UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN
Universitetets organisation UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Universitetets organisation
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Fakultetsledning Åke Ingerman dekan Monica Johansson prodekan UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Fakultetsledning Åke Ingerman dekan Monica Johansson prodekan Åsa Mäkitalo vicedekan för forskning Mats d Hermansson kanslichef Annika Lantz-Andersson vicedekan för forskarutbildning
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN
Beredningar och kommittéer UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Beredningar och kommittéer Beredning för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (BUGA) Beredning för utbildning på forskarnivå (BUF) Beredning för forskning Dekanens prefektråd Lokala arbetsmiljökommittén Lärarförslagsnämnden Miljöberedningen
Institutioner och enheter UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutioner och enheter Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI Övriga enheter/avdelningar: Enheten för akademiskt språk PIL-enheten Centrum för Utbildningsvetenskap och lärarforskning - CUL
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS Cirka 200 anställda Omsättning 2017: 178 Mkr, varav 98 Mkr inom utbildning, 80 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Pedagogik, kandidatprogram Yrkeslärarprogrammet International Master Programme in Educational Research Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning Masterprogram i utbildningsledarskap Speciallärarprogrammet Specialpedagogikprogrammet Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges vid IPS dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år Prefekt: Mona Arfs
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Cirka 145 anställda Omsättning 2016: 129 Mkr, varav 81 Mkr inom utbildning, 48 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Förskollärarprogrammet Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem Barn- och ungdomsvetenskap, masterprogram International Master's Programme in Information Technology and Learning Prefekt: Cecilia Wallerstedt
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Cirka 120 anställda Omsättning 2017: 113 Mkr, varav 86 Mkr inom utbildning, 27 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Masterprogram i didaktik Masterprogram i utbildning för hållbar utveckling Grundlärarprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU (ordinarie studiegång) Prefekt: Jonas Emanuelsson
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI Cirka 75 anställda Omsättning 2017: 69 Mkr, varav 45 Mkr inom utbildning, 20,5 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Hälsopromotionsprogrammet Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap Sports Coaching, kandidatprogram Medverkar i lärarutbildningen inom Idrott och hälsa samt Hem- och konsumentkunskap Tf. prefekt: Martin Nilsson Jacobi
Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, PIL UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, PIL PIL erbjuder behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning för universitetets lärare, breddnings- och fördjupningskurser samt kurser för nya och erfarna handledare inom grund- respektive forskarutbildningen. PIL bedriver vidare särskild konsultation direkt ut till den pedagogiska verksamheten efter önskemål och behov. Universitetet har infört titeln Excellent lärare. Anställda lärare vid Göteborgs universitet kan ansöka om att bli prövade utifrån universitetsgemensamma bedömningskriterier. PIL utgör ett stöd till organisationen genom att anordna seminarier om utformning av pedagogiska meritportföljer. Flertalet lärare som medverkar i den högskolepedagogiska verksamheten har sin anställning på någon av institutionerna vid Göteborgs universitet. Dessutom finns pedagogiska utvecklare, som har sin anställning vid PIL- enheten. Inalles finns ett 50-tal medarbetare. Chef: Tomas Grysell
Enheten för akademiskt språk, ASK UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Enheten för akademiskt språk, ASK ASK arbetar med att planera, genomföra och utveckla resurser med inriktning mot akademiskt språk riktade till studenter såväl som till personal. Enheten erbjuder språkhandledning och språkrådgivning för hela universitetet i svenska och engelska. Språkhandledning för studenter tillhandahålls på alla fakulteter liksom på lärarutbildningarna. Med fokus på studenters utbildning utvecklas och implementeras resurser för att stärka lärares arbete i fråga om akademiskt språk. Enhetens medarbetare består huvudsakligen av språkhandledare (19 personer), där flertalet har sin anställning på en institution. Föreståndare: Ann-Marie Eriksson
Starka forskningsmiljöer UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Starka forskningsmiljöer Bland fakultetens internationellt starka forskningsmiljöer finns flera inom området lärande, som: LinCS (Lärande, interaktion och medierad kommunikation i det moderna samhället). Får sedan år 2006 så kallat Linnéstöd från Vetenskapsrådet. Fakulteten är dessutom värd för ett av Göteborgs universitets styrkeområden inom forskning, Styrkeområdet Lärande, med LETStudion. FUR (Förutsättningar, Utbildning och Resultat) Barnpedagogisk forskning Uppmärksammad nationellt och internationellt är också forskargruppen Ungdom, kultur och lärande liksom skolforskningen som bland annat behandlar skolans organisation och utbildningsplanering, undervisning, individers utveckling och lärande. Även samspelet mellan individ och miljö finns i fokus, liksom specialpedagogik samt vuxnas studiesituation. Centrum för hälsa och prestationsutveckling – CHP. Vid Centrum för hälsa och prestationsutveckling - CHP bedrivs forskning, utbildning, innovation och testverksamhet på ett tvärvetenskapligt och laborativt sätt med fokus på såväl hälsa som prestationsutveckling. Utvärdering genom uppföljning (UGU) Forskningsdatabas där ett riksrepresentativt urval av elever följs från mellanstadiet och upp genom utbildningssystemet. Ett led i den nationella utvärderingen av skolan. Utbildning för hållbar utveckling. Inom intresseområdet Utbildning för hållbar utveckling – Education for Sustainable Development (ESD) – arbetar vi med forskning, undervisning och samverkan kring frågor som rör utbildning för ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Utbildningsprogram Program på grundnivå: Hälsopromotion, kandidatprogram 180 hp Kostekonomi med inriktning mot ledarskap, kandidatprogram 180 hp Pedagogik, kandidatprogram, 180 hp Sports Coaching, kandidatprogram, 180 hp Förskollärarprogrammet, 210 hp Grundlärarprogrammet, 180 – 240 hp Yrkeslärarprogrammet, 90 hp Program på avancerad nivå: Barn- och ungdomsvetenskap, masterprogram, 120 hp Masterprogram i didaktik, 120 hp International Master's Programme, Education for sustainable development, 120 hp International Master’s Programme in Educational Research, 120 hp International Master’s Programme in Information Technology and Learning, 120 hp Masterprogram i utbildningsledarskap, 120 hp Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning, 120 hp Speciallärarprogrammet, 90 hp Specialpedagogikprogrammet, 90 hp Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, 90 hp (ordinarie studiegång) 75 procent av utbildningen vid fakulteten utförs inom ramen för de olika lärarprogrammen. Inalles studerar mer än 5000 studenter vid fakulteten, inräknat lärarstudenterna. Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år.
