltagaravgift under 1000:- (100:-) och en annan för de med högre avgift (200:-) Baserat på 2015 års deltagarsiffror: Arrangemang Antal Extra avgift kr Totalt kr Tonårsläger Gullbranna 195 200 39 000 Tonårsläger Böda 42 100 4 200 UV-scoutläger 797 100 79 700 Växtverk 6 100 600 Scoutinvest 16 100 1 600 Nyårsläger 89 200 17 800 Konfahelg 58 100 5 800 Barnkörläger 127 100 12 700 Measure 22 100 2 200 TOTALT 163 600
Alt. 3A: Höjd avgift & återförd avgift till Bidragsförening Samtliga deltagaravgifter höjs 2,5% utöver schablonhöjning. Bidragsgrundande förening erhåller en verksamhetscheck om 1 000:- att använda i valfritt SAU-arrangemang. Konsekvensen med 2015 års statistik: Aktivitet Prishöjning kr Barnkörläger 6 Measure 9 Konfahelg golvplats 19 Konfahelg säng 23 Tonårsläger Gullbranna, Nyår 31 Tonårsläger Böda 24 UV-scoutläger 12 Scoutinvest 12 Växtverk 10 Total intäkt: 109 000:-
Alt. 3B: Höjd avgift & återförd avgift till Bidragsförening Samtliga deltagaravgifter höjs 3,5% utöver schablonhöjning. Bidragsgrundande förening erhåller en verksamhetscheck om 2 000:- att använda i valfritt SAU-arrangemang. Konsekvensen med 2015 års statistik: Aktivitet Prishöjning kr Barnkörläger 9 Measure 12 Konfahelg golvplats 27 Konfahelg säng 32 Tonårsläger Gullbranna, Nyår 44 Tonårsläger Böda 33 UV-scoutläger 17 Scoutinvest 17 Växtverk 13 Total intäkt: 123 000:-
Alt. 3C: Höjd avgift & återförd avgift till Bidragsförening Samtliga deltagaravgifter höjs 1,5% utöver schablonhöjning. Konsekvensen med 2015 års statistik: Aktivitet Prishöjning kr Barnkörläger 4 Measure 5 Konfahelg golvplats 12 Konfahelg säng 14 Tonårsläger Gullbranna, Nyår 19 Tonårsläger Böda 14 UV-scoutläger 7 Scoutinvest 7 Växtverk 6 Total intäkt: 95 000:-
Alt. 4: Höjd medlemsavgift till SAU Dagens medlemsavgift är 50:-/medlem/år. Bidragsgrundande förening får ett bidrag om 40:-/medlem, icke bidragsgrundande 10:-/medlem i åldern 6-25 år. SAU fakturerade 2015 för 6 971 medlemmar. 3 790 är bidragsgrundande i åldern 6-25, 1 544 personer i samma ålder är medlemmar i icke bidragsgrundande föreningar. Vi har räknat på 4 olika alternativ.
Alt. 4A: Höjd medlemsavgift till SAU Avgiften höjs till 60:- medlem/år. Bidrag till bidragsgrundande förening: 45:-/medlem i åldern 6-25 år. Bidrag till icke bidragsgrundande förening: 10:-/medlem. Ökad inkomst: 43 450:-/år.
Alt. 4B: Höjd medlemsavgift till SAU Avgiften höjs till 70:- medlem/år. Bidrag till bidragsgrundande förening: 50:-/medlem i åldern 6-25 år. Bidrag till icke bidragsgrundande förening: 15:-/medlem. Ökad inkomst: 79 825:-/år.
Alt. 4C: Höjd medlemsavgift till SAU Avgiften höjs till 60:- medlem/år. Bidrag till bidragsgrundande förening: 40:-/medlem i åldern 6-25 år. Bidrag till icke bidragsgrundande förening: 10:-/medlem. Ökad inkomst: 69 710:-/år.
