Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Lag om färdigställandeskydd FSS 1§ Om en näringsidkare har åtagit sig att för en konsuments räkning utföra arbeten som avser ett småhus, ….ska det....
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du g ö ra en insats?
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Nya regler och tolkningar SÄSONGEN ”No charge”-halvcirkeln förändras Tidigare räknades en spelare som berörde linjen som utanför området. Nu.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ingenjörsintervju INGENJÖRSMETODIK II1300.
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Mobil röntgen Scenario: en patient ramlar, ont i axeln. En beställer mobil röntgen då patienten inte kan ta sig till sjukhus självmant. Är dessutom dement.
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Nyhetsbrev Oktober # Generell information - Driftsättning av release 3 den 3/10 Besiktningsplan - Plattformsövergång ersätts med Plankorsning.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Trafiksignalföreskrifter
Vårddagarna tillsammans m AF
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Svenska i gymnasieskolan
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kartkontroll och godkänd karta
Beräkning och FE-analys svets Martin Edgren, Stockholm,
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Autonoma transportsystem – Skypemöte
Affärskunskap.
Hänt sedan sist Trafikverkets arbete för säkra spårarbeten Ing-Marie Vestrin, Underhåll Maria Hedqvist, Samhälle.
Göteborgs Spårvägar AB
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Samrådsmöte Vägplan E6 Södra infarten
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Mall för definition av mått ________________________
Strategi för hälsa TILLSAMMANS – VARJE DAG LITE BÄTTRE
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Händelserapportering
Nyheter i TTJ från Förarens el
Kostnader av vildsvin i Sverige
Autonoma transportsystem – möte i Göteborg
Medarbetareinformation
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Personalnyckeltal jan-mars 2018
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
INFORMATION OM VAMAS, ANSLUTNIGNSAVGIFTER, ANLÄGGNINGSVÄRDE
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI Uppkörda spårväxlar Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI

Bakgrund & Syfte Ca 11 500 st spårväxlar i järnvägsnätet idag 178 st växelmodeller Framför allt på driftplatser och bangårdsområden som dessa växlar är placerade Skapar problem med trafikstörningar, återställande av uppkomna skador. Vilka är de egentliga orsakerna till varför spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser får detta? Vad är de faktiska kostnaderna?

Definition Att en spårväxel blir uppkörd innebär att ett spårgående fordon har kört genom en spårväxel som inte varit lagd i rätt läge.

Metodik, datainsamling & avgränsningar Information om uppkörda spårväxlar har hämtats från Trafikverkets databas Lupp avseende åren 2014 till och med juni 2017. BIS (BanInformationsSystem) är en databas som innehåller uppgifter om vilka komponenter som ingå i anläggningen, typ av komponent, iläggningsår, etc. För fem underhållsområden har information om uppkörda spårväxlar tagits fram för perioden 2014-01-01 till 2017-06-30. De underhållsområden som analyserats är Nord, Mitt, Öst, Väst och Syd. Intervjuer med personer inom Trafikverket och inom entreprenörsledet.  

Metodik, datainsamling & avgränsningar forts. Vilken omfattning en uppkörd spårväxel har resulterat i antal störda tåg och störningstimmar? Information om hur lång tid det tagit att reparera den uppkörda spårväxeln. Alla händelser med uppkörda spårväxlar som orsakats av otillåten passage i stoppsignal, s.k. OSPA, har sorterats bort från materialet.  

Antal uppkörda växlar 2014-2017

Orsakskoder Koderna definierade i Järnvägsnätsbeskrivningen (JNB) 5 st koder intressanta för studien   Orsakskod Förklaring IBÖ 01 Spår IBÖ 02 Spårväxel OTÅ 01 Urspårning/kollision OTÅ 04 Otillåten stoppsignal-passage OTÅ 05 Uppkörd spårväxel

Orsakskoder, forts Blankstreck 3 1 6 10 Arbetsmaskiner 32 7 36 75 IBÖ 01 IBÖ 02 OTÅ- OTÅ 01 OTÅ 04 OTÅ 05 Summa Blankstreck   3 1 6 10 Arbetsmaskiner 32 7 36 75 Fel inställning 2 Felmanöver 9 24 Främmande föremål Ingen känd orsak 31 12 44 Komponent trasig Last Materialutmattnin g/åldrande 5 Opåräknad mekanisk påkänning 14 26 Snö eller is Tågfordon 83 20 111 216 Vägfordon Summa: 411

Konsekvenser – störningstimmar och störda tåg I vilken omfattning har uppkörda spårväxlar påverkat trafiken? Störningstimmar definieras analogt med förseningsminuter Avhjälpningstiden ca 101 timmar per spårväxel.     2014 2015 2016 2017 Totalt Antal störda tåg 467 948 966 384 2765 Antal störningstimmar 363 646 733 350 2093 Antal störda tåg per spårväxel 1,1 2,3 2,4 0,9 6,7 Antal störningstimmar per spårväxel 1,6 1,8 5,2

Växelmodeller

Växelmodeller forts. 7 st. modeller står för 66% av alla händelser   EV-UIC60-1200-1:18,5 13 3,2% - 15 3,6% EV-SJ50-12-1:15 18 4,4% EV-BV50-225/190-1:9 27 6,6% EV-UIC60-760-1:15 35 8,5% DKV-SJ50-7,641/9,375-1:9 49 11,9% EV-UIC60-300-1:9 55 13,4% EV-SJ50-11-1:9 59 14,4% Summa 271 65,9 %

Summering I snitt 10 st uppkörda växlar per månad under perioden 2014-2017Q2. OSPA exkluderat. Antal störda tåg uppgår i snitt till 66st per månad Antal störningstimmar uppgår i snitt till 50h per månad 7 växelmodeller står för 66 % av alla händelser Intervjuer med spåringenjörer, besiktningsmän och projektledare pekar på den mänskliga faktorn i samband med växling i lokalt frigivna banområden. Felrapports-strukturen (OFELIA) är inte entydig.