(Företagsnamn) Marknadsföringsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Skapa en lönsam kundrelation
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Handel – ord och begrepp
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsföring av Projekt X
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Kommunikation.
Segmentering och one-to-one-marketing
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Best Practice i sociala medier
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
[Produktnamn] Marknadsplan
Kommunikationsplanering
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Företags-namn Produkter och tjänster
Marknadsföringsplan Ditt namn.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Reklam eller redaktionellt budskap?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Tips & trix.
Vilka vi är Northwind Traders
KUNDANSKAFFNING.
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

(Företagsnamn) Marknadsföringsplan

Företag Produkt Mål Målgrupp Strategi Taktik Implementering

Företag [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Beskriv vad ditt företag har att erbjuda marknaden. Basera ditt svar på din affärsplan och din SWOT. Vad skulle du säga om någon ber dig beskriva ditt företag med ett par meningar? Vad är ditt företags erbjudande? Vad gör ditt företag unikt? Vad kan du erbjuda som andra företag saknar?

Beskriv din produkt eller tjänst inklusive alla konkurrensfördelar. [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Beskriv din produkt eller tjänst inklusive alla konkurrensfördelar. Hur fungerar din produkt eller tjänst? Vilka egenskaper skiljer dem från andra som redan finns på marknaden?

Vilket resultat förväntar du dig av din marknadsföringskampanj? Mål [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Vilket resultat förväntar du dig av din marknadsföringskampanj? Beskriv dina mål och de viktigaste handlingarna du tänker utföra för att nå vart och ett av de målen. Var konkret, och sätt mål som är både genomförbara och mätbara. Till exempel att uppnå ett visst antal sålda enheter, att generera ett visst antal leads eller att få ett visst antal följare på sociala medier. Kom ihåg att ge dig själv en deadline.

Målgrupp [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Beskriv vilka dina kunder är. Både de du har nu och de du hoppas få i framtiden. Använd din pitch och affärsplan som utgångspunkt. Ta hänsyn till faktorer som ålder, inkomstnivå, yrke, utbildning, familj, geografisk hemvist, vanor, konsumtionsmönster och livsstil etc. Detta kommer hjälpa dig att förstå vad kunderna vill ha, vilken sorts produkter eller tjänster de tilltalas av och hur du ska kommunicera med dem.

Strategi [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Vilken position på marknaden tänker du ta för att öka din marknadsandel och attrahera nya kunder? Hur vill du att kunderna ska uppfatta din produkt eller tjänst jämfört med dina konkurrenters? Tänker du konkurrera med lågt pris, erbjuda kunderna en premiumvara/tjänst eller ta positionen som nischaktör?

Hur tänker du nå ditt mål? Taktik [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Hur tänker du nå ditt mål? Fokusera på max fem huvudsakliga taktiker som kommer resultera i ditt önskade resultat. Dessa kan inkludera email-kampanjer, kampanjer i sociala medier, att skapa en blogg, att utveckla material på din hemsida eller kanske göra om den helt och hållet.

Beskriv vilka kanaler du kommer använda dig i din marknadsföring. Implementering [Infoga en sammanfattande beskrivning här] Beskriv vilka kanaler du kommer använda dig i din marknadsföring. Bekanta dig med de olika kanalerna du kan använda för att få ut ditt budskap, så att du kan kombinera dem till rätt mix. Man brukar tala om ”köpt media” som t.ex. betald sökordsmarknadsföring, betald social marknadsföring eller annonsering. En annan viktig del är ”ägda media”, såsom eget skapat innehåll du lyckas få spridning för och gratis publicitet du lyckats få genom recensioner, positiva omnämnanden etc.