Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Advertisements

Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Solna stad Skolundersökning 2015
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
nationell enkätundersökning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Den pedagogiska kulturen
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetsmiljön FB-kvalitet hösten 2018 Tage Johansson
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017 Demo Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017 Trendanalys tage.johansson@folkbildning.net Kvalitet betyder här i vilken grad som verksamheten är ändamålsenlig utifrån fyra olika perspektiv: Den studerandes egna mål Den studerandes framtida nytta av studierna Folkhögskolans mål Prioriterade samhällsfrågor Trendanalysen bygger på mätningar från våren 2013 till idag. Det innebär maximalt 10 mättillfällen för den som varit med samtliga gånger.

Kvalitetsenkäten mäter kvalitet på fyra områden Analysen bygger på de fyra huvudperspektiven: deltagarnas egna mål, deltagarnas framtida nytta, folkhögskolans mål och prioriterade samhällsfrågor. Mätningen omfattar ovanstående fyra perspektiv. Svaren från skolans deltagare jämförs med svaren från alla deltagare inom respektive perspektiv.

Kvalitetsindex för områden/perspektiv Svaren på respektive fråga omvandlas till ett indextal på en skala från 0 till 100 enligt nedan. Medeltalet av områdets alla frågor utgör ett indextal för hela området. 1 Håller inte alls med 2 Håller med lite 3 Håller delvis med 4 Håller helt med 33,3 66,7 100 Svaren på åsiktsfrågorna behandlas på följande sätt. Avgivna svar, på skalan Håller inte alls med (1) till Håller helt med (4), omvandlads till en skala från 0 till 100. Ofta redovisas medelvärdet av skolans alla svar på en fråga eller grupp av frågor i jämförelse med alla avgivna svar. Medelvärdet av frågans svar ligger således på skalan mellan 0 och 100. 50 är mittpunkten på skalan. Högre värden än 50 betyder en övervikt för att hålla med påståendet.

Skolans resultat för gruppen av frågor inom Deltagarnas egna mål visas över tid (röd linje). Blå linje visar resultaten för alla skolor vid respektive mättillfälle. Den streckade linjen utgör en linjär trend av skolans resultat. Så snart skolan har minst två mätpunkter redovisas en linjär trend. Intressant är om den pekar uppåt, nedåt eller är horisontell.

Här redovisas fråga 1 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 1 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Här redovisas fråga 2 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 2 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Här redovisas fråga 3 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 3 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Här redovisas fråga 4 i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 4 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Här redovisas fråga 5 i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 5 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Här redovisas fråga 6 i gruppen Deltagarnas egna mål Här redovisas fråga 6 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

Framtida nytta av studierna Två frågor handlar om framtida nytt av studierna - för arbete eller fortsatta studier. Den sammanvägda nyttan av de två frågorna redovisas ovan.

Här redovisas fråga 1 i gruppen Framtida nytta Här redovisas fråga 1 i gruppen Framtida nytta. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). Svarsalternativen har ändrats ht 2014. Alternativet ”Ej aktuellt för mig” har tillkommit och sådana svar ingår inte i ovanstående indexberäkning. Därav det höjda värdet på Totalt.

Här redovisas fråga 2 i gruppen Framtida nytta Här redovisas fråga 2 i gruppen Framtida nytta. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). Svarsalternativen har ändrats ht 2014. Alternativet ”Ej aktuellt för mig” har tillkommit och sådana svar ingår inte i ovanstående indexberäkning. Därav det höjda värdet på Totalt från ht 2014.

Folkhögskolans mål Skolans resultat för gruppen av 13 frågor om Folkhögskolans mål visas över tid (röd linje). Blå linje visar resultaten för alla skolor vid respektive mättillfälle. Den streckade linjen utgör en linjär trend av skolans resultat. 14

Här redovisas fråga 1 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 1 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) 15

Här redovisas fråga 2 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 2 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad)

Här redovisas fråga 3 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 3 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad)

Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 4 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 18

Här redovisas fråga 5 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 5 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 19

Här redovisas fråga 6 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 6 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 20

Här redovisas fråga 7 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 7 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 8 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 8 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 9 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 9 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 10 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 10 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 11 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 11 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 12 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 12 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Här redovisas fråga 13 i gruppen Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 13 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 1 - 7 inte ingått i kursen. Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 1 och 2 inte ingått i kursen.

Den procentandel som svarat att samhällsfråga 3 inte ingått i kursen.

Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 4 och 5 inte ingått i kursen.

Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 6 och 7 inte ingått i kursen.

Lagom omfattning hos samhällsfrågorna Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

Här visas den % som anser att områdena 6 och 7 har Lagom omfattning Här visas den % som anser att områdena 6 och 7 har Lagom omfattning. Höga värden är önskvärt. %-satsen beräknad på de som svarat att frågan har förekommit i kursen. Fråga 7 infördes ht 2014.

Samhällsfrågorna – uppnådda kunskaper

Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100 Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100. Avser endast de som tidigare anger att frågan förekommit i kursen.

Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100 Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100. Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

Uppnådda kunskaper i olika samhällsfrågor på en skala 0 till 100 Uppnådda kunskaper i olika samhällsfrågor på en skala 0 till 100. Fråga 7 är ny ht 2014 och har därför en kortare historik. Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

Demo Kvalitetsutvecklingen mäts här som medelvärdet av fyra områden av frågor; deltagarnas mål, framtida nytta, folkhögskolans mål och uppnådda kunskaper i samhällsfrågorna. Alla områden värderas lika i medelvärdet.

Demo FB-kvalitet hösten 2017 Tage Johansson Synpunkter på redovisningen kan skickas till tage.johansson@folkbildning.net