Bortom BRP: livskvalitet och hållbar utveckling i svenska regioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Advertisements

Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
BRP+ Mätsystem för livskvalitet. BNP mäter i stort sett allt, utom det som gör livet något värt Robert Kennedy 1968.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Minimilöner – vad säger forskningen om effekterna? Timbro, 17 november 2015 Per Skedinger Institutet för Näringslivsforskning (IFN) Linnéuniversitetet.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Exklusive nyanlända elever
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Hur går det på arbetsmarknaden?
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Unga vuxnas boende Hur unga vuxna bor och hur de vill bo? RUFS 2050
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Elev- och Föräldraenkät
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Öppna jämförelser folkhälsa 2014
Din lön och din utveckling
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Uppföljning av Norrlandstingens folkhälsopolitiska program
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsförmedlingen.
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Landsbygdskommittén.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Bortom BRP: livskvalitet och hållbar utveckling i svenska regioner Intresseföreningen Bergslaget 18 maj 2018 Johanna Giorgi

BNP mäter i stort sett allt, utom det som gör livet något värt. Varför bredare mått? - BNP-måttet har svårt att fånga samhällsutvecklingen i stort, och den livskvalitet som BNP i grund och botten är tänkt att bidra till. BNP/BRP är ett mått som visar värdet av den ekonomiska produktionen under en viss tid, men säger ingenting om resursutnyttjande, om produktionen är hållbar i ett längre perspektiv eller om den leder till ökad välfärd för den enskilda individen. Fler initiativ har tagits, 2013 började svenska regioner undersöka möjligheten att ta fram ett mått anpassat till svenska regioner Data på kommunal nivå Indikatorer som kändes relevanta i en svensk kontext Som möjliggör jämförbarhet mellan och inom regioner samt över tid -> OECD Better Life

MÅL 17:19 ”Till 2030 bygga vidare på befintliga initiativ för att utveckla mått på framsteg som görs mot hållbar utveckling som kompletterar BNP” Agenda 2030 är en handlingsplan för hållbar utveckling, målen definierar de områden som vi globalt behöver jobba med. Indikatorer finns (är på gång) för att följa arbetet med agendan. Men Agendan säger också att vi generellt behöver börja använda bredare mått som kompletterar BNP och bättre fånga en hållbar utveckling. Varför bredare mått? - BNP-måttet har svårt att fånga samhällsutvecklingen i stort, och den livskvalitet som BNP i grund och botten är tänkt att bidra till. BNP/BRP är ett mått som visar värdet av den ekonomiska produktionen under en viss tid, men säger ingenting om resursutnyttjande, om produktionen är hållbar i ett längre perspektiv eller om den leder till ökad välfärd för den enskilda individen. Fler initiativ har tagits, 2013 började svenska regioner undersöka möjligheten att ta fram ett mått anpassat till svenska regioner Data på kommunal nivå Indikatorer som kändes relevanta i en svensk kontext Som möjliggör jämförbarhet mellan och inom regioner samt över tid -> OECD Better Life ->SPI -> Financial Times.. Varför ett ”eget” mått för svenska regioner? - Jämförbarhet Nedbrytbart på kommunal nivå Indikatorer med relevans för svensk kontext Förstudie – ramverk - indikatorer

Utfall på olika nivåer Samhälle Medborgarengagemang Trygghet & säkerhet Miljökvalitet Tillgänglighet till tjänster Materiella förutsättningar Inkomst och förmögenhet Arbete och löner Bostad Individ Hälsa Utbildning Sociala relationer Subjektivt välbefinnande

www.BRPplus.se

Svagt samband mellan BRP och livskvalitet Ekonomiskt välmående kommuner presterar inte bättre när det kommer till livskvalitet än kommuner med svagare ekonomi. Vad figur 8 visar är att många kommuner hamnar på ungefär samma nivå vad gäller BRP, men presterar olika vad gäller livskvalitet. Tydligt är också att det finns vissa kommuner som utmärker sig med en mycket hög BRP, men där livskvaliteten nödvändigtvis inte är högre än kommuner som har en betydligt lägre BRP. Sambandet mellan ekonomisk prestation i termer av BRP och livskvaliteten i landets kommuner är således mycket svagt.

