Göteborgs Spårvägar AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Advertisements

Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
En presentation. PYN PUA SIRIUS Visionen för SIRIUS SIRIUS bidrar aktivt till att förverkliga ”den goda arbetsplatsen” för ökad konkurrenskraft.
Detta är miljömåltider
SVMF Höstmöte 2016 Aktuellt från Trafikverket Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Underhåll.
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
Farlig utrustning.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
HELTIDSPLAN Gävle Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Botkyrka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Lerum Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Östra Göinge
HELTIDSPLAN Alingsås Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Täby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Strömstad
HELTIDSPLAN Partille Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Hammarö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Huddinge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kristianstad
HELTIDSPLAN Berg Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kumla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Bromölla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Ljusdal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Trelleborg
HELTIDSPLAN Mölndal Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tranås Kommunal + SKL.
Service, service, service!
HELTIDSPLAN Sundsvall
HELTIDSPLAN Vetlanda Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN 91dre Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eskilstuna
HELTIDSPLAN Gnosjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN 564stad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Eksjö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Värnamo Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Karlstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Motala Kommunal + SKL.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
FÖRETAGSBESÖK 2017.
CSG så styrs Göteborg.
Olycksstatistik spårväg i Sverige 2018 t.o.m. april
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
HELTIDSPLAN Eda Kommunal + SKL.
Nästa steg regionkalmar.se.
HELTIDSPLAN Tanum Kommunal + SKL.
PLAN INOM FUNKTIONSHINDEROMRÅDET
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Revisionsredogörelsen 2017
HELTIDSPLAN Vänersborg
Upphandla nerifrån!.
HELTIDSPLAN Alvesta Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Sunne Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Ludvika Kommunal + SKL.
Presentationens avskrift:

Göteborgs Spårvägar AB 2018-05-17 I denna bild skriver du en stor rubrik (Välkommen). Under skriver du vad presentationen handlar om (Koncerngemensam introduktion för nyanställda). I menyn ”Ny bild” finns fyra olika startbilder att välja mellan.

Med resenären i fokus London har röda dubbeldäckare, San Francisco har öppna kabelspårvagnar, Bangkok har tuc tucs och Venedig har gondoler. Göteborg i sin tur är en stad full av blå-vita spårvagnar. Varje år görs över 120 miljoner resor med spårvagn. En vanlig vardag kör vi 54 000 kilometer, vilket motsvarar lite drygt ett varv runt jorden Göteborgs Spårvägar har funnits och varit en del av Göteborg i över 130 år med 1 400 anställda.

Depåer Vi har tre spårvagnsdepåer – i Majorna, i Gårda och i närheten av Slottskogen Byggande av en ny spårvagnsdepå på Ringön pågår Vår verksamhet pågår dygnet runt Vi har fyra olika spårvagnsmodeller

Medarbetare Tillsvidareanställda Spårvagnsförare ca. 610 st. Tekniker ca. 244 st. Tjänstemän ca. 77 st.

Våra nuvarande vagnmodeller Vagnstyp Antal I Trafik M28 60 1965 M29 58 1969 M31 (m21) 80 1998 M32 65 2006 Totalt 263

Produktion År Tågkilometer Resor 2015 14 347 355 113 000 203 2016 14 437 078 118 856 877 2017 14 366 115 123 490 199

Stödenhet Säkerhet Säkerhetschef Sanna Thomassen Trafiksäkerhet Tf. trafiksäkerhetschef Ulf Blomquist Trafiksäkerhetssamordnare Greger Landkvist Jan Lundin Fredrik Landgren Robert Mlinaric Patrik Alm Miljö- & Arbetsmiljö Miljösamordnare Ida Williander Arbetsmiljösamordnare Linnea Pontusson Miljösamordnare Sussie Flood Säkerhet gemensam Säkerhetssamordnare Carin Oleryd Säkerhetshandläggare Maria Andersson Administratör Hanna Fredriksson

Nollfelsvision 6 prioriterade områden för att nå Nollfelsvisionen: Fullgjort trafikuppdrag gentemot kund: Fokus på rätt översynsprogram samt korrekt utfört översynsprogram i syfte att motverka störningar i leveransen. Säkerställa rätt bemanning av organisationen avseende antal och kompetens: Förare Teknisk personal Ledare Säkerställa rätt kvalitet på vagnar som går ut i trafik: Kundfokus Trafiksäkerhet Arbetsmiljö Trafik- och produktionsplanering: Framförhållning i planeringen i syfte att motverka materialbrist. Bättre samordning mellan Planering Spårvagnstrafik, Drift- och produktionsplanering samt Materialförsörjning Säkerställa bra planeringsprocess Säkerställa framtagande av rätt underlag: Bättre analys av tekniska fel för att förbättra förebyggande underhåll / underhållsprogram. Säkerställa underhållsprogram utifrån vagnparkens status

Trafiksäkerhetsmål Nollvision avseende omkomna/allvarligt skadade Minska antalet vägtrafikolyckor Minska antalet fall i vagn Minska antalet vagnfel avseende ramp och dörr Minska antalet urspårningar Minska antalet kontaktledningsras Minska antalet tillfälliga hastighetsbegränsningar Minska antalet signalfel Höja tillförlitligheten i växelstyrningsfunktionen

Olyckor och tillbud, totalt Vid förra ASG råkade jag slänga med GS Buss också. Här kommer ett diagram med endast Spårvagn. Texten gäller ändå: Tillbudsrapporteringen har blivit bättre men antalet olyckor har legat ganska konstant under senaste åren.

Internkontroll

Olycksdrabbade platser… Vi kör bra! Denna ”kampanj” är menad att upplysa och diskutera platser som vi trots att vi kör bra, så inträffar många vägtrafikolyckor. Vi vill ”trycka på” att ha bromsberedskap när man passerar dessa platser i synnerhet, men också dem platser som kommer upp i diskussionerna. Kämpebron 1905

Olycksdrabbade platser Centralen – Ullevi S/Ullevi N – Centralen (17st VTO år 2017) Här ska tilläggas att en del av olyckorna på sträckan ovan nämnd är också borta vid överfarten vid Passcentralen mot Ullevi S. BROMSBEREDSKAP!

2012-05-22 Vägtrafikolycka, Buss mot spv Id. 903095

2011-06-22 Vägtrafikolycka, lastbil Id. 831439

Avsiktsförklaringen Göteborgs Stad och Västragötalandsregionen har gemensamt tagit fram en avsiktsförklaring vilken behandlar det framtida ägandet av Göteborgs Spårvägar AB

Det här är avslutningsbilden