Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Miljöhälsorapport Stockholms län 2013 Antonios Georgelis Anne-Sophie Merritt Niklas Andersson Tom Bellander Rapporten kan beställas och laddas ned på:
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Så skyddar du barn i bil Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
program Introduktion – Håkan Jonsson Sociala och psykologiska förhållningssätt – Stig Helling Rattfylla – ett särskilt problem Så här har man gjort inom.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Varför tar barn och unga droger?. Allt fler unga dör av droger Tyvärr drabbas barn och unga hårt av droger. Allvarliga skador och t.om dödsfall som vi.
Var tredje småföretag saknar tjänstepension
Omkomna i järnvägstrafik TRV
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Nystart för nollvisionen
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Polismän inblandade i skadehändelser med polisfordon – riskutsattheten bland manlig och kvinnlig polispersonal i Sverige Jörgen Lundälv, PhD, docent i.
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Brottsförebyggande Information
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Skolelevers drogvanor
Balanserad hand öppning i NT
Mc, Moped - olycksutveckling
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Det pratas om dieselförbud - varför då
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
RMV:s rättsmed. databas
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Storlek och befolkningsutveckling kommuner
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Nya hastighetsgränser
– tobakskonsumtionen i siffror
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
Bedömning för lärande 31/10
Omkomna på ”fyrhjulingar” (Källa RMV)
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
B (personbil) - olycksstatistik
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Nya hastighetsgränser
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Antal omkomna 2000-2014 Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter Anm: Med skyddade trafikanter avses trafikanter i personbil, lastbil och buss medan övriga är oskyddade Källa: Trafikanalys

Antalet omkomna fördelade efter trafikantkategori, 2006-2014 Källa: STRADA, (2010-2012 exkl. suicid), 2015 prel. uppgifter * Med bil avses här personbil, lastbil och buss

Antalet omkomna oskyddade fördelade efter trafikantkategori, 2006-2015 Källa: STRADA, 2015 prel. data

Antalet allvarligt skadade (≥1 %) fördelade efter färdsätt, 2007-2014 Och eller staplar – trafikarbete för all trafik och väder

Andel skadade barn och ungdomar (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (6 082 allvarligt skadade) Barn o ungdomar skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA 2007-2013?

Utveckling av antal mc i trafik och trafikarbete, 1989-2014

Andel trafikarbete med motorcyklar utrustade med låsningsfria bromsar (ABS) 2000-2014, samt nödvändig utveckling till år 2020 Varför säger vi att denna är grön? Förklara! Källa: SCB, Trafikverket

Antalet omkomna på 2-hjulig mc, 2001-2015 Källa: Trafikverket djupstudier

Antalet omkomna på 2-hjulig mc (3-års medelvärden) 2000-2014, samt mål till 2020 Halvering från 2007 (2006-2008) Halvering från 2010 (2009-2011) Nytt mål

Svårt skadade på mc och moped, 2001-2015

Andel omkomna motorcyklister fördelat efter ålder, 2003-2015 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Omkomna på mc efter mc-typ, 2006-2015 * 2014 t o m 22 oktober

7 av 10 omkom och 6 av 10 skadades svårt på det statliga vägnätet Andel omkomna och svårt skadade motorcyklister per väghållare 2005-2013 7 av 10 omkom och 6 av 10 skadades svårt på det statliga vägnätet Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Andel omkomna, svårt skadade och allvarligt skadade på mc efter hastighetsgräns, 2005-2013 Flest motorcyklister omkom och skadades svårt /allvarligt på 60-80-vägar Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Andel omkomna, svårt skadade och allvarligt skadade på mc efter olyckstyp 2005-2013 De flesta som omkommer och skadas på motorcykel gör det i singelolyckor Källa: Polis- och sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA

Krockobjekt i dödsolyckor singelolyckor med motorcyklar 2005-2013 (141 omkomna) Kommunalt Statligt

