Uppföljningsmodellen i Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Solbackens- och Södergårdens vård och omsorgsboende -Vi har sammanlagt 36 boenderum att erbjuda, även par rum. Vi försöker skapa en hemlik och trygg boendemiljö.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen till information om lex Sarah
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Boendestöd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Schyst offentlig upphandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Övergripande struktur för
Värdegrund inom äldreomsorgen
Välkomna!.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tips för det praktiska ledarskapet
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Uppföljningsmodellen i Stockholm Äldreförvaltningen Lisbeth Hagman

Struktur-kvalitet Resultat-kvalitet Process-kvalitet Resurser Uppföljningsparametrar Struktur-kvalitet Process-kvalitet Resultat-kvalitet Värdigt liv och välbefinnande Resurser Prestationer Effekter Förutsättningar Följsamhet Förankring Utförande Kundtillfredsställelse Måluppfyllelse Verksamhets-/avtalsuppföljning Kvalitets-observationer Individuppföljning/ Brukarundersökning SAMMANTAGET RESULTAT Utvecklings-underlag Indikatorer

Kvalitetsmål i praktiken Trygghet/ välbefinnande Meningsfullhet/ värdigt liv Säkerhet Tillgänglighet Kontinuitet Delaktighet Självbestämmande Individanpassning

Syftet med kvalitetsobservationer: Belysa den faktiska kvaliteten med fokus på förhållningssätt och bemötande Uppmuntra till kvalitetsutveckling Stimulera ett lärande

Hur går en observation till? Planerade observationer Informationsmöte med ledningen 5-6 tillfällen, varav minst 1 kväll Mötet i fokus I den äldres lägenhet och i närmiljön Fältanteckningar

Observationsprocessen förberedelser information kontakt samtycke Inläsning av dokument observation, närvara i mötet värden/ förhållningssätt teknisk professionalitet återföring till verksamheten; muntlig och skriftlig Konstruktiv återkoppling för stöd i utvecklings-arbete Kom ihåg att det inte är möjligt att observera allt utgå från syftet med observationen och observationspunkterna för att lättare kunna fokusera Ha inte för långa observationspass I vilket sammanhang befinner du dig, hur ser miljön ut vilka beteenden uppmuntras tillåts motverkas Attityder förhållningssätt interaktion i mötet personcentrering osv….Hur samspelar man finns särskilda rutiner etc Är situationen vanlig återkommande typisk Hur samatalar man jargong kroppsspråk kläder informella ledare undertexter ironi Gör man rätt rent tekniskt tex vid lyft ,hygiensituationer etc Sid 6

Observationspunkter Omvårdnad Mat och måltider Stimulans och vila Miljö, organisation och ledarskap, dokumentation, samverkan och informationsöverföring

Muntlig återföring Till ledningen efter avslutad observation Exempel I dialogform Utvecklingsområden, styrkor och goda exempel

Skriftlig rapport Till ledningen och avdelningschef för äldreomsorg på stadsdelsförvaltningen Utvecklingsområden, styrkor och goda exempel Ingen åtgärdsplan, eventuellt uppföljning

Kollegial observation Vi erbjuder omvårdnadspersonal inom äldreomsorgen utbildning i kollegial observation. Syfte: Ge grundläggande kunskaper i observationsmetodik. Egna utförda observationer ger möjlighet till egenkontroll och anpassning av teorier och arbetsmetodik för att öka kvaliteten i äldreomsorgen.

Upplägg utbildning kollegial observation Två- dagarsutbildning Kunskap om observationsmetodik Struktur inom egna verksamheten Observationsområden Teorier för god äldreomsorg Praktisk övning

Utgångspunkter för personcentrerat förhållningssätt Äldreomsorgens nationella värdegrund Salutogent arbetssätt Funktionsbevarande förhållningssätt Relationsskapande förhållningssätt Narrativ vård och omsorg (att uppmuntra berättandet/samtalet)