Uppföljningsmodellen i Stockholm Äldreförvaltningen Lisbeth Hagman
Struktur-kvalitet Resultat-kvalitet Process-kvalitet Resurser Uppföljningsparametrar Struktur-kvalitet Process-kvalitet Resultat-kvalitet Värdigt liv och välbefinnande Resurser Prestationer Effekter Förutsättningar Följsamhet Förankring Utförande Kundtillfredsställelse Måluppfyllelse Verksamhets-/avtalsuppföljning Kvalitets-observationer Individuppföljning/ Brukarundersökning SAMMANTAGET RESULTAT Utvecklings-underlag Indikatorer
Kvalitetsmål i praktiken Trygghet/ välbefinnande Meningsfullhet/ värdigt liv Säkerhet Tillgänglighet Kontinuitet Delaktighet Självbestämmande Individanpassning
Syftet med kvalitetsobservationer: Belysa den faktiska kvaliteten med fokus på förhållningssätt och bemötande Uppmuntra till kvalitetsutveckling Stimulera ett lärande
Hur går en observation till? Planerade observationer Informationsmöte med ledningen 5-6 tillfällen, varav minst 1 kväll Mötet i fokus I den äldres lägenhet och i närmiljön Fältanteckningar
Observationsprocessen förberedelser information kontakt samtycke Inläsning av dokument observation, närvara i mötet värden/ förhållningssätt teknisk professionalitet återföring till verksamheten; muntlig och skriftlig Konstruktiv återkoppling för stöd i utvecklings-arbete Kom ihåg att det inte är möjligt att observera allt utgå från syftet med observationen och observationspunkterna för att lättare kunna fokusera Ha inte för långa observationspass I vilket sammanhang befinner du dig, hur ser miljön ut vilka beteenden uppmuntras tillåts motverkas Attityder förhållningssätt interaktion i mötet personcentrering osv….Hur samspelar man finns särskilda rutiner etc Är situationen vanlig återkommande typisk Hur samatalar man jargong kroppsspråk kläder informella ledare undertexter ironi Gör man rätt rent tekniskt tex vid lyft ,hygiensituationer etc Sid 6
Observationspunkter Omvårdnad Mat och måltider Stimulans och vila Miljö, organisation och ledarskap, dokumentation, samverkan och informationsöverföring
Muntlig återföring Till ledningen efter avslutad observation Exempel I dialogform Utvecklingsområden, styrkor och goda exempel
Skriftlig rapport Till ledningen och avdelningschef för äldreomsorg på stadsdelsförvaltningen Utvecklingsområden, styrkor och goda exempel Ingen åtgärdsplan, eventuellt uppföljning
Kollegial observation Vi erbjuder omvårdnadspersonal inom äldreomsorgen utbildning i kollegial observation. Syfte: Ge grundläggande kunskaper i observationsmetodik. Egna utförda observationer ger möjlighet till egenkontroll och anpassning av teorier och arbetsmetodik för att öka kvaliteten i äldreomsorgen.
Upplägg utbildning kollegial observation Två- dagarsutbildning Kunskap om observationsmetodik Struktur inom egna verksamheten Observationsområden Teorier för god äldreomsorg Praktisk övning
Utgångspunkter för personcentrerat förhållningssätt Äldreomsorgens nationella värdegrund Salutogent arbetssätt Funktionsbevarande förhållningssätt Relationsskapande förhållningssätt Narrativ vård och omsorg (att uppmuntra berättandet/samtalet)