Utbildningsvetenskapliga fakultetens ämnen på forskarnivå Pedagogik (IPS, IPKL) Pedagogiskt arbete (IPS, IDPP, IPKL) Ämnesdidaktik med inriktningar (IDPP, IPS) Barn och ungdomsvetenskap (IPKL) Idrottsvetenskap (IKI) Kostvetenskap (IKI)
Doktorander fördelade på ämnen UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Doktorander fördelade på ämnen Ämne Antagna Kvinnor Män Pedagogik 34 26 8 Pedagogiskt arbete 30 21 9 Ämnesdidaktik 16 12 4 Barn- och ungdomsvetenskap 22 19 3 Idrottsvetenskap 14 6 Kostvetenskap 5 1 Summa: 121 88 33
26 CUL-doktorander IPS IDPP IPKL IKI 9 7 1 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN 26 CUL-doktorander IPS IDPP IPKL IKI 9 7 1
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Omfattning kurser och avhandling i hp (ej kost och idrott som har färre poäng) Kurser omfattar 85 hp (35 hp + 50 hp ) Introduktionskurs 5 hp Ämneskurs 15 hp Perspektiv på utbildningsvetenskapliga metoder 5+5+5 hp Valbara kurser 50 hp Avhandling omfattar 155 hp
Uppdrag Exempel på uppdragsverksamhet vid institutionerna: UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Uppdrag Exempel på uppdragsverksamhet vid institutionerna: Ansvarar bl a för att, på uppdrag av Skolverket, ta fram de nationella proven i flera skolämnen, bl a vid Projektet Nationella prov i främmande språk, NAFS vid IPS. NAFS tar fram de nationella proven och övriga bedömningsstödjande material i engelska, franska, spanska och tyska. IDPP har Skolverkets uppdrag att utveckla och ta fram nationella prov inom so-ämnena och inom no. Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år. Placerad vid IPS.
Personal Undervisande och forskande personal 363 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Personal Undervisande och forskande personal 363 Biträdande forskare, provutvecklare m fl 48 Doktorander , anställda: 49 Administrativ/teknisk personal 107 Totalt 567 anställda, motsvarande 474 heltidstjänster
Ekonomi, intäkter (2017) Intäkter i mnkr 558 totalt, varav UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Ekonomi, intäkter (2017) Intäkter i mnkr 558 totalt, varav 342 i anslag 216 i externa/övriga intäkter/uppdrag Intäkter i procent Anslag 61 % Externa/övriga intäkter/uppdrag 39 %
Ekonomi, kostnader (2017) Utgifter i mnkr 516 totalt, varav UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Ekonomi, kostnader (2017) Utgifter i mnkr 516 totalt, varav 319 för personalkostnader 44 för lokalkostnader 153 övriga kostnader Kostnader i procent Personalkostnader 62 % Lokalkostnader 9 % Övriga kostnader 29 %
Historien och lokalerna UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Historien och lokalerna Utbildningsvetenskapliga fakulteten bildades 1999. Tidigare tillhörde verksamheten Samhällsvetenskapliga fakulteten. Det mesta av fakultetens verksamhet sker vid Pedagogen i centrala Göteborg, dit man flyttade 2006, efter att verksamheten tidigare varit lokaliserad i Mölndal. Pedagogen vilar på historisk mark, bland annat delar av 1600-talsbefästningen av staden Göteborg, Bastionen Carolus Dux. Pedagogen hus A stod ursprungligen färdigt år 1855 och fungerade som sjukhus fram till år 1900. Pedagogen hus C stod klart 1862 och byggdes som Högre Allmänt Läroverk. Pedagogen hus B är nytt, från 2006. Våren 2011 invigdes huset Idrottshögskolan vid Evenemangstråket/Skånegatan. Huset är ett gemensamt kraftcentrum för tillämpad utbildning och forskning som rör idrott, hälsa och kost och delar av flera av fakultetens utbildningar inom området finns förlagda dit.