Utnyttja studentrespons koordinator Matias Erlund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Advertisements

Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
De stora lärargrupperna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Ny lärarutbildning start ht-11
Elev- och Föräldraenkät
Kartkontroll och godkänd karta
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Du som skolelev :D Berätta om dina skolår. Var gick du i skolan och gymnasiet? Hade ni datateknik som valbart ämne på högstadiet eller gymnasiet? Vilka.
FINLAND: Från högskolan till arbetslivet?
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Hälsningar från arbetslivet
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Linnébarometern 2018 Efter uppdateringen 2017 – därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet.
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Enkät i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Gun Hedström Att fungera som egenlärare
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Enkät i gymnasieskolan
Återkoppling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Utnyttja studentrespons koordinator Matias Erlund Kandidatrespons Utnyttja studentrespons koordinator Matias Erlund 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo innehåll Kandidatrespons Andra undersökningar Feedback i universitetens finansieringsmodell Frågorna Förslag: Karriäruppföljning i finansieringsmodell Ett plock ur resultaten 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Kandidatrespons Genomförts sedan 2013 för de som avlagt kandidatexamen Omfattande frågebatteri ca 180 påståenden, tar i medeltal 25 minuter att besvara Erfarenheter av hur studierna förlöpt och hur nöjd man är med sitt universitet påverkar finansieringen UNIFI koordinerar tyska CHE Consult GmbH leverantör 2013-2016

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo Övrig studentrespons Kursfeedback Studieklimatundersökning Arbetlivsenkäter ( mag 1-år, 5-år, doktorer) Officiell statistik, via Vipunen.fi och extra-Vipunen 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Arbetsforums karriäruppföljningar Utexaminerade magistrar sedan 1995 Normalt 1 år efter examen Tryckt rapport årligen Karriäruppföjning 5- år efter examen Gemensam blankett med Aarresaari (nätverk för karriär- och rekryteringstjänsterna vid universiteten), gjorts sedan 2005, v Doktorsuppföljning Första gången år 2007, utexaminerade doktorer 2-3 år tidigare Vart annat år Huvudämnesvisa nationella rapporter med alumner karriärberättelser. www.Töissä.fi Blakett över alla enkäter Åbo Akademis Arbetsforum - www.abo.fi/arbetsforum

Åbo Akademis Arbetsforum - 20500 Åbo www.abo.fi/arbetsforum Rapportering Åbo Akademi rapport årligen (flera frågor enligt utbildningsområde) (https://www.abo.fi/stodenhet/placeringpaarbetsmarknaden ) Oregelbundet huvudämnesvisa (kombinerad data) Nationellt Listor med exempel på första yrke. www.Töissä.fi Forskningsrapporter LATUA-projektet Kan beställa data från Arbetsforum Åbo Akademis Arbetsforum - 20500 Åbo www.abo.fi/arbetsforum

Kandidatrespons Fakultetskanslierna skickar ut i samband med kandidatbetyg. De Inbjudna får personliga länkar (kan bara svara en gång) -> påminnelser måste skickas till alla ÅA lockar med -> ”värdekupong” 5 € till studentcafé

Finansieringsmodellen 3 % (50 M€) av universitets finansieringsmodell Varje besvarad fråga ger 1-5 poäng, 13 frågor i finansieringsmodellen Antalet svar är viktigt (inte svarsprocenten) Ett enda svar värt 3000 – 6000 €

