Ökad säkerhet på motorcykel och moped

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Olycksutveckling Moped
Vision MISSION VÄRDEGRUND
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Håll hastigheten -behåll kunden
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Erfarenhetsdagen 21 oktober 2013 Länsstyrelsens ANDT-uppdrag ANDT-strategin Lägesrapport Aktuellt i Värmland.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Motorcyklisters attityder och beteende
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Hälsingebygden Leader Fördelning av projekt (exkl småstöd)
Välkommen till ESF:s seminarium
Motorcyklisters hastigheter
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Anslutning till Mina meddelanden
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Säkert Bondförnuft Avslutningsseminarium 28 – 29 november 2013.
Delaktighetsdagen 2015 Myndigheten för delaktighet.
Säkert Bondförnuft Fortbildningsdagar januari 2012.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
År Jord Skog Totalt
Räddsam Skåne räddningstjänsterna i samverkan Nationell strategi Regional strategi för stärkt brandskydd för den enskilde.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Välkommen till styrelsemöte, Stockholm 8 jan 2014
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
ArtDatabanken Till styrmodell .
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Omkomna på ”fyrhjulingar” (Källa RMV)
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Vem vet mest om trafiksäkerhet?
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Ökad säkerhet på motorcykel och moped Gemensam strategi för åren 2012-2020 2.0 Samverkan och prioriteringar Fakta och vetenskaplig grund Uppföljning Strategin är tydligt kopplad till målstyrningen av trafiksäkerhetsarbetet Sveriges moped- och mc-råd kommer att göra en årlig avstämning av aktörernas verksamhet. Regelbunden utveckling av strategin Sker utifrån utfallet av antalet skadade och dödade, de aktiviteter som aktörerna har genomfört och ny kunskap. Utvecklingsintervallerna kommer att följa etappmålsarbetets översynsintervaller. Under 2014 kommer dock en extra översyn att göras.

Aktörer/ organisationer 2.0 (tot 20st) Arbetsgrupp: McRF, NTF, RPS, SMC, STR, Trafikförsäkringsföreningen, Transportstyrelsen, Trafikverket Styrgrupp: SMC, Transportstyrelsen, SKL, McRF, Trafikverket Referensgrupper: GNS (Gruppen för Nationell Samverkan) Arbetsmiljöverket, Folksam, NTF, Näringsdepartementet, RPS, SKL, Toyota Sweden AB Transportstyrelsen , Trafikverket Mc- och mopedrådet Folksam, SMC, NTF, CMS, RPS, FMCK, Trafikverket, Försäkringsförbundet, VTI, McRF, MHF, Transportstyrelsen, SVEMO, SMR, STR  

Program Mc- o mopedrådets avstämningsmöte 10.00 Gemensam inledning tillsammans med GNS, utveckling av indikatorerna 11.30-12.15 Lunch Pågående arbete inom de prioriterade insatsområdena för motorcykel • öka andelen motorcyklar med ABS-bromsar • öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen • öka fokus på synbarhet och uppmärksamhet • säkrare vägar och gator • minska extremt beteende på motorcykel. Pågående arbete inom de prioriterade insatsområdena för moped • minskad trimning och tekniska brister • ökad och rätt hjälmanvändning • säkrare vägar och gator. FOI-läget ca14.30 Kaffe 15.00-16.00 Trivector informerar om utredningen Mopeder klass 1 på GCM-vägar (GNS-bjuds in)  

Bedömning av trafikarbetet med ABS-försedda mc 80% kommer att efterfråga ABS på sin nästa hoj, SMC 2010 94% är positiva till ABS, Allt om MC 2010 EU-krav tunga mc 2016 Såld mc med ABS (McRF) 15% 2010 59% 62% >70% prel

Bedömd hastighet i dödsolyckor med motorcyklar 2009-2011 (114 omkomna) skyltad Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = 10-30 km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Motsvarar utfallet 2005-2008 Endast 3 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen. Så går vi vidare: SMC utvecklar frågor och rutiner för att kunna följa medlemmarnas acceptans för hastighetsgränser över tid. McRF utvecklar ett etiskt förhållningssätt för leverantörers marknadsföring kopplat till budskap om beteenden. Trafikverket utvecklar mätmetoder och uppdaterar mätplanen till 2020 för att kunna följa hastighetsutvecklingen på mc. Rikspolisstyrelsen kommer att se över kontrollmetoderna för motorcyklisters hastighetsöverträdelser samt även ta upp detta inom polisens Europasamarbete. Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare. Opinionsbildningen kring mc och hastighet behöver utvecklas. SMC blir en viktig kanal för att kommunicera hastighetsfrågor, eftersom det är en part som är trovärdig för motorcyklisterna . Mätningar och mål behöver utarbetas av berörda parter inom området. Se även området extremt beteende.

Utveckling av andelen omkomna motorcyklister med extremt beteende, 2005-2010 Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Ökad säkerhet för ”fyrhjulingar” Gemensam strategi för åren 2014-2020? Syfte Öka säkerheten för de som väljer att åka fyrhjuling Mål I samverkan med viktiga aktörer ta fram en gemensam strategi för ökad säkerhet för ”fyrhjulingar” för åren 2014-2020? med mc o mopedstrategiarbetet som förebild. Bakgrund Intresset för fyrhjulingar ökar, idag säljs fler fyrhjulingar än ”vanliga” mc Antalet omkomna och svårt skadade på fyrhjulingar ökar. 2011 omkom 9st och 33st skadades svårt i vägtrafikolyckor till det kommer omkomna o skadade i terrängen

Omkomna på mc, moped och fyrhjuling, 2003- 2012* * Preliminära data t o m nov 2012

Många olika typer (L-Category Vehicles)

Styrgrupp Arbetsgrupp Claes Tingvall Ordf, Åsa Anderzen (beställare) P-O Grummas Granström, Trafikverket Per Johansson, ALF Stig Brahn, Transportstyrelsen Bengt Svensson, RPS? +Någon från det ”privata” ? Arbetsgrupp Jörgen Persson, Johan Strandroth, Roger Johansson, Trafikverket Niclas Nilsson, Transportstyrelsen Carl Axel Sundström, Arbetsmiljöverket Bengt Svensson, RPS Maria Wedin, TFF, Trafikförsäkringsföreningen Per Johansson, Ingemar Lindberg , ALF ATV-leverantörernas förening Micke Anderzon, ATW Sweden Lars Harlin, Dealy Sweden AB Peter Lundqvist, SLU Alnarp, Lantbrukets Arbetsmiljökommitté – LAMK Arne Heimdahl, Svenska ATV föreningen Dag Abelsson, STHR (Sveriges terrängutbildares riksförbund) Per-Olov Sjöö, Konsumentverket Anders Danielson, LRF Tomas Nordfjell, SLU Umeå Tomas Gullberg, Säker skog Analysgrupp Johan Strandroth, Simon Sternlund, Jörgen Persson Trafikverket, Matteo Rizzi, Folksam

Upplägg för framtagandet av gemensam strategi Syfte, objektiva fakta Vad vet vi tillsammans? Vad saknar vi? Möte: 14 maj Förutsättningar, Avgränsningar Pröva tänkbara ”lösningar” Börja forma inriktning Intern-process Möte: 3 juni Möte: 17 juni Strategi utkast Möte: xx aug Möte: xx sept Gemensam strategi Offentliggörande?