Frihetstiden och 1800-talet Kolla på vykorten Vad berättar de om? Frihetstiden och 1800-talet Historia VT år 6 Catha Glaas
Frihetstiden, jordbruk och handel Lektion 1 v 15 Se filmen Frihetstiden del 1 - Potatis, siden och mycket mera som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Kungens makt - jordbruk, matvanor - Levnadsvillkor (Bostäder, arbete osv) 2. Läs s 192 -195 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför den här tiden kallas Frihetstiden? - Grundlagar och varför de behövdes - riksdag, riksråd och Arvid Horn - jordbruket - handel (järnexport, lyximport och Ostindiska kompaniet och slavar) Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: Tankekarta från filmen samt faktatext
Ansvar: Stencil med uppgifter Uppgifter på Skansen Hur levde man på 1700-talet? Uppgift: Besök Skansen, gå runt bland gårdarna/husen och svara på frågor. Ansvar: Stencil med uppgifter
Ansvar: Se avsnittet, samla fakta. Extralektion Historieätarna Se Historieätarna: https://www.so-rummet.se/content/historieatarna-avsnitt-5-frihetstiden Rita en tabell i ditt anteckningsbok och samla fakta från avsnittet. Historieätarna Bönderna Politik Handel Ansvar: Se avsnittet, samla fakta.
Vetenskapsmännen Lektion 1 v 16 Se filmen Frihetstiden del II – Några svenska snillen som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Upplysningen - vetenskapsmän 2. Läs s 196-197 + blå rutan på s 201 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför tiden kallas Upplysningen - Carl von Linné (Mer fakta finns t.ex. på SO-rummet. ) - Eva Ekeblad och hur hennes uppfinning gav fler mat. - Anders Celsius - Christopher Polhem - Carl William Scheele Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän
Två partier i riksdagen Lektion 2 v 16 Grupparbete 1. Arbeta i grupper om 4. Läs s 198-201 Ta reda på - vad hattar och mössor är? - ta fram argument för och emot att ta upp kriget mot Ryssland igen efter freden I Nystad. Utgå från det ni har lärt er tidigare om krig och det ni läst om hattarna och mössorna. 2. Dela upp er i grupp i hattar och mössor och genomför en debatt. Ni kan få spela upp er debatt inför resten av klassen. Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän