Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva Helling1, Carina Fondin1, Carina Hallberg1,3, Ulla Carlsson4, Linda Salomonsson5, Anna Magnusson1, Magnus Göransson1 1 Drottning Silvias Barn och ungdomssjukhus, Barncancercentrum, 2 Institutionen för Vårdvetenskap och hälsa, Göteborgs universitet, 3 Institutionen för pediatrik, Göteborgs universitet , 4 eHälsostrategisk avdelning, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 5 eHälsa, Koncernkontoret Slutsats Slutsatser från pilotstudien är att ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster är en möjlighet för inte bara familjer med ett barn med cancer med underhållsbehandling att kunna ta emot ordinationer mer säkert, utan alla patientgrupper oavsett diagnos. Bakgrund 1177 Vårdguidens e-tjänster har använts i Sverige i många år och tillhandahåller information och tjänster för allmänhet inom hälso- och sjukvård. Barn med akut lymfatisk leukemi behandlas med cytostatika under ett antal år. Under det första året ges behandlingen intravenöst och därefter ges underhållsbehandling med cytostatika oralt. Doseringen är baserad på resultatet av antalet vita blodkroppar som tas som blodprov varannan vecka. I denna fas går barnet normalt i förskola eller skola, och föräldrar kan ha återvänt till arbetet efter ha vårdat det sjuka barnet. På grund av dessa omständigheter får föräldrarna vanligtvis en ordination via sin mobiltelefon, var de än befinner sig i vardagens aktivitet. Denna rutin är osäker och kan orsaka en dålig kvalitetsäkerhet och måste förändras. Syfte Syftet med studien var att utveckla omvänd kommunikation med cytostatika ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster, för föräldrar som tar emot ordination av cytostatika för deras barn som genomgår underhållsbehandling på barncancercentrum. Resultat Utifrån analysen framkom två kategorier, det vill säga ”Möjligheter och Visioner”, som belyser förbättringar i verksamheten vid användning av 1177 Vårdguidens e-tjänster. Vårdnadshavarna var positiva med att det fått ordinationen i skrift, samt att de kunde ta fram den när som helst på dygnet. De slapp ta emot samtal från läkare av ordinationen när de skulle hämta barn på förskolan eller vid annan aktivitet. Läkare såg fördelarna att de inte behövde ringa upp flera gånger utan svar och att vårdnadshavarna kunde se ordination i skrift. Vårdnadshavare och vuxna patienter har nu en möjlighet oberoende av tid på dygnet och var de befinner sig att ta del av ordinationer och i framtiden även annan önskvärd information. Metod En kvalitativ metod med introduktion och uppföljning med intervjuer har användas, både till föräldrar med barn i cancer i tre familjer och till personal. Informanterna fick svara genom metoden att tänka högt och berätta om sina upplevelser av ordination i 1177 Vårdguidens e-tjänster under våren och hösten 2016. Urvalet av familjerna gjordes av ansvarig läkare på Barncancercentrums dagvård. Kriterierna var att barnet hade en pågående underhållsbehandlingen för akut lymfatisk leukemi, samt att familjen förstod svenska i tal och skrift. Personalen som utvecklade och utvärderade den omvänd kommunikation var, barnsköterska, barnsjuksköterska, forskningssjuksköterska, läkare, medicinsk sekreterare, it strateg och regionutvecklare inom eHälsa. En kvalitativ innehållsanalys användes som metod, med manifest tolkning för att dra en systematisk slutsats från texten och extrahera meddelandet för att svara an på syftet.