Näringslivets landtransporter 2016, inrikes

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Hur kraft och yta samverkar
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Samarbete inom det sjätte ramprogrammet (RP6) med avseende på svenska Universitet och Högskolor, samt svenskt Näringsliv Till konferensen ”Nyttan av deltagande.
Industriella revolutionen
Företagens kompetensbehov Företagens kompetensbehov Våren 2006.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Sjövägen – miljövägen?. Sjöfartens miljöfördelar Låg energiförbrukning vid ”normala” hastigheter Måttligt behov av infrastruktur Få bullerstörda i relation.
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 28 november 2014.
Den industriella revolutionen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten mars 2011.
Så går det för skogsindustrin September SEK/EUR januari 2002–september %
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2014.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Så går det för skogsindustrin Mars ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000-mars 2013 Källa: Sveriges Riksbank och Skogsindustrierna.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten december 2010.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten juni 2011.
Så går det för skogsindustrin September Förtroendeindikatorn och genomsnitt ”Sågverk och träimpregneringsindustri” 2000 – augusti 2011 Källa: Konjunkturinstitutet.
Så går det för skogsindustrin September ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000 – september 2013 Källa: Sveriges Riksbank, Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin December Förtroendeindikator” Sågverk och träimpregneringsindustri”, januari 2000– november 2012 Källa: Konjunkturinstitutet.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
- En metod att beskriva en potentiell miljöpåverkan av en nyttighet (produkt, tjänst eller aktivitet) under hela dess livscykel. -en av de mest etablerade.
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar 28:1
Landsbygdskommittén.
Transportmedel vid export 2013
Produktion och export av sågade barrträvaror
-Rutten en viktig bisak
Till konferensen ”Nyttan av deltagande i EU:s ramprogram”
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Så går det för skogsindustrin
Transport & handel.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Svenska virkesförrådets utveckling*
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Basfakta skogsnäringen, 2017
Skogsindustrins virkesförsörjning 2017
Produktion och export av sågade barrträvaror
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Svenska virkesförrådets utveckling*
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Papper Produktion och leveranser
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Presentationens avskrift:

Näringslivets landtransporter 2016, inrikes Totalt fraktades cirka 67 miljoner ton gods i Sverige med järnväg 2016. Skogsnäringens andel av detta var cirka 23 procent, eller 16 miljoner ton skogliga råvaror och färdiga produkter som fraktades med järnväg. Den enskilt största typen av järnvägstransporter är malmtransporter som står för cirka 45 % av all godstrafik på järnväg. 2016 fraktades cirka 427 miljoner ton gods i Sverige med lastbil 2016. Skogsnäringens andel av detta var cirka 20 procent, eller 86 miljoner ton skogliga råvaror och färdiga produkter som fraktades med lastbil. Även för vägtransporter är transport av malm den enskilt största typen transport.

Skogsnäringens andel av näringslivets transporter 2016, inrikes Bortsett från gruvnäringen är skogsnäringen är den bransch som köper mest transporter med järnväg i Sverige. Hälften av alla näringslivets järnvägstransporter i Sverige är en transport av skogsnäringens råvaror och produkter, om man borträknar malmbanan. Andelen järnvägstransporter är i diagrammet presenterad exklusive malmbanan. Om malmbanan inkluderas är skogsnäringens andel av järnvägstransporterna 23 % mätt i ton och 24 % mätt i tonkilometer. Inom sjöfarten är oljetransporter en stor del av transporterna. Andelen sjötransporter är i diagrammet presenterad exklusive inrikes transport av petroleumprodukter. Om petroleumprodukter inkluderas är skogsnäringens andel av sjötransporterna 13 % mätt i ton och 6 % mätt i tonkilometer. Diagrammet visar data för svenska lastbilar. Det saknas detaljerad statistik över transporter med utländska lastbilar. Uppskattningar av detta har gjorts som visar att det totala trafikarbetet i Sverige 2015, med utländska lastbilar, är cirka 704 miljoner fordonskilometer, vilket är cirka 20 procent av det totala trafikarbetet i Sverige.

Skogsnäringens transportmedel 2016, inrikes Transporter av rundvirke är det absolut största transportarbetet som görs vid inrikes transport av skogsnäringens råvaror och produkter. Transport av rundvirke är till stor del beroende av lastbilstransporter eftersom råvaran finns ute i skogen och transport med järnväg eller sjöfart förutsätter omlastning vid terminal och det vare sig finns järnvägsspår eller hamn ute i skogen. Totalt närmare 90 procent av de färdiga varorna från industrin, till exempel sågade trävaror, massa och papper, exporteras och detta sker till övervägande delen med sjöfart. Dessa transporter ingår därmed inte i statistiken ovan vilket ger låga staplar av trävaror, massa och papper. Sjöfart används i begränsad utsträckning vid inrikes transporter. Medeltransportavståndet för järnväg är 322 km och för lastbil 99 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på lägre sträckor och lastbil används för kortare transporter.

Skogsnäringens transportmedel 2016, inrikes Den procentuella fördelningen mellan transportslag per produkttyp är baserad på transportarbete som mäts i tonkilometer. Att jämföra data för transportarbete ger en indikation på hur effektiv transporten är, dvs hur många ton man transporterar varje kilometer. Skogsnäringen arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men behovet av lastbilstransporter är stort. Det gäller inte minst transporter av råvara från skogen, rundvirke och skogsbränsle, eftersom all transport av råvara börjar vid ett virkesavlägg vid en skogsbilväg. Järnväg och sjöfart används också, men då sker det efter omlastning vid terminal. Skälet till att flis och sågade trävaror sällan transporteras med järnväg är att mycket få sågverk, varifrån trävaror och flis transporteras, har industrispår på sina anläggningar.

Medeltransportavstånd vid skogsnäringens landtransporter 2008-2016 Diagrammet visar på hur medeltransportavståndet på järnväg och väg varierat mellan år 2008 och 2016. Lastbilstransporterna är korta, men många i antal vilket resulterar i ett totalt sett större transportarbete. Järnvägen används för transporter på längre sträckor. Se även bild nummer 3. Variationen mellan åren beror bland annat på var avverkningar sker.

Avstånd vid skogsnäringens vägtransporter 2016, inrikes Medeltransportavståndet för järnväg är 322 km och för lastbil 99 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på längre sträckor och lastbil används till kortare transporter. Skogsindustrins lastbilstransporter är fördelade i avstånd enligt staplarna i den högra figuren. Totalt transporteras 86 miljoner ton gods relaterat till skogsindustrin (rundvirke, massa, papper, flis och sågade trävaror). Majoriteten av dessa är korta transporter, under100 km, eller mer exakt 56 milj. ton transporterades under 100 km vilket motsvarar 65 % av den totala volymen. Endast mycket få transporter sker på sträckor över 300 km. Totalt 4 miljoner ton, vilket motsvarar 4,6 %.

Det svenska vägnätet Skogsbilvägnätet är tre gånger så långt som det statliga. Det byggs och underhålls av alla skogsägare utan statliga bidrag. De enskilda vägarna berättigar ibland till vissa bidrag. Delar av vägnätet har även andra intressenter som deltar i skötsel och underhåll, tex kommuner eller turistanläggningar. Dessa faller främst in under gruppen ”enskilda vägar med statsbidrag”. Stapeln till höger – Järnvägar – motsvarar längden av befintliga järnvägsspår i Sverige, 1100 mil.