Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Advertisements

Samhällsekonomi 2.
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Attityder och beteende
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Rörelse och kraft Sid
Rörelse Kapitel 7.
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Avsikt Trafiksäkerhetspolicy
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Införande av nya hastighetsgränser
Motorcyklisters hastigheter
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Val av transport till resmålet.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Rörelse Kapitel 7.
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Moped klass 2.
Den industriella revolutionen
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Så bygger du ett argumenterande tal
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Hastighetsbegränsningar
Modell för säker trafik
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Omkomna i samband med fordonsstopp på mötesfri väg,
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Vem vet mest om trafiksäkerhet?
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att: Att hastighetsgränsen respekteras Att alla är bältade Att föraren är nykter Att man färdas i en säker bil

Hastighetsgränsen sätts bl a med hänsyn till vägens trafiksäkerhetsstandard. Vissa vägar ser säkrare ut än de faktiskt är. Vägen på bilden saknar mitträcke och har träd nära vägen. Farliga fyrvägskorsningar kan förekomma och oskyddade trafikanter blandas med bilar.

Vägar utan mitträcke borde med hänsyn till det krockvåld man tål inte ha högre tillåten hastighetsgräns än 70 km/tim.

En frontalkollision i 90 km/tim motsvarar ett fritt fall på 25 m och i 110 km/tim 43 m. Skulle Du köra ut på en bro utan räcke?

Träd och stolpar tränger långt in i kupén även vid måttliga farter Träd och stolpar tränger långt in i kupén även vid måttliga farter. Därför är närheten till fasta förmål avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas. Singelolyckor är vår vanligaste olyckstyp på landsbygd.

Om vägens sidoområde är förlåtande genom att sidoräcke finns eller genom att träd, stolpar och andra fasta föremål tagits bort närmast vägen kan högre hastigheter tillåtas.

Korsningar Krockvåld Max 50 km/tim i sidokollision Krockvåld i cirkulationsplats En sidokollision blir livsfarlig vid hastigheter över 50 km/tim. I en cirkulationsplats reduceras hastigheterna och krockvinkeln blir snäv, vilket medför att allvarliga olyckor är ovanliga i cirkulationsplatser.

Det finns goda chanser att överleva om hastigheten understiger 30 km/tim vid kollision mellan oskyddad trafikant och bil 50 km/tim vid sidokollision 70 km/tim vid frontalkollision

Olyckstyp statliga vägar 95-03

Risk att dödas på olika vägtyper D / Mapkm På motorvägar (MV) och mitträckesvägar (MML o MLV) är säkerheten hög. På tväfältsvägar (2F) utan mitträcken är säkerheten väsentligt lägre och hastighetsgränserna för höga ur ett krockvåldsperspektiv.

När hastighetsgränser sätts grundar trafiksäkerhetskriterierna sig på människans förmåga att tåla krockvåld. Vägens sidoområde och mittseparation på högtrafikerade vägar på landsbygden har en avgörande betydelse för vilken hastighet som kan tillåtas.

Olyckstyper kommunalt Andel % I tätorter är olyckor med gång- och cykeltrafikanter (GC) vanligast. Singelolyckor är den näst vanligaste olyckstypen.

Om en gående blir påkörd av en bil i 50 km/tim motsvarar det ett fritt fall på 10 m. Chansen att överleva är minimal. Om hastigheten istället är 30 km/tim motsvarar det ett fall på 3 m och chansen att överleva är stor. Därför bör hastighetsgränsen vara 30 km/tim där blandtrafik förekommer.

Trafiksäkerhetskriterierna grundar sig på människans förmåga att tåla krockvåld. I tätort är graden av separation av oskyddade från bilar avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas. Singelolyckor är den näst vanligaste olyckstypen i tätort. Därför är närheten till fasta föremål som stolpar och träd också avgörande för vilken hastighetsgräns som kan sättas.

Vid beslut om hastighetsgräns behöver man ta hänsyn till målen för Tillgänglighet Trafiksäkerhet – anpassning till nollvisionen God miljö Positiv regional utveckling Ett jämställt vägtransportsystem Trafikantacceptans – begripliga hastighetsgränser

Åtgärder för ökad acceptans av hastighetsgränser Information som förklarar på vilken grund nya hastighetsgränserna sätts Automatisk trafiksäkerhetskontroll ATK –700 nya kameror 2006-2007 Variabla hastighetsgränser som anpassas efter väglag, trafikflöde mm Polisnärvaro på vägarna vid införande Minskad toleransgräns Böter vid överträdelser Intelligenta fartsystem ISA

Årlig trafiksäkerhets enkät Pågått sedan 80-talet 40-tal frågor, varav 15 om hastighet

”Det är rimligt att sänka hastighetsgränserna för att öka trafiksäkerheten” Andel som instämmer 2005

”De nuvarande hastighetsgränserna är så låga att man måste ha förståelse för att de överskrids” Andel som instämmer 2005

”Det är viktigare att följa trafikrytmen än hastighetsgränserna” Andel som instämmer 2005

”Jag skulle vilja ha ett tekniskt hjälpmedel i bilen för att lättare kunna hålla hastighetsgränserna Andel som instämmer 2005

Ingen enskild faktor betyder så mycket för säkerheten som hastigheten!!! En sänkning av hastigheten med 10 % ger en minskning av dödsolyckorna med 40 %! Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år !! Skulle alla respektera hastighetsgränsen kunde 100 till 150 liv sparas varje år!

Problembilden: 50 – 60 % överskrider hastighetsgränsen

Andel hastighetsöverskridanden har inte förändrats på senare år

Samband hastighetsändring och antal dödade 10 % hastighetsökning ökar antalet dödade med över 50 % 10 % hastighetsminskning minskar antalet dödade med nära 40 %

Effekter på antal dödade vid 10% reduktion av… Källa: Rune Elvik TÖI

Stoppsträckor och kollisionshastigheter. Snabb reaktion (1 sekund) och hård inbromsning på torr asfalt (retardation 0,8g)

En typisk hastighetsspridning på väg med 90 km/tim. Många kör 10 -15 km/tim för fort.

Det har stor betydelse att de många som kör 10 – 15 km/tim för fort respekterar hastighetsgränsen. Medelhastigheten sänks då och hastighetsspridningen minskar. Se den röda kurvan. Ca 30 % färre dödsolyckor

Händelser på hastighetsområdet 2006 – 2007 Polisens nya strategi – alla poliser i yttre tjänst deltar i trafiksäkerhetsarbetet – minskade toleransgränser Kraftigt höjda bötesbelopp 1 oktober 2006 700 ATK installeras 2006, 169 ytterligare installeras 2007 Översyn av permanenta hastighetsbegränsningar 2006 och 2007 Tidsdifferentierade hastighetsgränser, vinter-, sommar-, dygnsreglerade Försök variabla hastighetsgränser Försök med 30-40-60 km/tim i 12 kommuner ISA

Genom att företag, transportköpare, organisationer tar ett eget ansvar för trafiksäkerheten kan goda resultat uppnås. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Alla över 50 km/h 51-60 km/h 61-70 km/h 71-80 km/h Över 80 km/h 2003 2004 2005 NTF:s hastighetsmätningar (50km/h) i Posten, 2003-2005 Källa NTF