Dagstidningen som taltidning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
Talande böcker – läsande barn
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
SoftOne Mobil Produktpresentation.
Ringa video- samtal med datorn
IPad grundkurs.
~ Den första mobiltelefonen ~
Anneli och Christians Datorskola
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Centrum för lättläst
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Talböcker idag och imorgon
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Från vaggan till graven med talböcker
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre SeniorNet Sweden Bo R Svensson Kansli:
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Sektorn för Socialtjänst
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Egen nedladdning i praktiken
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Informationsträff för dyslektiker BIT
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Funktion och utseende. Utseende undersida Montera GSM kort.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Vad är 1177 Vårdguiden?.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
Skriv ut med Princh.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Fjärrkommunikation Mats Reimers.
Nätverksträff November 2017
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Dagstidningen som taltidning
Dagstidningen som taltidning
Företags-namn Produkter och tjänster
Skattekort på nätet för studerande
Öxabäck Fiber
Vilka vi är Northwind Traders
Alla läser II Vasa
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Alla kan läsa och hör sen!
Digital Delaktighet.
Inga förkunskaper eller anmälan krävs Förklaring till respektive tema
Presentationens avskrift:

Dagstidningen som taltidning Fördjupningskurs för kundtjänstmedarbetare ”Jag är glad att det är så enkelt att få till sig tidningen när man inget ser!” 

Agenda Hur läser man en taltidning? Vad kommer med i taltidningen? Vem får läsa en taltidning? Vem gör vad? Svar på vanliga frågor Stöd i ert dagliga arbete Frågestund

Hur gör man för att få en taltidning? Prenumeranten beställer hos tidningens kundtjänst. Kundtjänst informerar MTM om beställningen. MTM ringer upp prenumeranten för en behovsutredning. MTM:s behovsutredare tar reda på vilket sätt att läsa taltidningen på som passar individen bäst. Spelare fås via ett hembesök från Taltidningshjälpen. Instruktioner för läsning via e-post eller appen skickas på e-post.

Hur läser man en taltidning?

Daisy-spelare Lånas ut kostnadsfritt Egen internet- uppkoppling behövs inte Hembesök

Daisyspelare – Victor Stratus 4 M

Daisyspelare – Victor Stratus 12M

Daisyspelare – Victor Reader Stream

Appen Legimus i prenumerantens egen utrustning ● iPhone eller iPad ● Android

Appen Legimus i prenumerantens egen utrustning

Appen Akila i prenumerantens egen utrustning ● iPhone eller iPad ● Android

Appen Akila i prenumerantens egen utrustning

E-post i prenumerantens egen utrustning med skärmläsare / talsyntes @

Vad kommer med i taltidningen? Fullängdstidning Hela tidningen i samma ordning som papperstidningen Innehåller allt utom reklamannonser, bildtexter och en del tabeller Profiltidning Samma innehåll som fullängdstidningen i personligt vald ordning Korttidning Urval av tidningens innehåll Innehåller den största artikeln på varje sida samt vissa delar av tidningen i sin helhet (till exempel familjesidan)

Vem får läsa en taltidning? Personer som har en läsnedsättning Synskada, dyslexi, afasi, demens, allergi eller fysiska svårigheter att hålla i en papperstidning Behovet finns i alla åldrar Verksamheter som till exempel skolor, bibliotek, äldreboenden Bristande språkkunskaper och analfabetism är inte läsnedsättningar

Hur läser vi?

Hur läser jag? Daniel, 22 Dyslexi Appen Akila Anpassad text Kan hänga med på lektionerna Talet är ett stöd

Hur läser jag? Problem med synen Elsa, 84 Victor Stratus 12 M Fullängd Trycker på knapparna för att bläddra Kan följa den lokala sporten

Hur läser jag? Svårt att förstå tryckt text Frank, 50 Victor Reader Stream Liten och smidig att ta med Vill slippa bläddra Profiltidning

Hur läser jag? Greta, 27 Synskadad E-post Fullängd Väljer själv hur hon vill läsa Van vid teknik

Hur läser jag? Ser dåligt Harry, 95 Vill undvika att trycka på knappar Victor Stratus 4M Vill bara höra de stora nyheterna och familjesidan Korttidning

Hur läser jag? Synsvag Ingrid, 67 Aktiv och vill kunna läsa tidningen där hon befinner sig Appen Legimus Kan hänga med i nyheterna Fullängd

Kundtjänst Kundens första kontakt Informera, erbjuda och svara på enklare frågor Tar emot beställningar och avbeställningar Informerar MTM via formulär på supportwebben Svarar på prenumerationsfrågor Frågor om fakturor, prenumerationskostnader och dylikt Hänvisar övriga frågor till Taltidningshjälpen

Taltidningshjälpen - supporten Leverantör till MTM Polar Print Support till prenumeranter Hjälp med spelare, taltidningsläsning med mera Information till intresserade Informerar intresserade som inte har en prenumeranter om hur en taltidning fungerar Hembesök Installerar spelare hemma hos prenumeranterna Telefon 020-311 211 E-post taltidningshjalpen@polarprint.se

MTM Tar emot beställningar och avbeställningar Behovsutreder nya prenumeranter Vilket sätt att läsa taltidningen på passar individen bäst? Stödjer er i ert arbete Utbildar och svarar på era frågor, med mera. Ger inte support till prenumeranter All prenumerantkontakt sköts av Taltidningshjälpen, enda undantaget är behovsutredningen.

Svar på vanliga frågor från prenumeranter ”Vad händer efter att jag sagt prenumerationen?” ”Blir tidningen uppläst av en robot?” ”Kan jag läsa taltidningen utomlands?” ”Jag vill veta mer, vart ska jag vända mig?” ”Vad är Talboken kommer?” ”Vad är läns- och kommuntaltidningar?”

Supportwebben

Formulären – bra att tänka på! Hela titeln behövs Startdatum Stoppdatum Tidsbegränsade prenumerationer Vem är användaren? Vem ska behovsutredningen kontakta?

”Jag skulle inte leva med i tiden på samma sätt om jag inte hade tillgång till tidningen. Jag är otroligt tacksam för att det här finns!