Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Nyttorealisering på 10 min
Test Center – en högre nivå
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Scanias motormontering Södertälje
Ncg | group om | navigator risk financing management
Affärsintegration och Asset Management
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Logistics platforms for improved strategic flexibility
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Ncg | sweden om | navigator risk financing management Oskar Kristiansen
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Logistik vid husbyggnad
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NEA Seminarium 7 december 2004
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
Fyra marknadsanalyser
VÄLKOMNA! LUNCHMINGEL. Program Lunchmingel Hälsans nya verktyg i höst Maria Gill, Myndigheten för delaktighet Lunchmingel avslutas.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Introduktion till The Rational IT Model
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
på personer i behov av hjälp
Relevant artikelinformation
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Nuvab Näringslivsprogram
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
ArtDatabanken Till styrmodell .
Kommunikationsprocesser
Lanpro Internetwork AB
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kommunikationsavdelningen
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?

Inköp i framtiden utanför boxen Vad ska vi prata om? Utmaningar Inköp i framtiden utanför boxen

Utmaningar Magisk ”Snälla kan jag få en magisk inköpsknapp?”

Vilka drivkrafter finns i din organisation? Strategiskt verktyg för en god affär Drivkrafter för digitalisering av inköp? Effektiva offentliga inköp Digitalisering Mångfald av leverantörer Rättssäker offentlig upphandling Behov av riskreducering Vilka drivkrafter finns i din organisation? Behov av hållbarhet Behov av innovation

Digitalisering för att möjliggöra högre utväxling för inköp/upphandling 99% 1%

Är vi mogna för digitalisering? Från prisfokus till kostnadsfokus Från kostnadsfokus till värdefokus Fragmentiserat process & IT-landskap Holistiskt process & IT-landskap Transaktionell orientering Kommersiell orientering Koordinerings orienterad Intern integrering Extern Integrering Integrering i värdekedjan Källa: van Weele/Rozemeier (anpassad)

Har IT en strategi för digitalisering av inköp/upphandling?

Dagens IT-landskap är i bästa fall fragmentiserat Upphandling Marknads-data P2P Avtals-hantering Inköp Leverantörs-precision Riskhantering Spendanalys SRM Kategoristyrning Logistik, supply chain & lager

Rätt balans mellan fokus på affären respektive verksamhetsutveckling Hög Fyrverkeri Stjärna Fokus på affären Sovande skönhet Funktionell labyrint Låg Låg Hög Verksamhetsutveckling Källa: Rozemeijer, översättning Silf.

Kravställare vs utförare Stötta myndighetens digitaliseringsresa Digitalisering av inköpsprocessen Kravställare vs utförare Ambition Behov Inköpare/Upphandlare

Inköp i framtiden utanför boxen ”Jag är er nya digitala inköps/upphandlings-avdelning. Var det ingen som berättade att jag skulle börja idag?”

Hantera komplexiteten i anskaffnings- och försörjningskedjorna Inköpare/upphandlare behöver kunna: behärska komplexiteten i försörjningskedjorna - för att realisera ett sömlöst flöde från anskaffning till leverans. hantera och minimera alla typer av risker, både ekonomiska och hållbarhetsrelaterade risker för hela flödet av varor och tjänster. identifiera rätt nyckeltal för att mäta relevansen och värdet av prestationerna i anskaffnings- och försörjningskedjorna. kunna agera agilt och dynamiskt genom hela flödet av varor och tjänster

Faktabaserad upphandling Beslutsprocessen inom Inköp/Upphandling baseras på fakta istället för intuition eller tidigare erfarenhet. Stordata och prognoser används som verktyg för effektiva resultat. Upphandling blir allt mer ett kunskapsspel där förståelse för exempelvis. pris- /kostnadsanalys (PPCA) är avgörande. PPCA har länge använts i upphandling av produktionsmaterial men kommer att öka inom indirekta kategorier.

Innovation som del i upphandlingens DNA Inköparen/Upphandlaren kommer att få en avgörande betydelse i rollen som ”innovationsinkubator” - som förbinder andra avdelningar inom organisationen med leverantörsbasen. Innovation ökar inom indirekta kategorier såsom kontor & fastighet och IT. Framtida utmaningar ligger bland annat inom kategorier inom så skallade professionella tjänster tex. försäkringar, juridik m.m.

BVP, Best-value procurement Ett alternativ till traditionellt inköp blir allt populärare (särskilt inom IT): "Best Value Procurement" (BVP). I detta tillvägagångssätt är det leverantören som utvecklar uppdraget. När man använder BVP för urval har två faktorer betydelse: den expertis som leverantörerna uppvisar och det ansvar som de tar på sig för att definiera uppdraget.

Attrahera rätt talanger Inköp/Upphandling måste kunna ”sälja” en spännande vision av framtiden för att locka unga talanger med passion för yrket.

Framtida utmaningar kräver kunskaper i inköp/upphandling utanför professionen Eftersom leverantörernas bidrag till innovation och värde, i kombination med alltmera komplexa försörjningskedjor är det viktigt att säkerställa inköps/upphandlingskompetenser utanför yrket. Framtidens inköpare/upphandlare måste vara villiga (och kunna) att ta ledningspositioner inom andra områden.

Verklighetsbaserade exempel på inköp utanför boxen

Inköparen/ upphandlaren är den magiska inköpsknappen

Tips och Tricks Strategisk nivå Operativ nivå Kalibrera organisationens övergripande strategi med behoven inom inköp/upphandling Säkra relevant kompetens inom både inköps/ upphandlingsavdelningen respektive övriga organisationen Minska komplexiteten i processen, undvik att digitalisera en dålig process Lång sikt Kort sikt Medellång sikt Balansera mellan nytta och lätthet att implementera Taktiskt nivå

Tack för mig! Andreas Takacs Utbildnings- och konsultchef, Sveriges Inköps och Logistikförbund anta@silf.se +46 732 70 72 72