Repetition spelföring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
35 år vid de gröna borden Jag spelar för det är roligt!
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Inkliv när MTH öppnar Tre sorters inkliv: Tre skäl för inkliv:
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Bosön Kursledare Bengt Nygren
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
-Jesper -Eddy -Jerresand Kasper Rafael Rahmat Viktor Jack Martin Gustav Nils Sebastian VideHenrik Startelvan – Ekerö.
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
-Martin -Gustav -Jesper Kasper Rafael Rahmat Eddy Jack Sebastian Nick Henrik Nils VideLukas Startelvan – Bele Barkaby.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 2 Trumfspel. När ska vi spela trumf? När du och din partner har minst 8 kort i en färg är det oftast bäst att spela med den färgen som trumf.
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Möte 3 Trumfspel.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
Balanserad hand öppning i NT
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Maskar ”finess” – viktigt!
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Spelarutbildningsplan
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
Skriv in namnen på de tävlande i resultattabellen.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Sang-spel allmänt Blockering "Andra hand"
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Presentationens avskrift:

Repetition spelföring Spelföring i NT: - Spelplan!! Läget i  Godspela hackor i långa färger – bästa färg? Tempo – bli snabbast klar Korta handens honnörer först Spela mot styrka Maska

”Rytmen” i ett stick.. De flesta stick i bridge spelas med en viss ”rytm” 1: Spela ut en liten. (Inte alltid) 2: Lägg en liten (Oftast) 3: Lägg ditt högsta (Som behövs) 4: Ta sticket om du kan annars ditt lägsta (Finns undantag…) ”Inte alltid” Har du en sekvens (KDkn Dkn10..) Spela högsta. ”Oftast”. Spelas ett högt kort ut ska du täcka det! Om D spelas ut och du har K ska du lägga på den i andra hand! I hopp om att din partner då kan få stick om han har kn. (Täck honnör i andra hand!) ”Som behövs”. Om du har Kkn och på bordet innan dig ligger Dxx spelar du naturligtvis kn! Den räcker ju då för att dra ut spelförarens E! Din K ska du använda för att ”döda” D på bordet ”Undantag” kallas även att ”hålla upp” (separat avsnitt)

Högsta som behövs?

Spelföring i trumf Vad är skillnaden mot NT? Hackorna i trumfen blir värdefulla för den sida som har flest Ger stick när man inte kan följa färg Korta färger renons, singel är mest värdefulla på ”korta trumfhanden” Extra lång trumf ger fler möjligheter E och K blir mer värdefulla Man vinner färre stick på D kn I princip omöjligt att godspela hackor för motspelarna I budgivningen justeras detta delvis med stp

Spelplan i trumf I NT räknar man vinnande stick I färgspel är det oftast enklare att räkna ”förlorare” Oftast börjar spelföraren med att dra ut motspelarnas trumf. Har man en dålig trumf/snedsits ska man inte alltid dra ut alla trumf Har du kort trumf som sitter 43 övergår spelet efter utdragningen till vanligt sangspel. Stöld på korta trumfhanden ger extra-stick. Stölder på långa trumfhanden ger inga extra stick! 44 trumf ger oftast ett extra stick! 3NT 4HF

Räkna förlorare Syd spelar 4 Räkna säkra stick – räkna förlorare : 0 : 5 : 0 : 4 Förlorare: 2 dvs 13 - 2 = 11 stick : 1 : 0 : 1 : 0 När man räknar vinnande stick måste man ta hänsyn till trumfen. Blir mer komplicerat är att räkna förlorare.

Räkna förlorare Syd spelar 4. Hur många förlorare med E som utspel? Med en  i utspel? Utspel: E, dvs du får 9 stick : 0 : 2 : 2 : 0 Utspel med: 9 dvs du har 11 stick : 0 : 0 : 2 : 0 Du tar utspel med esset. Drar ut motståndarnas spader. Spelar sedan klöver och sakar 4 och 6. Ibland är det brådis att ta sina stick i motspelet…. När?

Planering med trumf Att planera spelföring med trumf: Dra ut trumfen Bli av med förlorare 1. Dra ut trumen: Sker som godspelning av en långfärg i NT, dvs max stick. Maskar etc.. Om det finns risk för stöld frångår man den principen Om trumfen sitter snett eller du har få trumf – avbryter man innan alla trumf är ute. 2. Bli av med förlorare: Stjälas på korta trumfhanden Sakas på höga kort Sakas på godspelade hackor Korsvis stöld (händer inte så ofta…) Nästa avsnitt rejäl genomgång på när dra ut – när stjäla..

Saka förlorare Syd spelar 4. Planera spelföringen med en K i utspel? Dina förlorare : 0 : 0 : 1 : 2 Du tar utspel med esset. Kommer motspelarna in kan de ta två klöverstick direkt. Din åtgärd? Du börjar med att ta bort deras trumf, vilket bör ta två stick . Planera så du är på bordet då. Varför? Ta för D. Spela 6 och ta dina tre hjärterstick samtidigt som du sakar 4 och 3. Varför? Varför ska du inte saka dina två ruterförlorare på Nords hand?

Saka förlorare Syd spelar 4. Läget är nu följande och du är inne på Syds hand: Du kan inte förhindra att de får ett spel i , så du kan lika bra ge dem det direkt. Spela 7 du får sedan resten av sticken med korsvis stöld Du har med detta spelsätt skaffat två extra stick genom att saka bort två förlorare. Kan motspelarna förhindra denna utveckling med ett annat utspel i denna giv? I första given kunde de det, men bara om de utnyttjade tempot, Dvs att de snabbt tog sin säkra stick. Ibland ska man ta sina höga stick direkt ibland ska man avvakta En av de svåraste avvägningarna när man spelar motspel.

Godspela och saka förlorare Syd spelar 4. Planera spelföringen med D i utspel? Dina förlorare : 1 : 2 : 1 : 0 Du tar utspel med esset. Vad har du för plan? Dra ut trumfen direkt? Om du går på trumfen direkt spelar de en rutervända till och din K är borta. Vad kan då hända? Du måste godspela dina två spaderstick först så du kan saka bort din –förlorare på handen. Därför spelar du 5 från bordet. Varför 5? Vad händer om du spelar knekt eller dam?

Godspela och saka förlorare Syd spelar 4. Vi antar de tog din K med E och returnerar  som du tar med din K: Nu spelar du D och på kn sakar du 2. Nu du lugnt dra ut deras trumf. Om de vänder med en  när de kommer in på trumfesset stjäl du på Syds hand, då du ju nu har slut på dina ruter där. När trumfkungen är borta är resten av sticken dina. Finns det några risker med detta spelsätt? Ibland måste man saka bort sina förlorare innan man drar ut alla trumf. Situationen uppstår de har höga trumfkort.