Åbo Akademi University Svarsprocent 2016 Tampere University of Technology 97.59% University of Oulu 95.44% University of Tampere 92.24% Lappeenranta University of Technology 83.56% Åbo Akademi University 81.76% University of Lapland 75.58% Hanken School of Economics 72.80% University of Turku 72.69% University of Jyväskylä 72.25% University of Eastern Finland 70.91% University of Helsinki 70.76% Aalto University 69.49% University of Vaasa 67.15% University of the Arts 49.44% 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo fakultetsvis 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Idrottsvetenskapliga utbildningsområde Utbildningsområde svar   utexaminerade svarsprocent Ekonomiska 80 14.76% 98 82 % Pedagogiska 115 21.22% 139 83 % Tekniska 49 9.04% 48 102 % Hälsovetenskapliga 9 1.66% 100 % Juridiska 30 5.54% 33 91 % Medicine 2 0.37% Naturvetenskaper 64 11.81% 76 84 % Farmaci 16 2.95% 25 64 % Psykologi 7 1.29% Samhällsvetenskaper 69 12.73% 70 % Idrottsvetenskapliga 1 0.18% Humanistiska 82 Teologiska 19 3.51% 18 106 % Totalt 542 99.00 649

Frågorna som påverkar Jag mår bra vid mitt universitet Jag är nöjd med mina studier Mitt kunnande har under utbildningen utvecklats enligt mina förväntningar. Min utbildning motsvarade de fastställda målsättningarna. Undervisningen var i huvudsak av god kvalitet. Jag är nöjd med de undervisningsmetoder som användes. Jag kunde ju ha dem framför mig och säga vilka ÅA är bättre på än medeltalet.

Åbo Akademi Arbetsforum – Henriksgatan 1b – 20500 Åbo Frågorna som påverkar Det har erbjudits tillräckligt med handledning för arbetet med kandidatavhandlingen/lärdomsprovet Det har erbjudits tillräckligt med handledning för planeringen av studierna Hur svårt eller lätt har det varit att hitta information och stöd gällande dina studier? I problemsituationer har jag vid behov hittat en person jag kan fråga råd av Jag har varit nöjd med de möjligheter att påverka och delta som mitt studieprogram erbjuder. Jag var nöjd med interaktionen jag hade med utbildningspersonalen Feedbacken jag fick från undervisningspersonalen har hjälpt mig med mina studier. Åbo Akademi Arbetsforum – Henriksgatan 1b – 20500 Åbo www.abo.fi/arbetsforum

UKM:s förslag Sysselsättningsrelaterad kvalitetsaspekt ”laadullinen työllistyminen” ny indikator i finansieringsmodellen på 2 % fr.o.m. 2019. 1 % karriäruppföljning magistrar 5 år efter examen 1 % doktorer 2-3 år efter examen http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyoryhma- laadullinen-tyollistyminen-yhdeksi-korkeakoulujen- rahoituskriteeriksi?_101_INSTANCE_0R8wCyp3oebu_l anguageId=sv_SE

Nuvarande finansieringsmodell

5 års karriäruppföljning frågor som påverkar hur nöjd är du med den examen du avlade? Utbildningen gav tillräckliga färdigheter för arbetslivet. Hur väl kan du utnyttja de kunskaper och färdigheter som du lärde dig vid universitet? Hur väl motsvarar ditt arbete din examen med tanke på kravnivån Utbildningen utvecklade kunskaper och färdigheter analytiskt och systematiskt tänkande lära sig och tillägna sig nytt arbeta tvärvetenskapligt självstyrande/eget initiativtagande

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo Resultat Små skillnader mellan universitens resultat En viss fördel för små universitet Rapporter av CHE en gång per år (saknar analys). Publiceras på ÅA webben under kvalitetshantering (Studier – Stöd och service – Kvalitetsfrågor – Kandidatrespons) ÅA presentation för 13 frågor enligt utbildningsområde 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Undervisningen

Undervisningens kvalitet 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

UNDERVISNINGENS KVALITET

undervisningsmetoder

Åbo Akademi Arbetsforum – Henriksgatan 1b – 20500 Åbo Medeltal för poäng Undervisningen var i huvudsak av god kvalitet Åbo Akademi Arbetsforum – Henriksgatan 1b – 20500 Åbo www.abo.fi/arbetsforum

