Avtalsvillkor för fiberanslutning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Distans- och hemförsäljningslagen
Europeiska kommissionens förslag till:
Stormöte
Konsumentköplagen.
Stadsnätsanslutning villaområde ”Gleber” i Påarp
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Krusboda Fiber2014 Lars Carlberg, Com Hem AB
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Konsumenttjänstlagen
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
HSB - Panelundersökning 2
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Konsumenttjänstlagen
Intressegruppen för Bredband i Sköllersta
Fibernät till Dybladet?
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Inköpsrutiner.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Öppnande av mötet Presentation Allmän föreningsinformation Information om Tjänsteavtalet Telia informerar om sitt tjänstepaket m.m. Kaffe Inlämnande och.
Fiber i Bråbacka (?)
Konsumentköplagen.
Äga eget nät - Ted Flink/Q-com Övrigt: Kanalpaket liknande Telia, ingen kostnad för “tvilling” abbonemang vid kollektivt avtal + Kan konkurrensutsätta.
Dagens problematik Trygghetslarm.
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Anslutningspris för fiber till villa
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Konsumentköplagen.
Anställningsformer LAS-företräde Konvertering
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
En mobil växel olik alla andra
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Presentation Vadholmen Öppen Fiber® i Munkedal, Vadholmen Valfrihet och konkurrens Med Öppen Fiber kan du idag fritt välja mellan 11 stycken.
Fiber till Ammenäs Morgan Sjöberg, It- och stadsnätschef Jenny Andersson, Försäljningschef
VÄLKOMNA. FIBER PÅ STENUNGSÖN Fibergruppen: Henrik, Roger, John Uppdrag: Ta fram förslag för fiberanslutning.
Engelnet – ”Fiber till alla” hur går det för oss.. VÄLKOMMEN Kort status: -Ängelsbergsområdet:226 (+21 st extra) Västansjö/Vretarne 26 st kr/anslutning.
VÄLKOMMEN TILL INFORMATIONSMÖTE OCH EXTRA ÅRSMÖTE I FÖRENADE FIBERBYAR.
Konsumenträtt Kap. 8.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Nät och sedan en operatör för tjänster Vi upphandlar en operatör! Några exempel : IP – Only Zitius Gästabudsstaden ( Nyköping) Du beställer själv tjänster.
Maxad hastighet med vårt fibernät. Vad är stadsnät Varför skall jag skaffa fiber Vilka möjligheter ges med en anslutning till Stadsnät Våra tjänster /
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Maxad hastighet med vårt fibernät
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Fiberinformation.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Sälja en produkt eller tjänst
Fiberinformation
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Anställ klokt - Anställningsformer i Detaljhandelsavtalet
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Socialt ansvarsfull upphandling
Utbyggnad av vatten- och spillvattenledningar i Bergshamra By
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Presentationens avskrift:

Avtalsvillkor för fiberanslutning

Konsumentverkets omnibus Syftet är att få en bild av hur målgruppen svenska allmänheten (18-75 år) uppfattar ett antal frågeområden som är aktuella för Konsumentverket. Datainsamlingsperiod: 4-10 december, 2014 1 000 svar med deltagarfrekvens på 51 procent 2018-09-17

Bredband via fiber Har ditt hushåll bredband via fiber? Fullständiga svarsalternativ: 31 % Ja, inkopplat 10 % Ja, det pågår men inte inkopplat än 6 % Nej, har blivit erbjuden bredband via fiber men inte tagit ställning än 13 % Nej, har blivit erbjuden bredband via fiber och tackat nej 37 % Nej, har inte fått erbjudande om bredband via fiber 4 % Vet ej 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger (466 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)

Information i avtalsvillkoren vid installation av fiber Hur upplevde du informationen i avtalsvillkoren i samband med installationen av fibern? Fullständiga svarsalternativ: 3 % Mycket svår att förstå 11 % Ganska svår att förstå 19 % Varken svårt eller lätt att förstå Här finns följande öppen fråga ”Vad i informationen hade behövt vara lättare att förstå? Öppen fråga.”. Se bilaga för redovisning av svar. 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger och har fått eller håller på att få bredband via fiber installerat (188 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)