Högst livskvalitet i pendlingskommuner Pendlingskommunerna nära storstad har över tid stärkt sin position som kommungruppen med högst livskvalitet, samtidigt som skillnaderna i livskvalitet ökat mellan Sveriges kommuner.   En annan kommungrupp som utmärker sig positivt i livskvalitetindexet är landsbygdskommunerna med besöksnäring. Bland annat är sysselsättningsgraden bland utrikes födda hög i denna kommungrupp. Dessutom är unga som varken arbetar eller studerar (UVAS) lägre i kommuner med besöksnäringsprofil än i många andra kommuner, vilket påverkar temat sociala relationer positivt. Besöksnäring och handel är personalintensiva branscher och har därför en särskilt tydlig påverkan på sysselsättningsnivån och arbetslösheten i kommuner där utbildningsnivån är relativt låg. Besöksnäringsrelaterade branscher har också flertal instegsjobb vilket också generellt sett är gynnsamt för sysselsättningen bland utrikes födda. Den kommungrupp som i genomsnitt har lägst livskvalitet är storstäderna. miljökvaliteten som är lägre i storstäderna med höga partikelutsläpp som försämrar luftkvaliteten Segregation (påverkar inkomst, arbetslöshet, valdeltagande) Bostad (trångboddhet)

Ökad livskvalitet – och ökade skillnader Livskvaliteten här och nu har ökat i riket som helhet de senaste fem åren. förbättring inom temat Hälsa, Inkomst och förmögenhet och Utbildning och kompetens. Exempelvis har andelen barn i ekonomiskt utsatta hushåll minskat och andelen högskoleutbildade har ökat. Hälsoläget har överlag förbättrats, med undantag för exempelvis psykiskt välbefinnande där allt fler upplever nedsatt psykiskt välbefinnande. Det har även skett en försämring inom temat Tillgänglighet till tjänster (vårdköerna har ökat) och för temat Bostad (trångboddheten har ökat). Ökad skillnad i livskvalitet överlag de senaste fem åren mellan storstadsregioner (storstäder och deras pendlingskommuner sammantaget) och landsbygd, då det för fem år sedan knappt var någon skillnad i livskvalitet mellan dessa. Storstäder ökat miljökvalitet (men ändå sämst..), sociala relationer och trygghet & säkerhet Landsbygd liten försämring eller relativt svag förbättring samtliga teman. Ffa har trångboddhet (dock från låga nivåer) och vårdköer ökat (vårdköer från redan höga nivåer). Viss tendens att det är kommuner med redan hög livskvalitet som ökat sin livskvalitet mera Just pendlingskommunerna till storstäderna har stärkt sin position som den kommungrupp där livskvaliteten är som högst. För det är just i pendlingskommunerna som vi hittar livskvalitet

Kvinnor har högre livskvalitet – och bättre framtidsutsikter Kvinnor har högre livskvalitet idag och står bättre rustade för framtiden. Kvinnor har en högre medellivslängd än män, en högre utbildningsnivå och lägre utanförskap. Hälsan varierar mellan könen, då andelen med nedsatt psykiskt välbefinnande är högre bland kvinnor medan männen oftare drabbas av hjärtinfarkter och oftare tar självmord. Det är framförallt inom utbildning som skillnaderna mellan könen blir tydliga – en större andel kvinnor fullföljer gymnasiet och kvinnorna är i högre grad högskoleutbildade. Dessutom visar utvecklingen över tid att könsskillnaderna ökat.

Utbildning nyckel till livskvalitet Samband mellan livskvalitet och andelen med en högskoleutbildning i åldrarna 30-39 år SAMBAND MELLAN LIVSKVALITET OCH ANDELEN SOM AVSLUTAT GYMNASIESKOLAN I ÅLDRARNA 19-24 ÅR Av alla de faktorer som vi ser som förutsättningar för livskvalitet är utbildning den enskilt viktigaste faktorn. Att fullfölja gymnasieskolan och att ha en högskoleutbildning är de två indikatorer som har störst förklaringsgrad till varför livskvaliteten skiljer sig åt mellan kommunerna. Att fullfölja gymnasiet är av stor vikt för att motverka såväl arbetslöshet som ohälsa och utanförskap. I BRP+ används gymnasieutbildning som en indikator på investering i humankapitalet och är en viktig byggsten i säkerställandet av hållbarhet över tid. Samtidigt så ger gymnasieutbildning även en bra indikation på livskvaliteten i en kommun här och nu. De starka sambanden mellan utbildning, arbete, inkomst och hälsa innebär också att livskvaliteten i en kommun eller region kan hamna i en spiral som kan vara svår att bryta om den utvecklats i en oönskad riktning eftersom de olika livskvalitetsaspekterna i mångt och mycket påverkar varandra. Andra viktiga förutsättningar: levnadsstandard och inkomst Mindre viktiga förutsättningar: befolkningsstorlek (folkmängd, täthet, tätortsgrad), finns viss samvariation ingen av de befolkningsmässigt minsta kommunerna utmärker sig med hög livskvalitet Störst är inte bäst De medelstora kommunerna utmärker sig positivt, men med stor spridning

