Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Advertisements

Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Föräldramöte P/FXX. Vårt fantastiska lag ! Kalle Pelle Lisa NN.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Novellens uppbyggnad och innehåll
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Inför nationella provet i svenska
Gud är alltid god Matteus 6:33, 7:7-11.
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Att ansluta sig till en avdelning.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Argumenterande text.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Läsförståelse.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
9...
Hur skriver man en berättande text
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Barnkonventionen.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Källkritik och historiska källor
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Inför nationella provet i svenska
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
Feber hos barn Hälsa i Sverige
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Presentation för föräldrar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Berättar om något som har hänt
Presentationens avskrift:

Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven Målen kurs B Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven

Hörförståelse Vi arbetar med att förstå: Vardagliga samtal t ex ”Trevlig helg!” och ”Hur mår du?” Enkel information t.ex. en vägbeskrivning. Muntliga meddelanden som vi behöver i vår vardag t ex i skolan och i affären. Enkla instruktioner t.ex. hur man loggar in på en dator. När någon annan berättar om något t.ex. en resa. Enkla anpassade nyheter och göra enkla sammanfattningar av dem.

Läsförståelse Vi arbetar med att förstå: Korta och enkla texter, t ex om hur någon bor eller om händelser i vardagslivet. Förstå hur man hittar rätt information. Informationen i en enkel annons, t ex pris och öppettider. Enkla meddelanden, t ex läkar- och tandläkartid eller information från skolan Korta tydliga instruktioner i undervisningen, t ex ”kryssa för” och ”stryk under”. Att man kan läsa en text på olika sätt, t ex sammanfatta innehållet och sökläsa.

Tal och berättande Vi tränar på att: Berätta om oss själva, någon annan eller någon plats. T.ex. hemlandet eller en känd person Berätta om hur man påbörjar, fortsätter och slutar något så att andra förstår. T.ex. om något som hände förut. Ställa och besvara frågor för att hålla samtalet igång samt att göra sig förstådda med hjälp av t ex gester

Samtal Vi tränar på att: Samtala under lektionerna. Samtala om bekanta ämnen, t.ex. vädret och vad vi gjorde i helgen. Ställa frågor, t.ex. om när vi vaknar och om vad vi äter. Svara på frågor, t.ex. frågor som handlar om familjen. På olika sätt göra oss förstådda med hjälp av t ex ord och gester.

Skrivning Vi arbetar med att: Skriva enkla meddelanden, t.ex. SMS. Skriva korta texter med början, fortsättning och slut. Skriva korta texter, t.ex. om något vi själv upplevt eller om oss själva. Skriva begripliga texter både för hand och på dator/lärplatta.