Kurs mindfulness Studenthälsan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Advertisements

Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
ACT ”Acceptance and Commitment Therapy/treatm ent” Mariella González Bonilla ACT Utbildad gruppledare.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Mindfulness Träna din hjärna och ditt hjärta Ort och datum
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Människokännedom.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Att bemöta och bli bemött
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Hälsofrämjande arbete
Mindfulness (medveten närvaro)
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Alsike IF - Presentationsmall
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
Om grupper/team & grupprocesser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
9...
Träff 10 Välkomna!.
Puberteten Vad är det för något..?
Rehabiliteringscentrum
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Träff 5 Välkomna!.
Mobiltelefonins utveckling
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Övergripande struktur för
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Målkartor för utskrift
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ta hand om dig själv.
Djuren möter ungdomskulturen
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Religion Livsåskådning.
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Kurs mindfulness Studenthälsan

Kursledare Marie Delsander mindfulnessinstruktör Kursmaterial: mindfulness i vardagen Ola Schenström

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Tillfälle 1 – Stress är en del av livet Mindfulness som redskap att använda oss av nuet Syfte med kursen: Att genom träning i medveten närvaro lära oss att förstå våra reaktioner och därigenom göra klokare val, dvs: Lära oss att möta det vi möter vad det än är. Öka vår förmåga att vara närvarande med tankar, känslor, kroppsliga förnimmelser och sinnen. Övningar: Andningsankaret – utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Andrum - utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Teori: Stress, vardagsövningar, uppleva saker med alla sinnen. Fokusfiender: Se över dina (tex smartphone, sociala medier)

Närvarande i nuet - mindfulness Närvarande i nuet - mindfulness - Gör en sak i taget (när det är möjligt) - Ha din fulla uppmärksamhet på det du gör - När tankarna vandrar iväg från det du gör, led dem tillbaka - Upprepa steg tre flera miljoner gånger!!! - Undersök dina distraktioner (fokusfiender)

Veckoschema och läxa: Läs kapitel 1,2,3,4. Daglig meditationsövning andningsankaret och vardagsövning äta en frukt med medveten närvaro. Identifiera dina fokusfiender Dag Meditations-övning Vardagsövning Reflektion  

Egna anteckningar frågor – funderingar - erfarenheter Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Egna anteckningar frågor – funderingar - erfarenheter

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Tillfälle 2 - Acceptans Att se verkligheten som den är Övningar: Andningsankaret – utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Kroppsskanning - utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Teori: Acceptans - SOAS

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Att träna Acceptans Se verkligheten som den är Acceptans är att gå i en riktning mot att inte genast gå in i en rad automatiska reaktioner, det är inte ett misslyckande utan en process i att acceptera något som är svårt. Acceptera det du inte kan kontrollera Emotionell frihet uppstår när vi sluter fred med det som är just nu. Man behöver lära sig att släppa taget och det är ok att släppa taget flera gånger. Livet är ett flöde av förändringar som kräver nya lösningar.

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 SOAS Att uppmärksamma nuet och uppleva det vi upplever utan att döma. S Stanna upp O Observera A Acceptera S Svara eller Släppa I fjärde steget har vi två val – svara eller släppa taget! Det hjälper oss att blir friare i vårt förhållningssätt och o våra val.

Veckoschema och läxa: Läs kapitel 7,10,12. Daglig övning kroppsskanning och egen vald vardagsövning dusch eller tandborstning. Fundera över begreppet Acceptans Dag Meditations-övning Vardagsövning Reflektion  

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Tillfälle 3 - Fokus Övningar: Andrum – utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Andningsankaret - utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Teori: Attityder i mindfulness – Använda alla sinnen

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Mindfulness Attityder Inte döma Tålamod Nybörjares sinne (nyfiken) Tillit Inte sträva Acceptans Släppa taget

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Våra sinnen Se Höra Lukta Smaka Beröra Träna med att äta fullt medveten om smak, lukt, form och färg , lyssna aktivt efter ljud, känn vinden mot din hy, uppmärksamma det du ser.

Veckoschema och läxa: Läs kapitel 8,9 Daglig övning Sittande meditation Andrum, träna nyfikenhet/en nybörjares sinne Dag Meditations-övning Vardagsövning Reflektion  

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Tillfälle 4 – Motstånd Övningar: Andländarövning – utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Mindful Yoga - utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Teori: Motstånd – Vi lär oss mest i svårigheter – hur förändra vanor/ovanor

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Förändring tar tid och kräver träning Svårigheter är en del av livet, det som avgör om problemen tillåts styra våra liv eller inte är hur vi hanterar dem. Vi tränar mindfulness för att lära oss att bli medvetna om våra tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser – vi lär oss att möta det som sker på ett mer uppmärksammat sätt. Välkomna svårigheter med att träna ditt förhållningssätt till dem. Ta hjälp av: S – Stanna upp O – Observera A – Acceptera S – Svara eller Släpp taget.

Veckoschema och läxa till: Läs kapitel 14,15 Veckoschema och läxa till: Läs kapitel 14,15. Valfri daglig meditationsövning, Uppmärksamma stunder då du inte är mindful. Dag Meditations-övning Vardagsövning Reflektion  

Egna anteckningar frågor – funderingar - erfarenheter Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Egna anteckningar frågor – funderingar - erfarenheter

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Tillfälle 5 – Compassion - Självmedkänsla Övningar: Andningsankaret – utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Kärleksfull vänlighet - utforska övningen: Vad lade du märke till/ Vad blev du medveten om? Teori: ”Självmedkänsla” – Ta hand om dig

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Du är den viktigaste personen i ditt liv Glöm inte vad just du behöver för att återhämta Dig! Lyssna på din kropp – spänd? avspänd? Gör kloka val eller inget - välj ibland att inte välja Lyssna inåt och utåt Små stunder av lugn och ro är bättre än inga alls Ta en paus från tekniken – våga avstå Bara vara inte göra

Marie Delsander mindfulnessinstruktör 20 November 2018 Ta hand om dig med fortsatt träning Med fortsatt regelbunden träning kommer din medvetna närvaro att utvecklas men det finns ingen genväg, endast fortsatt träning. Motivation till att fortsätta träna mindfulness, ställ dig frågan: Vad är det viktigaste i mitt liv (vad värdesätter jag mest) som den här träningen kan hjälpa mig med?

Mindfulnesscenter.se Powerbreak