SKF Årsstämma 2015 Alrik Danielson, Vd och koncenchef 22 September 2018
SKF – 100 år av innovationer 22 September, 2018
Några av våra segment 22 September, 2018
Några av våra segment 22 September, 2018
Komponent-leverantör Skapa och fånga värde Skapa värde Fånga värde Konsument Slutkund System-leverantör SKF Komponent-leverantör Material-leverantör Konkurrenter Design och beslut Design och beslut 22 September, 2018
Försäljningsutveckling Organisk tillväxt, 2014 Europa 1% Nordamerika 3% Asien/Stilla-havsområdet 10% Latinamerika 1% Mellanöstern och Afrika 9%
Finansiella resultat – 2014 Nyckel tal 2014 2013 Försäljning, Mkr 70 975 63 597 Rörelseresultat, Mkr 7 801 3 693 Rörelsemarginal, % 11,0 5,8 Rörelsemarginal exkl engångsposter, % 11,7 11,9 Resultat före skatt, Mkr 6 668 2 821 Resultat per aktie, kr 10,10 2,0 Kassaflöde efter investeringar, före finansiella poster 1 868 5 342 Föreslagen utdelning per aktie, kr 5,50
Nya affärer under 2014 GE Aviation och Safran Group, US och EU Lager till huvudaxlar och växellådor Chongqing Gearbox Co., Ltd, China Lagersatser Andritz Hydro, Germany Lager och tätningar Mazda, Mexico Hjullagerenheter Daimler, Germany Hjullagerenheter Geely Automotive, Kina Transmissionstätningar SCA / BillerudKorsnäs Tillståndsövervakning Hindustan Aeronautics Ltd, India Lager till växellådor och huvudrotorer Bell Helicopter Textron Inc.,USA Elastomeriska lager
Nya teknologier och produkter lanserade under 2014 SKF Wireless Machine Condition Sensor SKF Mudblock Cassette Seals SKF Gear Bearing Unit SKF Wireless MicroVibe Kompakt konisk rullagerenhet Elektriska fettpumpar Konisk rullagerenhet SKF Oil Injection Sets - THKI series SKF @ptitude Connect SKF Tachometer Flytkolv
Forskning och utveckling – antal förstagångspatent
Organisationsförändringar Rationalisering av stabsfunktioner Sammanslagning av våra två industriella affärsområden Resulterar i en mer kundfokuserad organisation med enklare struktur, tydligare ansvarsområden och bättre förutsättningar för ytterligare organisk tillväxt. 22 September, 2018
Marknadsutsikter för första kvartalet 2015 Andel av försäljning 2014 Europa 41% Asien/Stilla- havsområdet 25% Nordamerika Latinamerika 6% Totalt Sekventiell trend År-över-år +/- ++ +
22 September, 2018
Sammanfattning Ett mycket händelserikt 2014 Fortsatta satsningar på FoU och att skapa värde för kunder Mer effektiv och kundfokuserad organisation på plats Starten av en oerhört spännande resa 22 September, 2018
Tack! 22 September, 2018