Avtalsvillkor för fiberanslutning
Konsumentverkets omnibus Syftet är att få en bild av hur målgruppen svenska allmänheten (18-75 år) uppfattar ett antal frågeområden som är aktuella för Konsumentverket. Datainsamlingsperiod: 4-10 december, 2014 1 000 svar med deltagarfrekvens på 51 procent 2018-09-17
Bredband via fiber Har ditt hushåll bredband via fiber? Fullständiga svarsalternativ: 31 % Ja, inkopplat 10 % Ja, det pågår men inte inkopplat än 6 % Nej, har blivit erbjuden bredband via fiber men inte tagit ställning än 13 % Nej, har blivit erbjuden bredband via fiber och tackat nej 37 % Nej, har inte fått erbjudande om bredband via fiber 4 % Vet ej 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger (466 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)
Information i avtalsvillkoren vid installation av fiber Hur upplevde du informationen i avtalsvillkoren i samband med installationen av fibern? Fullständiga svarsalternativ: 3 % Mycket svår att förstå 11 % Ganska svår att förstå 19 % Varken svårt eller lätt att förstå Här finns följande öppen fråga ”Vad i informationen hade behövt vara lättare att förstå? Öppen fråga.”. Se bilaga för redovisning av svar. 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger och har fått eller håller på att få bredband via fiber installerat (188 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)
Varför tackades nej till bredband via fiber Vad var avgörande för att du/ni tackade nej till bredband via fiber? (flera svar möjliga). Fullständiga svarsalternativ: 69 % För dyr anslutningskostnad 4 % Har inget behov av internetuppkoppling 45 % Är nöjd med det bredband vi har via andra tekniker (t ex 3G/4G, ADSL) 9 % Bedömer att det inte höjer värdet på fastigheten 11 % Förstår inte värdet av bredband via fiber Förstår inte informationen kring erbjudandet av bredband via fiber 10 % Osäker på villkor och rättigheter 17 % Osäker på totalkostnad/löpande kostnad för abonnemang 3 % För långa avtalsperioder för abonnemang 3 % Annat nämligen ………………………. 4 % Vet ej Redovisning av svar för ”Annat”: Det var inte Telia. Inte jag som äger huset och kan således inte bestämma sånt. 2018-09-17 Bas: Svenska konsumenter, 18-75 år, som bor i villa/radhus/jordbruksfastighet som de själva äger, har fått eller håller på att få bredband via fiber installerat och som upplevde informationen mycket eller ganska svår eller varken lätt eller svår att förstå (59 st) Källa: KOV omnibus (webbenkät via PFMs slumpmässigt rekryterade panel, datainsamling 1-10 december 2014)
Hur upplevde du informationen i avtalsvillkoren i samband med installationen av fibern? ”De har en nästan amatörmässigt information med stora luckor i” ”Inte svår att förstå men mycket tunn och bristfällig” ”Massa finstilt” ”För mycket text o svåra formuleringar” 2018-09-17
Vad i informationen hade behövt vara lättare att förstå? ”Allt!” ”Kopplingen till andra abonnemang”, ”Hur man kopplar in tv och dator” ”Mina skyldigheter vid ev. avbrott” ”Tidsåtgången”, ”Tidsplan” ”Praktiska frågor kring själva installationen” ”Enklare språk”, ”Enklare regler”, ”Kunde vara lite tydligare” ”Tydligare instruktioner” ”Att det finns flera operatörer och vad jag betalar för” ”När avtalet börjar gälla” 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Avtalsvillkorslagen (1994:1512) Gäller alla avtalsvillkor som företag använder när de erbjuder konsumenter varor, tjänster eller andra nyttigheter. Oskäliga avtalsvillkor I strid med tvingande lagstiftning Obalans mellan näringsidkare och konsument Oklara och vilseledande villkor 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Tillträde till fastighet ”Du tillhandahåller mark för ledningen till ditt hus och ger xx och dess entreprenörer tillträde till din fastighet” 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Ändring av avtal ”Om du har ett skrivet avtal och xx vill höja priset ska du få meddelande om det minst 3 månader innan höjningen genomförs” ”Xx äger rätt att ensidigt besluta om ändring av dessa Allmänna villkor” 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Stängning av tjänst ”Om kund försummar sina skyldigheter enligt avtalet får xx frånkoppla Kundens anslutning till Nätet” ”Om du inte följer avtalet kan xx koppla ur din anslutning” 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Uppsägning och bindningstid ”…rätt att skriftligen säga upp avtalet” ”…ömsesidig uppsägningstid om två månader” ”Uppsägningstiden är tre månader efter att en skriftlig uppsägning kommit leverantören tillhanda” ”Avtalet träder i kraft (…) och gäller i 60 månader. Därefter förlängs avtalet tillsvidare med sex (6) månaders ömsesidig uppsägningstid.” 2018-09-17
Granskning av avtalsvillkor Övriga villkor ”Vid beställarens avbeställning utgår en avgift om 25 % av den totala avgiften” ”Beställaren garanterar att beställning godkänts av samtliga fastighetens lagfarna ägare” ”Vid överlåtelse upphör detta avtal att gälla, förutsatt att fortsatt leverans kontrakterats mellan xx och den nye ägaren” 2018-09-17
Bra exempel, definitioner
Bra exempel, stängning
Bra exempel, tillträde