Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI Uppkörda spårväxlar Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI
Bakgrund & Syfte Ca 11 500 st spårväxlar i järnvägsnätet idag 178 st växelmodeller Framför allt på driftplatser och bangårdsområden som dessa växlar är placerade Skapar problem med trafikstörningar, återställande av uppkomna skador. Vilka är de egentliga orsakerna till varför spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser får detta? Vad är de faktiska kostnaderna?
Definition Att en spårväxel blir uppkörd innebär att ett spårgående fordon har kört genom en spårväxel som inte varit lagd i rätt läge.
Metodik, datainsamling & avgränsningar Information om uppkörda spårväxlar har hämtats från Trafikverkets databas Lupp avseende åren 2014 till och med juni 2017. BIS (BanInformationsSystem) är en databas som innehåller uppgifter om vilka komponenter som ingå i anläggningen, typ av komponent, iläggningsår, etc. För fem underhållsområden har information om uppkörda spårväxlar tagits fram för perioden 2014-01-01 till 2017-06-30. De underhållsområden som analyserats är Nord, Mitt, Öst, Väst och Syd. Intervjuer med personer inom Trafikverket och inom entreprenörsledet.
Metodik, datainsamling & avgränsningar forts. Vilken omfattning en uppkörd spårväxel har resulterat i antal störda tåg och störningstimmar? Information om hur lång tid det tagit att reparera den uppkörda spårväxeln. Alla händelser med uppkörda spårväxlar som orsakats av otillåten passage i stoppsignal, s.k. OSPA, har sorterats bort från materialet.
Antal uppkörda växlar 2014-2017
Orsakskoder Koderna definierade i Järnvägsnätsbeskrivningen (JNB) 5 st koder intressanta för studien Orsakskod Förklaring IBÖ 01 Spår IBÖ 02 Spårväxel OTÅ 01 Urspårning/kollision OTÅ 04 Otillåten stoppsignal-passage OTÅ 05 Uppkörd spårväxel
Orsakskoder, forts Blankstreck 3 1 6 10 Arbetsmaskiner 32 7 36 75 IBÖ 01 IBÖ 02 OTÅ- OTÅ 01 OTÅ 04 OTÅ 05 Summa Blankstreck 3 1 6 10 Arbetsmaskiner 32 7 36 75 Fel inställning 2 Felmanöver 9 24 Främmande föremål Ingen känd orsak 31 12 44 Komponent trasig Last Materialutmattnin g/åldrande 5 Opåräknad mekanisk påkänning 14 26 Snö eller is Tågfordon 83 20 111 216 Vägfordon Summa: 411
Konsekvenser – störningstimmar och störda tåg I vilken omfattning har uppkörda spårväxlar påverkat trafiken? Störningstimmar definieras analogt med förseningsminuter Avhjälpningstiden ca 101 timmar per spårväxel. 2014 2015 2016 2017 Totalt Antal störda tåg 467 948 966 384 2765 Antal störningstimmar 363 646 733 350 2093 Antal störda tåg per spårväxel 1,1 2,3 2,4 0,9 6,7 Antal störningstimmar per spårväxel 1,6 1,8 5,2
Växelmodeller
Växelmodeller forts. 7 st. modeller står för 66% av alla händelser EV-UIC60-1200-1:18,5 13 3,2% - 15 3,6% EV-SJ50-12-1:15 18 4,4% EV-BV50-225/190-1:9 27 6,6% EV-UIC60-760-1:15 35 8,5% DKV-SJ50-7,641/9,375-1:9 49 11,9% EV-UIC60-300-1:9 55 13,4% EV-SJ50-11-1:9 59 14,4% Summa 271 65,9 %
Summering I snitt 10 st uppkörda växlar per månad under perioden 2014-2017Q2. OSPA exkluderat. Antal störda tåg uppgår i snitt till 66st per månad Antal störningstimmar uppgår i snitt till 50h per månad 7 växelmodeller står för 66 % av alla händelser Intervjuer med spåringenjörer, besiktningsmän och projektledare pekar på den mänskliga faktorn i samband med växling i lokalt frigivna banområden. Felrapports-strukturen (OFELIA) är inte entydig.