Antal dödliga singelolyckor med mc fördelat efter krockobjekt och väghållare, 2005-2013 I 3 av 10 singelolyckor omkom motorcyklisten i kollision med räcke, vilket motsvarar 1 av 10 av totalt antal omkomna Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Antalet omkomna på mc och personbil i kollision med alla typer av vägräcken, 2000-2013 4 motorcyklister respektive bilister omkommer per år i kollision med räcke. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Bedömd hastighet MC och räcken . Intervjuer+djups (n=84) (2011)

Andel omkomna och svårt skadade motorcyklister efter vägtyp, 2005-2013 Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Friktionsrelaterad mc-olyckor i tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=3926) Okänt Mycket allvarligt skadade (RPMI10%+)

Friktionsrelaterad mc-olyckor ej tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=2011) Okänt

Motsvarande fördelning på statliga o kommunala vägar Brister i vägbanan i dödsolyckor med motorcyklar fördelat efter statlig resp. kommunal väghållare, 2005-2013 (376 olyckor) Kommunalt Statligt Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor I 1 av 10 olyckor har vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse. Motsvarande fördelning på statliga o kommunala vägar

Andel olyckor med löst grus där motorcyklister skadats 2011-2015 (n=4671)

Bil Mc Händelseförlopp i korsningsrelaterade dödsolyckor med motorcyklar 2005-2013 (108 olyckor) Avsvängande Korsande kurs Bil Mc 52 % 34 % Mc Bil 14 % I nästan samtliga korsningsolyckor har bilisten kört ut eller svängt framför motorcyklisten I 7 av 10 olyckor har mc-föraren kört mer än 10 km/h över skyltad hastighet I 4 av 10 olyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Andelen omkomna motorcyklister med extremt beteende, 2005-2013 (n=385) Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Körkortsförvärv i dödsolyckor med motorcyklar 2005-2013 (376 omkomna) * Fram t.o.m. 1975 fick man A-behörighet utan att avlägga särskilt prov när man tog B-körkort. En av 4 saknade A-körkort Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Andelen mc-förare i dödsolyckor (2-hjuliga mc) med ej behörigt körkort, 2005-2015

Antalet mc-förare i dödsolyckor fördelat efter antal år med behörigt körkort och mc-typ, 2005-2013 (227 omkomna) >4 Av de som omkom inom 3 år efter att ha tagit körkort, körde 2 av 3 supersport Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Antalet mc-förare i dödsolyckor fördelat efter antal år som de ägt aktuell mc, 2005-2013 (222 omkomna) >4 Av de som har ägt motorcykeln korta tid än 3 år, körde 2 av 3 supersport Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

5% av de i dödsolyckor inblandade motorcyklarna var stulna Ägarförhållande mc i dödsolyckor med motorcyklar 2005-2013 (376 omkomna) 5% av de i dödsolyckor inblandade motorcyklarna var stulna Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Andel trafikarbete inom tillåten hastighet för åren 2000-2004 samt 2012-2015, personbil och mc Källa: Trafikverkets hastighetsmätningar Basramsmätningar 2004 o 2012. Indexmätningar 2013, 2014 o 2015

Andel trafikarbete inom gällande hastighetsgräns, 2004 och 2012 Källa: Trafikverkets hastighetsmätningar Basramsmätningar 2004 o 2012

Andelen personbilar och mc som kört mer än 30 km/h över gällande hastighetsgräns, 2012 Källa: Trafikverkets hastighetsmätningar Basramsmätning 2012

Bedömd hastighet i dödsolyckor med motorcyklar 2005-2013 (114 omkomna) Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = 10-30 km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Endast 3 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Dödsolyckor fördelat efter bedömd hastighet över eller mycket över skyltad hastighet inom resp. mc-typ, 2005-2013 (256 omkomna) Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor Endast 1 av 10 som omkom på supersport eller supermoto har bedömts köra inom hastighetsgränsen!

Andel tvåhjuliga motorcyklar fotograferade av Automatisk hastighetsövervakning (ATK), april-sept (Källa: Polisen)

Andelen alkohol och droger i dödsolyckor med motorcyklar 2005-2013 (376 omkomna) Nästan 1 av 3 omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad (för perioden 2005-2008 var det 1 av 4) Nästan hälften av de påverkade förarna var påverkade av andra droger än alkohol Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor