Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar
Driftsorganisation Region Norrbotten Regionstyrelsen Regiondirektörens stab HR-avdelning Kommunikationsavdelning Avdelning för lednings- och verksamhetsstöd Digitaliseringsavdelning Utvecklingsavdelning Ekonomi- och planeringsavdelning Avdelning för regional utveckling Regiondirektör Bitr. regionsdirektör Division Närsjukvård Division Läns-sjukvård Division Folk-tandvård Division Service Division Länsteknik
Länstekniks linjeorganisation Division Länsteknik FS Vårdadministrativa system FS Medicinsk Teknik Administrativa system Utveckling Utvecklingsteam Systemutveckling, verifiering Implementation Drift Verksamhetsnära IT/MT SY, LU KA, GE, KX, PE Teknikakuten Datacenter Stab HR, Ekonomi o planering och Intern Utveckling
Förvaltningsstyrning Utveckling Leveransperspektiv Länstekniks organisation Förvaltningsstyrning Arkitektur Uppdrag Vårdadm- system Behov Design Systemutv. Leverans Imple-mentation Verifiering/ Test Medicinsk Teknik Leverans Drift Driftsättning Admin- system TA V-nära IT/MT Leverans Appl. Drift Datacenter
Förvaltnings-styrning Styrningsperspektiv utifrån leveransen från Länsteknik Styrning Styrning Styrning Förvaltnings-styrning Utveckling Drift Behov Förvaltning x Förvaltning y Leverans
Länsteknik omfattar IT och Medicinsk teknik Länsorganisation med 160 anställda Lokala IT- tekniker och MT- ingenjörer vid samtliga sjukhus Omslutning ca 195 mkr
Länstekniks uppdrag Drift, förvaltning och utveckling av: Vårdsystem – Gemensamt vårdsystem (VAS) Administrativa system – Ekonomi, personal, intranät/webb, datalager, kontor Infrastruktur & drift – Nätverk/kommunikation, telefoni, klienter/server, videokonferens/telemedicin, säkerhet Medicinteknisk utrustning – ca 16 000 medicintekniska artiklar, förebyggande underhåll Användarsupport - Teknikakuten, lokala IT- tekniker vid sjukhus
Länstekniks fördelning i länet Kiruna Lokala IT & MT-Ingenjörer Gällivare Kalix Sunderbyn Piteå Luleå Drift, förvaltning, utveckling och support
Fördelning av arbetsområden
Objektfamiljer Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet IT/MT-verksamhet Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet Objektfamiljer
Teknikakutens support Ett nummer in för support - 71010 Självhjälpsportaler Kunskapsbanken Ärendeportalen Lösenordskiosken Teknikakuten tar emot: 50 000 ärenden/år 12 000 systembeställningar/år 200 samtal/dag
Prisade.. Bästa IT-stöd i vården (2004) - TVIST tandvårdsjournal - Meddix - gemensam vårdplanering med kommuner - Datalagret - Intranät VAS journalsystem (1998) Sveriges mest nöjda användare – Vårdförbundet (2004) Resultat av långsiktig strategi – sammanhållen och centralstyrd IT- utveckling Prisbelönt support (Teknikakuten) - Self Service Awards 2011, 2013 och 2015 - Support Institute Award – Årets Servicedesk 2012 - Länstekniks förbättringspris 2011, 2014 och 2015 Prisbelönt support Medarbetare från Teknikakuten, Region Norrbottens supportverksamhet för IT- och MT ärenden.
VAS - Vårdadministrativt system Ett system för samtliga sjukhus, hälsocentraler och tandvårdskliniker i länet. Används av samtliga yrkeskategorier och specialiteter. Region Norrbotten äger systemet Ca 5 000 användare i Region Norrbotten Ca 3 500 samtidiga användare VAS i ambulansen 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept Vårdplanering med 14 kommuner
Video och telemedicin Utrustning Ca 100 fullstora videokonferenssystem i full HD Ca 900 desktopanvändare med HD-kvalitet Inspelning och streaming Videokonferenser Streaming av barnhjärtljud till Umeå Vård på distans Akutomhändertagande samt planerad mottagning Sjukgymnastikrehabilitering på distans i hemmet Distanskonsultationer inom psykiatri från Danmark/Stockholm Röntgenronder med avancerad videolösning Kardiologronder mot Umeå Distanstolkning för vuxendöva Distansutbildning för läkarstuderande vid Umeå Universitet