Framtidskapitalet störst i pendlingskommuner, minst i staden Den sammanvägda bilden är att hållbarheten varierar mycket mellan kommungrupperna för olika hållbarhetsteman och att detta till viss del beror på kommunernas olika förutsättningar. Bäst rustade för framtiden är pendlingskommunerna nära storstad medan storstäderna står inför stora utmaningar. Det är framförallt naturkapitalet som varierar relativt mycket mellan kommunerna. De kommungrupper som har höga utsläppsnivåer får en negativ påverkan på naturkapitalet medan kommungrupperna som har låga utsläppsnivåer har en mindre negativ påverkan på naturkapitalet. Det är framförallt städer, kommuner med hög befolkningstäthet, som har höga utsläppsnivåer. Men även flera landsbygdskommuner har höga utsläpp. Ffa näringslivets utsläpp det rör sig om Konsumtionsbaserade utsläpp mäts ej Pendlingskommuner (liksom storstäder) problem med hushållens skuldkvoter

Framtidskapitalet har ökat de senaste fem åren Överlag har framtidskapitalen, hållbarheten över tid, förbättrats de senaste fem åren. Detta gäller framförallt humankapitalet och det ekonomiska kapitalet. Investeringar i byggande och forskning och utveckling har ökat. Även kapitalinkomsterna och pensionssparandet har ökat, vilket sammantaget påverkar det ekonomiska kapitalet positivt. Dock finns även en liten negativ utveckling för det ekonomiska kapitalet som följd av en större samlad skuldkvot. Naturkapitalet har förbättrats något överlag. Mycket av utsläppen har minskat i Sverige, som både påverkar naturen och det levande på lokal och global nivå. Att det skett en negativ utveckling på naturkapitalet beror i huvudsak på ökad brytning av ballast, som i huvudsak beror på ökat byggande. Den positiva påverkan på naturkapitalet beror i huvudsak på större andel tillvarataget avfall. Negativa påverkan på humankapitalet har minskat, vilket beror på minskade hälsorisker som exempelvis lägre andel riskkonsumenter av alkohol och minskad andel som röker. Det sociala kapitalet har sammantaget minskat något i riket som helhet, men utvecklingen är tudelad med både ökad negativ och positiv påverkan på kapitalet. Den negativa utvecklingen beror i huvudsak på ökad ekonomisk brottslighet (anmälda brott) de senaste åren, samt ökad andel politiker som utsätts för olika typer av brott (baserat på en trygghetsundersökning). Den positiva påverkan på det sociala kapitalet visar däremot på större medborgardelaktighet samtidigt som fler företag arbetar med social hållbarhet. Utvecklingen över tid visar att framtidskapitalet har ökat för samtliga kommungrupper, Till skillnad från förändring i livskvalitet här och nu, där skillnaderna mellan kommunerna ökat något de senaste fem åren, har utvecklingen för hållbarheten över tid lett till något minskade skillnader mellan kommunerna. Överlag är även skillnaderna mellan kommunerna större för livskvalitet här och nu än för hållbarheten över tid,

Möjligt skapa hög livskvalitet OCH hållbarhet över tid? finns ett svagt samband mellan livskvalitet och hållbarhet. De kommuner som uppvisar de högsta värdena för livskvalitet har ofta relativt höga värden för hållbarhet. Samtidigt uppvisar kommunerna med de lägsta livskvalitetsvärdena sällan höga värden för hållbarhet. Emellertid finns det en stor spridning där framförallt många kommuner i ”mittskiktet” placerar sig på ungefär samma nivåer i hållbarhetsindexet men har varierande resultat i livskvalitetsindexet och vice versa. Att det dock finns ett svagt positivt samband visar att det går att uppnå en hög livskvalitet utan att det är på bekostnad av den framtida hållbarheten.

BRP+ i det regionala utvecklingsarbetet Mäta, bygga kunskap och prioritera (policyutveckling) Identifiera relativa styrkor och utmaningar samt utveckling över tid BRP+: löpande utveckling www.tillvaxtverket.se/BRPplus www.reglab.se/projekt/brp www.BRPplus.se Finns ingen egen graal, identfiera relativa styrkor och svagheter. Också det som agenda 2030 säger oss, hemligheten ligger inte i en idrottsanläggning (för alla) Bidra till bredare diskussion, BRP svag koppling till livskvalitet, Kennedy, Agenda 2030 3 användningsområden Analysrapport 2018 Lärprojekt 2018 Regionala analyser 2019 Fortsatt utveckling Löpande översyn/utveckling mätetal Subjektiva mått Visualisering