Varför tackades nej till bredband via fiber Vad var avgörande för att du/ni tackade nej till bredband via fiber? (flera svar möjliga). Fullständiga svarsalternativ: 69 % För dyr anslutningskostnad 4 % Har inget behov av internetuppkoppling 45 % Är nöjd med det bredband vi har via andra tekniker (t ex 3G/4G, ADSL) 9 % Bedömer att det inte höjer värdet på fastigheten 11 % Förstår inte värdet av bredband via fiber Förstår inte informationen kring erbjudandet av bredband via fiber 10 % Osäker på villkor och rättigheter 17 % Osäker på totalkostnad/löpande kostnad för abonnemang 3 % För långa avtalsperioder för abonnemang 3 % Annat nämligen ………………………. 4 % Vet ej Redovisning av svar för ”Annat”: Det var inte Telia. Inte jag som äger huset och kan således inte bestämma sånt. 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger, har fått eller håller på att få bredband via fiber installerat och som upplevde informationen mycket eller ganska svår eller varken lätt eller svår att förstå (59 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)

Hur upplevde du informationen i avtalsvillkoren i samband med installationen av fibern? ”De har en nästan amatörmässigt information med stora luckor i” ”Inte svår att förstå men mycket tunn och bristfällig” ”Massa finstilt” ”För mycket text o svåra formuleringar” 2018-09-17

Vad i informationen hade behövt vara lättare att förstå? ”Allt!” ”Kopplingen till andra abonnemang”, ”Hur man kopplar in tv och dator” ”Mina skyldigheter vid ev. avbrott” ”Tidsåtgången”, ”Tidsplan” ”Praktiska frågor kring själva installationen” ”Enklare språk”, ”Enklare regler”, ”Kunde vara lite tydligare” ”Tydligare instruktioner” ”Att det finns flera operatörer och vad jag betalar för” ”När avtalet börjar gälla” 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Avtalsvillkorslagen (1994:1512) Gäller alla avtalsvillkor som företag använder när de erbjuder konsumenter varor, tjänster eller andra nyttigheter. Oskäliga avtalsvillkor I strid med tvingande lagstiftning Obalans mellan näringsidkare och konsument Oklara och vilseledande villkor 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Tillträde till fastighet ”Du tillhandahåller mark för ledningen till ditt hus och ger xx och dess entreprenörer tillträde till din fastighet” 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Ändring av avtal ”Om du har ett skrivet avtal och xx vill höja priset ska du få meddelande om det minst 3 månader innan höjningen genomförs” ”Xx äger rätt att ensidigt besluta om ändring av dessa Allmänna villkor” 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Stängning av tjänst ”Om kund försummar sina skyldigheter enligt avtalet får xx frånkoppla Kundens anslutning till Nätet” ”Om du inte följer avtalet kan xx koppla ur din anslutning” 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Uppsägning och bindningstid ”…rätt att skriftligen säga upp avtalet” ”…ömsesidig uppsägningstid om två månader” ”Uppsägningstiden är tre månader efter att en skriftlig uppsägning kommit leverantören tillhanda” ”Avtalet träder i kraft (…) och gäller i 60 månader. Därefter förlängs avtalet tillsvidare med sex (6) månaders ömsesidig uppsägningstid.” 2018-09-17

Granskning av avtalsvillkor Övriga villkor ”Vid beställarens avbeställning utgår en avgift om 25 % av den totala avgiften” ”Beställaren garanterar att beställning godkänts av samtliga fastighetens lagfarna ägare” ”Vid överlåtelse upphör detta avtal att gälla, förutsatt att fortsatt leverans kontrakterats mellan xx och den nye ägaren” 2018-09-17

Bra exempel, definitioner

Bra exempel, stängning

Bra exempel, tillträde