Göteborgs Spårvägar AB 2018-05-17 I denna bild skriver du en stor rubrik (Välkommen). Under skriver du vad presentationen handlar om (Koncerngemensam introduktion för nyanställda). I menyn ”Ny bild” finns fyra olika startbilder att välja mellan.
Med resenären i fokus London har röda dubbeldäckare, San Francisco har öppna kabelspårvagnar, Bangkok har tuc tucs och Venedig har gondoler. Göteborg i sin tur är en stad full av blå-vita spårvagnar. Varje år görs över 120 miljoner resor med spårvagn. En vanlig vardag kör vi 54 000 kilometer, vilket motsvarar lite drygt ett varv runt jorden Göteborgs Spårvägar har funnits och varit en del av Göteborg i över 130 år med 1 400 anställda.
Depåer Vi har tre spårvagnsdepåer – i Majorna, i Gårda och i närheten av Slottskogen Byggande av en ny spårvagnsdepå på Ringön pågår Vår verksamhet pågår dygnet runt Vi har fyra olika spårvagnsmodeller
Medarbetare Tillsvidareanställda Spårvagnsförare ca. 610 st. Tekniker ca. 244 st. Tjänstemän ca. 77 st.
Våra nuvarande vagnmodeller Vagnstyp Antal I Trafik M28 60 1965 M29 58 1969 M31 (m21) 80 1998 M32 65 2006 Totalt 263
Produktion År Tågkilometer Resor 2015 14 347 355 113 000 203 2016 14 437 078 118 856 877 2017 14 366 115 123 490 199
Stödenhet Säkerhet Säkerhetschef Sanna Thomassen Trafiksäkerhet Tf. trafiksäkerhetschef Ulf Blomquist Trafiksäkerhetssamordnare Greger Landkvist Jan Lundin Fredrik Landgren Robert Mlinaric Patrik Alm Miljö- & Arbetsmiljö Miljösamordnare Ida Williander Arbetsmiljösamordnare Linnea Pontusson Miljösamordnare Sussie Flood Säkerhet gemensam Säkerhetssamordnare Carin Oleryd Säkerhetshandläggare Maria Andersson Administratör Hanna Fredriksson
Nollfelsvision 6 prioriterade områden för att nå Nollfelsvisionen: Fullgjort trafikuppdrag gentemot kund: Fokus på rätt översynsprogram samt korrekt utfört översynsprogram i syfte att motverka störningar i leveransen. Säkerställa rätt bemanning av organisationen avseende antal och kompetens: Förare Teknisk personal Ledare Säkerställa rätt kvalitet på vagnar som går ut i trafik: Kundfokus Trafiksäkerhet Arbetsmiljö Trafik- och produktionsplanering: Framförhållning i planeringen i syfte att motverka materialbrist. Bättre samordning mellan Planering Spårvagnstrafik, Drift- och produktionsplanering samt Materialförsörjning Säkerställa bra planeringsprocess Säkerställa framtagande av rätt underlag: Bättre analys av tekniska fel för att förbättra förebyggande underhåll / underhållsprogram. Säkerställa underhållsprogram utifrån vagnparkens status
Trafiksäkerhetsmål Nollvision avseende omkomna/allvarligt skadade Minska antalet vägtrafikolyckor Minska antalet fall i vagn Minska antalet vagnfel avseende ramp och dörr Minska antalet urspårningar Minska antalet kontaktledningsras Minska antalet tillfälliga hastighetsbegränsningar Minska antalet signalfel Höja tillförlitligheten i växelstyrningsfunktionen
Olyckor och tillbud, totalt Vid förra ASG råkade jag slänga med GS Buss också. Här kommer ett diagram med endast Spårvagn. Texten gäller ändå: Tillbudsrapporteringen har blivit bättre men antalet olyckor har legat ganska konstant under senaste åren.
Internkontroll
Olycksdrabbade platser… Vi kör bra! Denna ”kampanj” är menad att upplysa och diskutera platser som vi trots att vi kör bra, så inträffar många vägtrafikolyckor. Vi vill ”trycka på” att ha bromsberedskap när man passerar dessa platser i synnerhet, men också dem platser som kommer upp i diskussionerna. Kämpebron 1905
Olycksdrabbade platser Centralen – Ullevi S/Ullevi N – Centralen (17st VTO år 2017) Här ska tilläggas att en del av olyckorna på sträckan ovan nämnd är också borta vid överfarten vid Passcentralen mot Ullevi S. BROMSBEREDSKAP!
2012-05-22 Vägtrafikolycka, Buss mot spv Id. 903095
2011-06-22 Vägtrafikolycka, lastbil Id. 831439
Avsiktsförklaringen Göteborgs Stad och Västragötalandsregionen har gemensamt tagit fram en avsiktsförklaring vilken behandlar det framtida ägandet av Göteborgs Spårvägar AB
Det här är avslutningsbilden