Alt. 4D: Höjd medlemsavgift till SAU Avgiften höjs till 70:- medlem/år. Bidrag till bidragsgrundande förening: 40:-/medlem i åldern 6-25 år. Bidrag till icke bidragsgrundande förening: 10:-/medlem. Ökad inkomst: 139 420:-/år.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 1: Finansiering via Statsbidrag Fördelar SAU riks: Ger klart störst inkomst av samtliga alternativ Ger klart störst incitament att bilda bidragsgrundande föreningar Drabbar ekonomiskt församlingar och inte enskilda individer. Alla församlingar är med och bidrar solidariskt, lika mycket, till SAU:s finansiering.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 1: Finansiering via Statsbidrag Nackdelar SAU riks: Ger incitament att inte redovisa medlemmar vilket på sikt leder till minskade inkomster från medlemsavgifter till SAU. Riskerar slå mycket hårt mot små församlingar med relativt stor ungdomsverksamhet. Ungdomar hindras delta i SAU:s arrangemang pga församlingars beslut, som de kanske ej kan påverka.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 1: Finansiering via Statsbidrag Fördelar SAU-förening: Alla föreningar deltar precis lika, rättvis modell. Lätt att komma undan ökade avgifter, det är ”bara” att bilda förening.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 1: Finansiering via Statsbidrag Nackdelar SAU-förening: Inget incitament att redovisa alla deltagare med för församlingar. Kan bli mycket dyrt för små församlingar som inte anser sig ha kraft att bilda förening. Barn och Ungdomar kan hindras att delta i SAU:s arrangemang
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 2: Differentierade deltagaravgifter Fördelar SAU riks: Enkelt och tydligt system Leder till incitament att bilda förening vilket på sikt leder till ökade stats- och landstingsbidrag.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 2: Differentierade deltagaravgifter Nackdelar SAU riks: Riskerar att drabba enskilda individer, ej församlingar, om församlingen tar ut hela avgiften från individen Viss ökad administration vid fakturering av arrangemang. Slår hårdare mot ungdom jämfört med övriga metodområden.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 2: Differentierade deltagaravgifter Fördelar SAU-förening: Föreningar får något extra för det arbete de gör. Får ingen konsekvens för föreningens/församlingens ekonomi, läggs på deltagarna. Lätt att undvika konsekvensen genom att bilda förening.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 2: Differentierade deltagaravgifter Nackdelar SAU-förening: Att lägga ökade avgifter på deltagare för att föreningen/församlingen inte bildar (bidragsgrundande) förening, riskerar skapa negativ press på församlingen från deltagare och samhälle. Högre avgift för församlingar som betalar själva.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 3: Höjd deltagaravgift Fördelar SAU riks: Ökar vinsten och incitamenten med att sträva efter att vara en bidragsgrundande förening, vilket på sikt ger ökade stabila intäkter från stat och landsting till SAU. Fördelen med alternativ c är att inga ”kostnadsökningar” sker om fler blir bidragsgrundande. De extra prisökningarna är i de flesta fall så små att de borde vara lätta att genomföra.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 3: Höjd deltagaravgift Nackdelar SAU riks: Bidrag till lokalavdelning på 1 000 kr är för liten summa för att motivera att bli avdelning. För att det ska bli riktigt tryck för det krävs mer pengar. Kostar ca 50 000 kr i ökade utgifter i bidraget, vilket gör att avgifterna måste höjas mer för att nå eftertraktad ekonomisk vinst. För varje ökad lokalförening kostar det SAU 1000 kr i denna del (även om det naturligtvis lönar sig som helhet) Risk att kostnadsökningen ses som liten och bidragsgrundande föreningar avvecklas.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 3: Höjd deltagaravgift Fördelar SAU-förening: Man kan lätt få en summa på 1 000 kr om man bildar förening. För en medelstor lokalavdelning ger det mer pengar än vad avgiftshöjningarna skulle kosta dem. Små föreningar är i så fall en vinnare, medan större föreningar, och församlingar som inte är bidragsgrundande får betala mer.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 3: Höjd deltagaravgift Nackdelar SAU-förening: Höjda avgifter, även om avgiftshöjningarna blir låga.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 4: Höjd medlemsavgift Fördelar SAU riks: Den ökade avgiften drabbar föreningarna, att avgiften ökar relativt mer för icke-bidragsgrundande föreningar kan vara ett incitament att bilda förening. Modellen är enkel och tydlig att förstå. Det är positivt gentemot MUCF för statsbidraget att visa en större ekonomisk summa direkt ut till verksamheten, istället för att gå till ren administration.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 4: Höjd medlemsavgift Nackdelar SAU riks: Med ökad differens mellan avgift och bidrag, speciellt för icke-bidragsgrundande föreningar, minskar incitamenten att rapportera medlemmar, vilket leder till minskade stats- och landstingsbidrag. Detta minskade bidrag riskerar också att påverka Region Jönköpings ”verksamhetsbaserade” del av bidraget, varför förlorad medlem i Jönköpings län riskerar att slå dubbelt. Detta är den enda modell där församlingar som har barn och ungdomsverksamhet men bara redovisar den till SAM, inte SAU, inte behöver bidra någonting ytterligare till SAU:s verksamhet. Det krävs relativt kraftiga avgiftshöjningar för att uppnå tillräcklig ekonomisk vinning för SAU.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 4: Höjd medlemsavgift Fördelar SAU-förening: Inga, avgifterna ökar för alla.
För- & Nackdelar med de olika modellerna Alternativ 4: Höjd medlemsavgift Nackdelar SAU-förening: Höjda avgifter.
Frågor & Tankar Vad vill ni skicka med? Vad är viktigt? Vad får vi inte förlora? Andra modeller som vi missat?
Frågor & Tankar Vad vill ni skicka med? Vad är viktigt? Vad får vi inte förlora? Andra modeller som vi missat? Hör av er till oss om ni vill prata vidare! Vi behöver ha era tankar & åsikter senast 17/10. Sofia Svensson sofia.svensson@sau.nu Mikael Celinder mikael.celinder@sau.nu Marcus Bernström marcus.bernstrom@sau.nu