Undervisningsmetoder 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Undervisningsmetoder 20.9.2018 Undervisningsmetoder Jag är nöjd med de undervisningsmetoder som användes. N=275 Ny 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Kommenterer om undervisningen Öppna kommentarer möjliga 2016 Om utbildningens kvalitet (121 har valt att kommentera) Kursutbudet Antalet läskurser För litet kursutbud för att få tillräckligt med studiepoäng Lärares pedagogiska kompetens och intresse för undervisning Ojämn arbetsbörda Högre nivå och högre krav önskas Mera flexibilitet 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Handledning av kandidatavhandling

Handledning av kandidatavhandling 20.9.2018 Handledning av kandidatavhandling Det har erbjudits tillräckligt med handledning för arbetet med kandidatavhandlingen/lärdomsprovet N=619 förbättrat med 7 %-enheter! Updat 2015 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo Lärare ska motivera och få studerande att vilja lära sig” stud i Naturvetenskap ”Jag vill ifrågasätta varför speciallärare och klasslärare inte får möjlighet att samarbeta och samverka redan under studietiden? ” ”Humanistiska fakultetens problem är att hitta balansen mellan teori och praktik. Studierna är alltför teoretiska, och det finns inte så mycket praktisk tillämning förutom själva praktiken. Jag går ämneslärarutbildningen, och där MÅSTE ske en förändring.” ”högre nivå på utbildningen och att föreläsare hade ställt större krav på studeranden. I dagens läge ar det mer eller mindre omöjligt att bli underkänd i en kurs.” Teknolog Problemet var att man inte hittade eller förstod att det fanns möjlighet till hjälp. Så största problemet var informationsflödet. 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Handledning av kandidatavhandling 20.9.2018 Handledning av kandidatavhandling Det har erbjudits tillräckligt med handledning för arbetet med kandidatavhandlingen/lärdomsprovet N=353 Updat 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Kontakt med utbildningspersonalen 20.9.2018 Kontakt med utbildningspersonalen Jag var nöjd med interaktionen jag hade med utbildningspersonalen. N=347 Updat 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Feedback från undervisande personal 20.9.2018 Feedback från undervisande personal Feedbacken jag fick från undervisningspersonalen har hjälpt mig med mina studier. N=346 Updat 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Handleding för planering av studier 20.9.2018 Handleding för planering av studier Det har erbjudits tillräckligt med handledning för planeringen av studierna N=355 förbättrats med 8 %-enheter! Updat 2015. Handledningen för planering av studier har blivit bättre! 20.9.2018

Påverkningsmöjligheter 20.9.2018 Påverkningsmöjligheter Jag har varit nöjd med de möjligheter att påverka och delta som mitt studieprogram erbjuder. N=619 Updat 2015 20.9.2018

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo Övriga frågor Studenternas bakgrund Ålder, kön ”Akademisk bakgrund” har föräldrarna studerat finansiering av studier Val av studieplats Livet vid sidan av studierna Arbete vid sidan av studier Övriga studentaktiviteter Hur man uppfattar sitt privatliv 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo Erfarenheterna vid universitetet Flera av finansieringsfrågorna ingår. Bedömer studieframgång, motivation och tidsplanering Frågor om handledning på flera plan Hur fungerar i grupp Internationell erfarenhet och framtidsplaner 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Kandidatrespons förnyas 2017 CSC tar över den tekniska hanteringen ARVO med koppling till Virta Nytt frågebatteri. 13 finansieringsfrågora består Därtill 50 nya frågor från Helsingfors universitets HowULearn enkät. 20.9.2018 Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo

Kontaktuppgifter kandidatrespons@abo.fi http://www.abo.fi/personal/kandidatrespons Koordinator Matias Erlund Matias.erlund@abo.fi 02-215 4116 Arbetsforum / Åhuset

Vastaus väittämään ”tarjolla on ollut riittävästi ohjausta opintojen suunnitteluun”

” ...möjligheter att påverka och delta som mitt studieprogram erbjuder”

Vastaus väittämään ”opettajilta saamani palaute on auttanut minua opinnoissani”

Some teaching and learning modes are effective in developing competencies and others are not useful at all https://www.oecd.org/edu/ceri/Jose%20Gines%20Mora%20IOE%20UEM-CERI-JGM.pdf en artikel till om honom.